Plaats JOUW GOUDEN TIP voor eindexamenleerlingen.

Plaats jouw tip of iets wat leerlingen helpt om beter te kunnen leren voor hun examen.

Alvast bedankt and SUCCES OVER 2 MAANDEN!

*gouden

Dank u, heb veranderd.

Heb wel één tip van vorig jaar. Maak je niet teveel zorgen. Je hebt al die jaren geleerd en je weet alles wat je moet weten. Stressen of de laatste paar dagen extra leren zullen niet helpen. Rustig aan.

-voldoende drinken!

• genoeg slapen
  • energierijk eten eten
    en wat echt hielp bij mij vorig jaar was pure chocolade

Dit topic volg ik dus zeker! Dankjullie alvast voor jullie tips! :grinning:

vorige examens maken! dat is nog belangrijker dan de theoriebundel doorlezen. en bij wiskunde vooral de vragen uit de examenbundel maken. en sowieso een halfuur voor het examen stoppen met leren. al die stress vóór het examen werkt averechts

en zo veel mogelijk het huiswerk maken

Zorg ook voor ontspanning tussendoor.

Vooral dingen doen. Dus niet te stof doorlezen, maar er actief iets mee doen. Vooral examens maken is daarvoor heel fijn :slightly_smiling_face:

En de filmpjes van jort voor geschiedenis zijn echt goud waard!

En probeer te zorgen dat je niet te gestrest bent. Dat was bij mij op school hetgeen wat veel mensen heeft uitgeschakeld (haha) toen. Ze waren te gespannen en kregen black-outs op het examen. Zorg dat je weet hoe je daar mee om moet gaan! Als je een black-out krijgt kan je het beste gewoon eerst even een paar minuten rustig in en uit ademen, even rustig worden. En dan terug te gaan naar de basis van de dingen die je weet over een bepaald onderwerp, en dan kan je daarvanuit proberen door te redeneren. Vul altijd iets in, wie weet krijg je er wel een punt voor!

Oh en als belangrijkste: ga niet na elke examenvraag een apenkop eten want daar wordt je kotsmisselijk van.

http://www.hollaendische-laedeli.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/a/p/apekoppen.jpg

Dank jullie wel! Nog meer tips die er niet bijstaan?

Ik weet zeker dat deze tips anderen en mij gaan helpen!

• oude examens leren en je fouten noteren!

• altijd extra pennen/potloden/rekenmachine meenemen voor als het stuk gaat, leeg is, breekt noem maar op

• ga zeker een uur tevroeg naar school… mocht je vertraging hebben/ lekke band/ noem maar op… ben je nog optijd… bovendien als je gewoon vroeg bent kun je op je gemak de stof nog doornemen enzo.

Zoals hierboven genoemd: heel veel oefenen! Ik ben er heilig van overtuigd dat dat mijn hoge cijfer voor scheikunde en bio heeft veroorzaakt want ik was heel slecht in die se’s maar de examens zijn zooo anders! (vond ik zelf)
Dus ook al ben je niet goed in het vak, geef het niet op en ga oefenen! Ik heb voor de examens elke dag twee oefenexamens gedaan, ik geloof 2 weken lang? En de rest van het jaar ook al wat geoefend in de klas natuurlijk maar dat is sowieso een aanrader!
Schrijf ook aaaaltijd iets op. Wie weet verdien je nog een puntje.
En als laatste wil ik je meegeven: de examens zijn écht niet zo moeilijk. Je wordt ook getoetst op stof die je in de in het eerste jaar van de bovenbouw hebt gehad en dat kan je onderhand wel dromen. En de cijfers vallen uiteindelijk heel goed mee, ook als je denkt dat je het slecht gemaakt hebt! Niet te veel stressen en als ik mn examen heb gehaald dan kunnen jullie het ook.

Zorg voor afleiding tussendoor! Ga niet alleen zitten leren, maar neem een middag/avond vrij om te sporten of ga aan het werk.

Alvast succes meiden! You can do it!

• Maak oude examens! Heel erg belangrijk want je moet echt wennen aan de vraagstelling bij de examens
  • Maak een planning (als dat voor jou werkt) en begin dan ook op tijd
  • Ga niet hele dagen leren of teveel op het laatste moment doen, daar schiet je weinig mee op. Je hebt al die jaren geleerd voor deze examens, dus je kun het echt wel.
  • Ontspan af en toe! Slaap ook genoeg
  • Voor tijdens de examens: Altijd iets opschrijven! Soms wordt er nog een vraag afgekeurd en als je dan niets hebt staan, krijg je niet automatisch de punten. En het kan altijd nog iets opleveren, je weet het nooit. Neem genoeg pennen/potloden etc. mee en zorg voor een flesje water en eten tijdens je examens!
  • En relax, de examens vielen mij achteraf heel erg mee.

Nog even van mezelf: Ik heb een heleboel samenvattingen/uittreksels/leesdossier Nederlands/Engels etc. die ik allemaal gebruikt heb vorig jaar (vwo examen) en ik ben met redelijk hoge cijfers geslaagd. Als je daar eventueel interesse in hebt wil ik die wel met je delen (although not for free, want ik heb er achterlijk veel werk in gestopt). Wilde ik nog even zeggen!

Laat ik dit maar eens even gaan volgen.
Goeie tips!

Dit ga ik echt volgen, doe dit jaar examen.
Wat mijn leraar heeft gezegd als gouden tip is dat je nooit een * voor een vraag moet zetten die je niet weet. De tweede corrector kan dat zien en nog eens extra goed naar die vraag gaan kijken, en misschien gaat je dat punten kotsen.

De examenkandidaten van dit jaar wil ik vooral meegeven: begin op tijd. Veel eindexamenleerlingen hebben twee weken meivakantie voordat de examens beginnen, dus zijn geneigd te denken: ach, heb straks in die twee weken tijd zat. Nee, begin al eerder, want dan kun je voor de meivakantie nog vragen neerleggen bij je docent.

En veel oude examens oefenen inderdaad, zeker voor de moderne vreemde talen van groot belang.

oefen veel oude eindexamens! Eindexamens zijn vaak heeel anders dan SE’s (manier van vragen ec.)

• je leert je leerstof door te oefenen met het beantwoorden van vragen
  • je raakt gewend aan de manier van vragen/taalgebruik van de toetsen
  • sommige vragen komen terug in nieuwere examens, maar dan met andere gegevens.

Ik was bijvoorbeeld heeeel slecht in bio en geschiedenis maar ik ben met dikke zevens/achten geslaagd door oude examens te oefenen!

• Oude examens oefenen
  • Goed voor jezelf zorgen (voldoende slapen, eten, drinken en ontspannen)
  • Dextro
  • Neem een mascotte mee naar de examenzaal (kettinkje, knuffeltje, foto o.i.d.)
  • Zet werk of een vriendje op een laag pitje tijdens deze periode

En het belangrijkste: niet teveel stressen! Het valt allemaal heel erg mee!