Pil, ongesteldheid en cyclus

Hi,
Even situatie schets; ik heb een aantal maanden geleden seks gehad toen ik ongesteld was. Daarna heb ik, zoals ik altijd doe, gewoon de pil geslikt zoals normaal, ben ongesteld geworden en heb daarna de pil 2 maanden doorgeslikt. Nu, in mijn stopweek, ben ik na 3 dagen weer zoals gewoonlijk ongesteld geworden. Echter, mijn ongesteldheid is vrij licht/weinig.

Is dit normaal?

Ja hoor dat kan altijd wel. Maar je kan altijd voor de zekerheid een zwangerschapstest doen als je je daar zorgen over maakt.

Ik ging googelen en toen kwamen er hele vreemde zaken uit (pseudo-zwangerschappen etc etc) en daardoor ging ik eigenlijk panikeren haha, eigenlijk helemaal niet slim

Google is nooit verstandig. Maar, een zwangerschapstest is altijd handig.

Was negatief :slight_smile:

1 like

Dus als je de kleine kans van een zwangerschap tijdens de menstruatie optelt met het slikken van de pil, een menstruatie (3/4 dagen) en een negatieve test kun je ervan uit gaan dat er niks aan de hand is?

Als je de pil goed hebt ingenomen, zul je niet zwanger worden. Je bent ook beschermd in je stopweek., mits je daarna wel weer 7 dagen de pil hebt ingenomen.

Je zult dus niet zwanger zijn. Je hebt zelfs een zwangerschapstest gedaan. Dus, wees gerust.

Trouwens, de stopweek mag niet langer duren dan 7 dagen: wel korter. Hoe korter de stopweek hoe veiliger de pil. Je kunt ook doorslikken. Dat is het meest veilig en kan geen kwaad. Het is zelfs handig, je hebt ook geen bloedingen.
Als je doorslikt, dus geen stopweek neemt, dan kun je na een tijdje (maanden) last krijgen van je borsten of doorbraakbloedingen. Dan is het een goed moment om weer even een stopweek te nemen.

—-

Stukje biologie, misschien te ingewikkeld. Vergeet het dan gewoon.
Hoe werkt de pil? De pil remt de ovulatie, dat is de ei-sprong. Als je de pil niet neemt, bijv. tijdens de stopweek, dan kunnen er follikels ontwikkelen. In deze follikels zit een eitje. Na 7 dagen (de maximale tijd van de stopweek) zijn deze follikels al heel groot geworden en kunnen gemakkelijk knappen. Als je dan vergeet om de pil te starten, is de kans groot dat een follikel knapt. Als een follikel knapt, dan noemen we dat de ovulatie, dat is de ei-sprong. Er komt een eitje vrij. Na de ei-sprong is er een eitje dat bevrucht kan worden. Je kunt dan zwanger worden als je seks hebt. Dat wil je niet, dus het is belangrijk dat er geen ei-sprong kan plaatsvinden. Je moet daarom minstens 7 dagen de pil weer onafgebroken slikken. Dan zijn de rijpe follikels ook weer verdwenen door de pil. Vergeet je in deze periode dus wel een pil, dan kan een follikel nog knappen.

Er is één regel als je de pil neemt, dat is de 7 dagen regel. De pil is veilig vanaf het moment dat je 7 dagen onafgebroken hebt geslikt. Er zijn geen rijpe follikels en er kan geen follikel ontwikkelen. Als je daarna een pil (of meer) vergeet, is dat niet meteen erg, mits je niet langer dan 7 dagen niet kunt voldoen aan de 7 dagen regel.

Sperma kan tot maximaal 5 dagen in je rond zwemmen. Dus, heb je de dagen voor je eisprong seks gehad zonder condoom, dan kun je zwanger worden als een zaadje bij het eitje kan komen. Zonder eitje kun je niet zwanger worden.

Ik heb me aan de 7 dagen regel gehouden, ben eerder weer begonnen met de pil. Slik ‘n nu weer en wordt gewoon (licht) ongesteld precies 2 dagen na het stoppen van de pil tijdens mijn stopweek.

Niks aan de hand dus. :slight_smile:

1 like