Plaats JOUW GOUDEN TIP voor eindexamenleerlingen.

www.studyflow.com oefen ik wel eens examens op is best handig je kan zien wat je fout hebt gedaan + je cijfer :grinning: ook gewoon op tijd beginnen en je niet zo druk maken :grinning:

Wat praktische ‘tijdens je examens’-tips:

Leer goed, laat het op je afkomen en wees geconcentreerd tijdens je examens. Schrijf vooral bij de exacte vakken precies op wat en waarom je iets doet, je kunt veel onnodige punten verliezen op een uitleg die niet compleet is.

Als je iets niet weet, markeer het op de opgaven (niet op je eigen blad!) en sla het over. Maak eerst alles wat je wel weet, dan heb je daarna tijd genoeg om na te denken en ben je vaak rustiger.

Schrijf na het maken van je meerkeuze-examen je antwoorden over op een kladblaadje en neem dat mee naar huis. Dan kan je al zien hoe je het ongeveer hebt gemaakt. :slightly_smiling_face:

Neem wat lekkers te eten mee, ik had altijd wat van fruit en chocolade, en drinken dat je lekker vindt. Vergeet niet om tijdens je examen af en toe een minuutje pauze te nemen, dat is goed voor je hersens.

Als je dreigt klem te zitten, als de zaal te warm wordt of als je het even niet meer weet, ga naar de wc, kom een minuutje tot jezelf en laat koud water over je polsen lopen. Dat doet wonderen.

Heel veel succes, ik vond het erg meevallen!

Maak oude examens
Maak je niet te veel zorgen het valt eigenlijk allemaal enorm mee

Dextro
Combineer het leren goed met vrije tijd anders word je helemaal gek, gun jezelf ook een avondje gezellig met een vriendinnetje wat doen bv iets wat je even stressvrij maakt

Dank jullie wel! Dit gaat ons zeker helpen.

Ik meld me ook aan. Doe havo examen dit jaar en ben nu al op van de zenuwen!

Maak oude examens en kijk ze kritisch na.
Ga niet ALLEEN MAAR leren, zorg ook voor genoeg afleiding.
Pak je spullen de avond van te voren in, zodat je niks vergeet (woordenboeken, rekenmachine etc)

En maak je niet te veel zorgen! Als je je huiswerk maakt, goed oplet in de les en goed leert valt het echt allemaal mee en is het best makkelijk!

MEGA TIP:

Ga al één tot twee weken voordat de examens beginnen vroeg naar bed en vroeg uit je bed. Je bent dan zooooooveel meer uitgerust dan wanneer je pas vroeg gaat slapen net voordat de examens beginnen. Vroeg opstaan is ook een goede gewoonte om aan te leren. Zo word je rustig wakker, heb je genoeg tijd om te eten en kun je even ontspannen.

En verder heeeeeel veel oefenexamens maken. Oh en ik kan de eindexamentrainingen in Leiden ook echt heel erg aanraden, maar dat kost wel geld. Ik stond een 5.4 voor Economie, haalde een 7.6 op mijn examen en sta nu een 7 op mijn diploma.

Winegums meenemen en oordopjes.

Laat jezelf niet opfokken door andere, doe wat je moet doen.
Focus en leer hard, maak oud examens en als je iets niet begrijpt of het antwoord niet volledig begrijpt vraag dan is aan een vriend of vriendin of zei het antwoord begrijpt en het je uit kan leggen.
Maar het allerbelangrijkste: Relax, want stress kan je nog wel is de kop kosten.

wat wat wat wat ?! Mag je eten onder je examen ? :astonished:

ja natuurlijk :stuck_out_tongue:

Jort geschiedenis en docenteco! Die twee hebben mij echt geholpen!

Relax :slightly_smiling_face: en verder…
Oefenexamens, samenvatten en herhalen! Oefen/leer dingen waar je moeite mee hebt in kleine blokjes. Uit eigen ervaring weet ik dat je meer concentratie nodig bent voor iets dat je gewoon moeilijk vindt. Herhaal deze stukjes vaak en verdeel ze dus (anders is het heel overweldigend en wordt het één brei). Ik vond het ook fijn om “oefen” vakken/rekenvakken (wiskunde en m&o) af te wisselen met tekst vakken als geschiedenis en aardrijkskunde. Veel succes allemaal!

Ahahaha serieus? XD

Relax trouwens! Gewoon rustig die examens ingaan, dan lukt het wel.

maak oude examens om te oefenen
zorg dat je voldoende en gezond eet en genoeg drinkt
zorg dat je genoeg slaap krijgt en ga dus niet tot half vier 's nachts leren zodat je tijdens je examen in slaap valt.
zorg voor genoeg ontspanning tussendoor. je hoeft echt niet non-stop te leren, want als je het de dag van te voren nog niet kent, dan ken je het de dag er na ook niet. Geldt ook voor het te lang doorleren.
blijf rustig als je een vraag niet weet. en ook als je niks weet. probeer er dan gewoon wat van te maken.
Succes! we kunnen het, heb vertrouwen!

Door JORT geschiedenis had ik een 8.5 voor m’n examen! Dus zeker een hele goede tip om al zijn filmpjes vaak te bekijken!

Dit topic maakt mij echt nu al super zenuwachtig.
Kan beter nu nog niet aan mijn examens denken. Als ik er nu aan denk wordt ik al gek.
Rond die tijd ben ik volgens mij zo zenuwachtig dat ik niet meer kan slapen.

Ohmy thankyou all!! Dit helpt en stelt enorm gerust!! :relieved: