piloot opleiding

heee, ik ben benieuwd of hier mensen zitten die een opleiding tot piloot volgen of willen volgen?xx

Heeft me altijd ontzettend gaaf geleken om piloot te worden!

Toelating is erg streng.

Baankansen zijn tegenwoordig erg slecht. Op zich niet zo heel erg, maar wel als je een schuld van €200.000 hebt (wat geloof ik het gemiddelde is).

Ik wil piloot worden! Maar omdat er door de crisis geen banen zijn en het een dure opleiding is, heb ik ervoor gekozen het niet te doen. En nu weet ik dus niet wat ik wel wil haha:P

Maar als je het wilt zou ik eerst HBO of WO doen, dan heb je in ieder geval dat nog achter de hand. Piloot kost je namelijk tussen de €110.000 en €120.000 en omdat het onder privé opleiding valt krijg je geen stufi of ov. Ook is het verstandig om op kamers te gaan, want als je te laat komt heb je een probleem (ook de trein had vertraging/reed niet geven ze geen hol om. Als je eenmaal piloot bent kun je het namelijk ook niet maken om te laat te komen). Het praktijk gedeelte is vaak in het buitenland. Doordat dit je ook allemaal geld kost zal je zo'n €150.000 in heel de opleiding moeten investeren.

Heb je een baan als piloot, dan is deze schuld af te betalen. Het probleem is dus dat die banen er niet zijn. Ook heb je een type-rating nodig om op een bepaald type vliegtuig te mogen vliegen. Omdat er dus bijna geen banen zijn laten maatschappijen je zelf voor deze type-rating betalen (in tijden dat er heel veel banen zijn en te weinig piloten, wordt het juist voor je betaald als soort van lokkertje). Zo'n type-rating kost ook rond de €30.000.

De banen die er zijn, zijn vooral in het Midden-Oosten en vaak ook bij niet al te goede maatschappijen (bijv. maatschappijen die op de black-list staan. Heb je dit op je cv staan, dan kan het heel moeilijk worden om ooit nog in Europa aan de bak te komen).

Ondertussen moet je ook nog je brevet geldig houden en medisch gekeurd worden, wat natuurlijk ook weer geld kost. Over het geleende bedrag komt ook nog rente, waardoor je schuld dus op zou kunnen lopen tot €200.000

Alleen een HAVO of VWO diploma is dus niet zo slim. Heb je een goede HBO of WO opleiding gevolgd waar je een goede baan mee kan krijgen, dan kan je de gok wagen. Kun je dan als piloot geen baan vinden, dan heb je dat nog achter de hand. Met alleen een middelbare school diploma kan je niets en 2 ton schuld afbetalen door vakken te gaan vullen gaat je niet lukken.

Ik zou er dus heel goed over nadenken voor je eraan begint. Zelf ga ik ook eerst een andere opleiding volgen (en aankomend jaar een tussenjaar). Als ik die opleiding heb afgerond zijn we dus weer 5 jaar verder en ik hoop dat de crisis dan voorbij is. Durf de gok op dit moment niet te wagen.. En beginnen aan een pilotenopleiding kan tot je 28e! Dus ik zou er mee wachten als ik jou was :slightly_smiling_face:

%3

Ik wil geen piloot worden, maar ik kan je sowieso vertellen dat er echt geen banen te vinden zijn als piloot op het moment. En zoals Moustache al zegt, de opleiding kost enorm veel en mocht het uiteindelijk niet zijn wat je wil, dan moet je al dat geld weer ophoesten…

Ik ben op dit moment bijna klaar met mijn opleiding.
Er zijn inderdaad weinig banen, wel een paar (Wizzair, Volotea, Ryanair, Easyjet), maar de keuze is groot, dus de kans op een baan klein.
Als iemand hier van plan is om piloot te worden, zou ik een interne opleiding bij een maatschappij aanraden (je hebt daarna gelijk een baan en je betaalt vaak minder) of anders Sabena Flight Acedemy in België. Hele goede opleiding en kost 80.000 ipv 100.000.
Ik kan niet zeggen dat het de meest verstandige beslissing is geweest, maar het is wel echt awesome! Echt sowieso de baan met het mooiste uitzicht, dus ik kan het zeker aanraden, maar denk er goed over na :slightly_smiling_face:

Zoveel natuurkunde heb je niet nodig hoor, het is allemaal best te doen. Het is meer dat je bepaalde principes moet kunnen begrijpen, ik ben er zelf ook niet bijzonder goed in :’)
En het is ook echt super tof! Alleen best vervelend dat ik de komende tijd werkloos ga zijn (in mijn gebied dan) :’)

Je bedoelt alleen commercieel? Of is bvb luchtmacht ook een optie?

mn vriend wilde piloot worden maar heeft er het geld en de vooropleidingen niet voor.
vind t zo zielig voor hem want dit was zn grote droom maarja nu is het te laat.
in feb word hij 28 en dan word je niet meer toegelaten. :dry:

Hij kan het ook zelf doen ipv via een school?
Je ppl halen kan op elk klein vliegveld en vanuit daar kan je verder bouwen. Verder zijn er een hoop vliegscholen in Nederland die je de optie bieden om alleen de theorie te doen, dus dan heeft ie dat ook.
Enige nadeel is wel dat hij dan vrij oud is tegen de tijd dat hij klaar is en daardoor minder snel een baan vindt en je hebt natuurlijk korter de tijd om je schoolkosten af te betalen.
Maar vraagje, als het altijd zijn grote droom is geweest, waarom heeft hij dan zo lang gewacht?

Geen piloot maar wel stewardess!

Ook leuk :stuck_out_tongue: Hebben ze daar toevallig binnenkort nog nieuwe stewardessen nodig? :cold_sweat: