Plagiaat score 40%

Wat gebeurd er al zit je op hbo en je hebt plagiaat score van 40% en gaat naar examencommissie?

Wat is jullie ervaring?

Ja das wel mega veel… bij ons was het boven de 10procent foute boel. Maar wat voor document was het en heb je veel gekopieerd?

Verschilt per school. Bij ons zouden we van school gestuurd worden en is je opleiding afgelopen, maar mijn opleiding draait om het schrijven van betrouwbare wetenschappelijke artikelen dus dat is helemaal een no go

Ik zit op Hogeschool en ik vind zelf van niet ik zou alles kunnen bewijzen van waar ik het heb opgezegd en hoe ik het in m’n eigen woorden geschreven hebt zegmaar. Maar ik weet dat ik sws niet van opleiding wordt gestuurd. Maar ik dacht mss ken je iemand die zoiets vergelijkbaars heeft meegemaakt en wat voor uitslag die heeft gekregen…

Maar ik dacht mss ken je iemand die zoiets vergelijkbaars heeft meegemaakt en wat voor uitslag die heeft gekregen…

Het was een schrijfopdracht

Veertig procent is echt heel veel. Ik zou toch serieus over mijn eigen werkwijze gaan nadenken.

Bij zulke hoge percentages is vaak de werkwijze dat je jezelf moet melden bij de examencommissie als het gaat om een opdracht die getentamineerd wordt. Je mag hier eerst je eigen verhaal doen of ze vragen aan je om een brief te schrijven met je verhaal. Vaak hebben hogescholen handleidingen waarin zulke zaken beschreven staan. Ben je eerstejaars dan raad ik je aan om goed te beargumenteren hoe je aan 40 procent plagiaat komt. Bijvoorbeeld: ik weet niet hoe parafraseren werkt. Heb je een handleiding of iets dergelijks gekregen? Vaak wordt duidelijk uitgelegd wat parafraseren is en hoe je bronnen moet plaatsen etc. Heb je dit niet gekregen dan kun je aangeven dat je je best hebt gedaan, maar dat je de vaardigheid mist? Dit argument zal weinig effect hebben, aangezien je als hbo-student pro-actief dient te handelen en er genoeg mensen zijn die je hierbij kunnen helpen. Bijvoorbeeld; een decaan, (taal)docent, mentor/slb’er etc.
Ik lees in je andere post dat je alles kunt bewijzen met bewijsmateriaal. Heel goed, maar het allerbelangrijkste is wel hoe je dit in de toekomst dit gaat voorkomen?
Wat ik weet, is dat je verschillende uitslagen kunt krijgen. Het hangt van je opleiding af en hoe streng ze zijn. Mogelijke uitslagen zijn: niet meer kunnen deelnemen aan de herkansing waardoor je vertraging oploopt, schorsing voor een bepaalde tijdsduur of voor altijd (verwijdering eigenlijk), verwijdering van de opleiding of ze zien het door de vingers en je mag het opnieuw maken of het wordt beoordeeld.

Echt heel erg bedankt voor je antwoord. Zou ik je een privé bericht mogen sturen over plagiaat?

Tuurlijk, mag dat!

Ik heb zelf dat ook meegemaakt alleen ik had toen 15-20% en ik stond bijna op het punt om van school afgestuurd te worden