Pilsoorten.

Ja, ik heb een vraagje. Ik ben nu al een aantal jaren aan de Yasmin-pil en deze bevalt mij steeds slechter. Nu wil ik graag overstappen op een andere pil en ik zou graag eens willen weten wat voor pillen er nog zijn en wat de voor- en nadelen zijn die aan die pillen verbonden zitten. Mijn huisartsen hebben me al twee keer een pil voorgeschreven waarvan de bijwerkingen behoorlijk vervelend waren, dus ik wil deze keer wat beter voorbereid zijn. Dus, wat voor pil hebben jullie en wat zijn de voor- en nadelen van deze pil?

(het kan zijn dat ik deze vraag misschien in het algemene piltopic moet stellen maar het leek me wel handig om de soorten een beetje op een rijtje te hebben)

Ik gebruik al drie jaar Ethinylestradiol/Levonorgestrel en ben er tevreden over! Dus geen nadelen voor mij.

oh thanks, ik zou hem vergeten zonder dit topic :’)

ik slik marvelon, niets over te klagen. ben veel minder ongesteld enzo.
helaas heb ik wel nog steeds last van een paar puistjes als ik ongesteld ben.

Waarom bevalt hij je slechter? Ik slikte Yasmin ook al jaren, de apotheek vertelde mij laatst dat het patent daarop is vervallen en dat andere bedrijven nu ook die pil mogen maken. Ik heb nu dus een (goedkopere) variant van de Yasmin.
Ethinylestradiol/Drospirenon Sandoz :’) Ofja, dat staat op de strip hier, weet niet of dat ook op het doosje de normale naam is of zo haha. Ben te lui om te gaan kijken.

Inmiddels twee jaar lang de trotse bezitter van Ethinylestradiol/Levonorgestrel.

Alleen had ik eerst van Berlipharma… Nu van WEC. Ik heb nog nooit zoveel buikpijn gehad als nu. Dat komt omdat die van WEC op basis van lactose is. En laat ik nu net niet goed tegen lactose kunnen.

Maar over het algemeen; geen klachten :-).

Ik hoor inderdaad in de apotheek veel klachten over de Yasmin pil. Teveel bijwerkingen en dergelijke. Maar is het voor een rede dat je deze gebruikt? Normaal schrijven ze deze vaak niet voor tenzij het een medische noodzaak is. (Hetzelfde geldt met de Diane pil, wat voornamelijk tegen acné wordt gebruikt).

Sorry, apothekersassistente in wording!

Huh, Yasmin was bij mij niet voorgeschreven om een of andere vreemde medische noodzaak?

Edit: mag ik ook misschien vragen waarom Yasmin wordt voorgeschreven voor medische noodzaken? Waar moet ik dan aan denken?

Ik gebruik de Claudia pil,ernorm goed voor me!Ik heb minder last van puisten en mijn vettig haar is ook minder,daarvoor was ik 7 dagen ongestelt nu 5

Ethinylestradiol/Levonorgestrel heb ik ook. Prima spul.
Op zich geen bijwerkingen, alleen af en toe migraine maar dat zit dan ook in mijn familie.

Ik ben continu opeens ongesteld terwijl ik 'm gewoon slik zoals je 'm hoort te slikken. Ik ben ook in relatief korte tijd 20 kilo aangekomen, sinds ik de pil gebruik terwijl mijn eetpatroon hetzelfde is gebleven, zoniet gezonder is geworden. En wanneer ik ongesteld ben, blijf ik dat zeker 3 weken en heftiger dan voor ik de pil ging gebruiken.

Ik gebruik zoals vele hier de Ethinylestradiol/Levonorgestrel. Mijn dokter vertelde dat dit de internationale pil was en die eigenlijk het meest werd gebruikt hier in Nederland.
Ik gebruik hem nu 3 maanden (ja niet lang), maar ik heb nergens last van.

Natuurlijk mag je dat vragen. Dat is namelijk een eis van de zorgverzekeraar. Nu wordt, als ik het goed heb, iedereen tot (en met) 18 jaar gewoon vergoed als het gaat om de pil. Daarna zit er een vergoeding aan vast, want hij zit niet meer standaard in het basispakket.
Ik hoop dat je het snapt :-).

Ik heb 5 jaar microgynon 30 gehad en ik kreeg er verschrikkelijk veel hoofdpijn van. Ben nu 2,5 maand gestopt en de heb sinds ik gestopt ben nog maar 3x hoofdpijn gehad. Maar het is voor iedereen verschillend welke pil het meest geschikt is. Op http://www.anticonceptie.nl/ staat veel informatie over onder andere de pil, en er staat ook bij wat de voor en nadelen zijn.

Ja ik heb ook die ene met de lange naam haha, voorheen Yasmin :stuck_out_tongue:
Heb dr drie gehad (vraag me niet naar de namen) maar over deze ben ik erg tevreden :slightly_smiling_face:

Ik ook Ethinylestradiol/Levonorgestrel.
Ik slik hem bijna een jaar nu en nooit bijwerkingen gehad. Werkt prima hoor!

Ik gebruikte ook Ethinylestradiol/Levonorgestrel maar ik had júist heel veel bijwerken, zoveel dat ik er mee gestopt ben omdat hij zijn werking niet meer had omdat ik over gaf, ik slik nu Diane (niet voor acné overigens) maar ben er heel tevreden mee, dat is ook de enige die vergoedt wordt als ik me niet vergis. Hierbij heb ik nergens last van

Ik heb de Ethinylestradiol/Cyproteronacetaat, oftewel een variant van de Diane. Het is een sterke pil dus er kunnen wel wat meer bijwerkingen zijn. Zelfs heb ik wat meer last van duizeligheid en stemmingswisselingen maar voorderest bevalt hij prima : )

Ik gebruik nu bijna een jaar Ethinylestradiol/Levonorgestrel. Enige bijwerking bij mij is dat ik sinds ik aan de pil ben ik veel buikpijn heb als ik ‘ongesteld’ ben, in de stopweek dus, terwijl ik dat daarvoor nooit had. Verder ben ik tevreden.

Ik had juist die pil gekregen tegen de krampen en dat heeft ook echt geholpen. Daarvoor kon ik echt niet overeind staan en ik zweette en bibberde altijd heel erg (en kon dus ook niet naar school) en nu voel ik er amper wat van.

Oja, ik heb ook nog iets aan te merken aan de Ethinylestradiol/Levonorgestrel. Toen ik de pil nog niet slikte, was ik niet zo heviger ongesteld als nu. + Dat ik ook nog eens regelmatig stemmingswisselingen heb.

Bij ieder persoon pakt het anders uit, helaas.

Even voor de duidelijkheid:
Veel van de pillen hebben twee verschillende namen. De korte naam is dan een soort van merkpil en die met de lange naam is een pil zonder merk. Soort van A-merk en huismerk dus. Nu geven veel apotheken het “huismerk” uit, omdat dat voor hun goedkoper is en soms worden die wel vergoed door de verzekering en die andere niet.

Diane = Ethinylestradiol/Cyproteronacetaat
Yasmin = Ethinylestradiol/Drospirenon
Microgynon = Ethinylestradiol/Levonorgestrel

Qua werking maakt dit opzich niet zoveel uit, alleen soms zitten er andere vulmiddelen in waar sommigen niet goed over kunnen.