Hallo Allemaal ’
Ik vroeg me af hoe je nou het best een goeie planning kan maken. En hoe je je tijd goed kan indelen zodat je nog vrije tijd over hebt.
Hebben jullie misschien nog tips hoe jullie je planning maken?
Liefs
Hallo Allemaal ’
Ik vroeg me af hoe je nou het best een goeie planning kan maken. En hoe je je tijd goed kan indelen zodat je nog vrije tijd over hebt.
Hebben jullie misschien nog tips hoe jullie je planning maken?
Liefs
Ik zit op het MBO en maak altijd tabellen in Word.
Dan zet ik in de eerste rij de taak
In de tweede rij wat ik ervoor moet doen
In de derde rij bij wie ik het in moet leveren
En de vierde rij laat ik leeg om ‘af te vinken’
Door het afvinken raak ik gemotiveerd en doordat alles onder elkaar staat is het overzichtelijk.
Qua tijdsindeling zou ik zeggen: Iedere dag op en vast moment een uurtje aan school? Na het eten bijvoorbeeld…
en als je eens een keer vroeg uit bent lekker de middag opgeven en hard aan de slag!
Ik doe het HBO en heb het vaak erg druk. We hebben blokken van 10 weken, waarvan de eerste 8 weken gewoon les is. Dus theorie en praktijk, week 9 is de tentamen week en week 10 is meestal n week vrij of een themaweek, zoals nu het geval is.
Ik weet van tevoren wat voor toetsen we krijgen, en welke verslagen we meoten inleveren, ook weten we waar de verslagen aan meoten voldoen.
In de eerste 4 weken kun je nog niet echt iets maken omdat je nog niet genoeg kennis hebt over het onderwerp. Meestal begin ik vanaf week 4 met de criteria doorlezen, voor mezelf opschrijven waar het aan moet vvoldoen etc.
Daarna ga ik kijken hoeveel werk het allemaal is(een schatting)
Dan maak ik een volgorde van prioriteit.(voor een kennistoets, dat zijn vaak 4 boeken en dan een stuk of 40 hoofdstukken, in totaal, heb ik ongeveer 2 weken nodig om dat in mijn hoofd te krijgen - en dan praat ik erover dat het ongeveer een 8 waard is dan) de verslagen begin ik te typen in week 5. Ik maak vast een voorblad, paginanummers voeg ik toe. Begin van te typen wat ik al weet, zoek literatuur op, maak de bronvermeldingen etc.
De week daarna ga ik leerlijsten maken voor kennistoetsen(dus alles ipv op papiertjes van powerpoint presentaties etc, op papier schrijven zodat ik daarvanaf kan leren.) en in week 7 ga ik dus beginnen met leren voor de kennistoetsen. In die week weet je ook genoeg over de verslagen en dus werk ik deze uit tot zover ik kan, dan stel ik in week 8 nog een aantal vragen over dingen die me niet duidleijk zijn(onze school is erg onduidelijk) en dat pas ik nog even aan in week 8.
In die laatste week is het dus meestal wat rustiger. Ik zorg dat ik in het weekend niks hoef te doen(omdat ik dan bij mijn vriend ben) dus ik moet door de weeks wat beter voorbereiden zodat ik hw vrij ben.
Echter is het weekend voor de tentamens altijd wel beetje stress omdat ik altijd deenk dat ik nog niet goed genoeg geleerd heb.
Qua tijdsindeling, tja. ik heb 20 uur school. (contacturen) en mijn studie is fulltime(40 uur) dus het is de bedoeling dat je thuis nog 20 uur zelfstudie doet, en geloof me daar kom ik ruim overheen.
Ik werk zoon 8 tot 10 uur in de week, en ik heb t geluk dat ik op mijn werk nog heel veel voor mijn school kan doen, dus dat is alweer 8 uur zelfstudie. donderdags ben ik vrij meestal dus die dag werk ik van 11 tot 5 aan mn school, woensdags vroeg uit, dus probeer ik de avond lekker vrij te houden en vrijdag was afgelopen blok een beetje rot, en hadden we wat tussenuren… dus in die uren hebben we ook veel gedaan.
Ik maak even ruw een planning op een papier en dat hang ik boven mijn bureau zodat ik weet wanneer ik wat geplant had. Je kunt t ook precies helemaal uitschrijven maar dat is voor mij niet nodig.
Heel erg bedankt voor jullie reactie!
Heb echt wat aan jullie tips <3
Jar of hearts, bedankt voor je goeie uitleg over hoe jij het doet.
Ik ga jullie tips zeker toepassen
Liefs
Ja ik zit op de middelbare, in het 3e jaar van mavo.
Alleen wou eens weten hoe anderen hun planning maken. En of ik daar nog wat van kon leren ;$
misschien heb je hier wat aan: http://www.girlscene.nl/lifestyle/school/2012/september/hoe_maak_jij_een_schoolplanning_
En ik kijk altijd wat ik moet doen. Bijvoorbeeld:
PW geschiedenis is 4 hoofdstukken.
Ik probeer de dag van te voren alles al geleerd te hebben zodat ik het alleen hoef te herhalen. Die 4 hoofdstukken verdeel ik weer.
hst 1: samenvatting maken en leren
hst 1: begrippen, personen en jaartallen leren
hst 2: samenvatting maken en leren
en zo verder.
Mijn maakwerk, van wat ik dan al heb opgekregen, maak ik meestal op vrijdag of zaterdag zodat ik alleen nog maar hoef te leren voor de rest van de week.
Maak je planning in ieder geval ruim van te voren! Je hoeft niet dan al direct te beginnen, maar als je dan krap zit dan weet je dat je een week eerder (of een paar dagen) moet beginnen.
Ik houd me helemaal niet bezig met tijden of uren. Ik plan per week. Dan ben ik vrij wanneer ik het ga maken/leren. Maar in de week dat ik het heb staan moet ik het dan ook wel af hebben, want anders kom ik in tijdnood.
En heel belangrijk: Ik houd altijd een week vrij. Want ik ken mezelf iets te goed, ik heb dan een planning en dan denk ik: ‘Oh, dat kan ik volgende week ook wel even doen.’ En dan uiteindelijk loop ik heel erg achter en dat kan ik dan allemaal in die lege week doen.
Máár als ik bijvoorbeeld één paragraaf van hoofdstuk 1 nog niet heb gedaan op zondag, dan ga ik in de volgende week niet die paragraaf doen maar pas in die lege week.
Ik weet niet of je me begrijpt, maar anders moet je het maar even vragen. ;p
hahah nee ik begrijp je wel hoor! Dankjewel voor je reactie, echt handig dat je dan ook gewoon een lege week pland. Dan heb je ook een beetje rust zodat je niet alleen maar met school bezig bent.
En de reactie daarboven, dat is echt handig dat ga ik zeker toepassen.
Heel erg bedankt voor jullie reacties <3
Liefs
Samenvatting maken > leren. En dan hopen op een goed cijfer.
Succes! :’)
Ik maak ze altijd heel fanatiek, maar ik ben er ook erg fanatiek in om mijn planning niet na te komen.
haha, ja inderdaad daar heb ik ook last van ;p
Maar nu heb ik de motivatie er wel in met leren en huiswerk maken.
Dankjulliewel voor al jullie tips <3
Heel moeilijk maar als volgt:
elke dag minstens een uur aan je huiswerk/leerwerk doen.
De stof die je gaat behandelen in een les voor de les al hebben door gelezen,
(dat scheelt je tijd.)
Als je een toetsweek hebt, minimaal 2 week van te voren beginnen.
In die weken elke dag een uurtje of 2 er mee bezig…
lijkt heel veel, maar dat is het beste.
Als je bv. om 10 uur op school moet zijn, sta je om half 8 op en doe je
het voor dat je naar school gaat, dan heb je na schooltijd nog de hele dag!
Hee Thyra,
Dankjewel voor je tip!
Ik ga het proberen toe te passen.
Liefs
Ik schrijf op wat ik nog moet doen en streep het door als ik het gedaan heb.
Voor mij werkt het niet om met tijden te werken, want als ik het dan niet haal heb ik zo iets van “oke, dat is niet gelukt, laat nu de rest dan ook maar zitten van vandaag”.
Haai, ik zit nu in 4 gymnasium en heb het heel druk:
Elke dag van het 1e t/m het 8e op school ( van 8 tot 4 dus )
Maandagavond, dinsdagavond, woensdagavond en vrijdagavond een les/sport/werk.
In het weekend vaak naar familie of mijn vriend.
Ik heb dus veel te doen, maar doe het zo:
Nog een tip: Gebruik je tussenuren.
Ik heb er zo veel dat ik mijn maakwerk, leerwerk en vaak ook nog samenvattingen voor de komende toetsweek in kan maken. Dit heeft als grote voordeel dat je thuis minder tijd kwijt bent, en dus 's avonds of 's middags weg kan zijn.
Succes!
Hee DJP Lover,
Ja ik herken het heel erg haha, ik zit in de 3e en moet ook elke dag van 8 tot 4 naar school. En ik gebruik ook altijd mijn tussenuren voor bijv. huiswerk of leerwerk. Maar je agenda tips zijn erg handig, dankjewel!
Ik probeer altijd een zo realistisch mogelijke planning te maken. Ik heb het geluk dat ik een enorm ochtendmens ben en niet veel slaap nodig heb; ik word vaak uit mezelf rond achten wakker, en als ik in het weekend dan twee dagen van negen tot ongeveer twee uur met een paar kleine pauzes keihard werk heb ik de rest vrij. Ik doe het dan meestal zo. Stel ik heb een latijn pw van hoofdstuk 10 t/m 22:
11.00-11.30: Woordjes H10 t/m 15 herhalen, doorlezen etc.
11:30-11:40: Pauze
11:40-12:10: Grammatica H15 t/m 20 herhalen, doorlezen etc.
12:10-12:20: Pauze
Zoiets. Dat werkt voor mij fijn, maar dat verschilt oc per persoon. Dit was ook maar een voorbeeld . Succes
Okee dankjewel voor je voorbeeld ’ <3
Liefs