pil, hormonenpleisters of toch condoom?

Hoi daar.
Ik weet niet of hier al een topic over bestaat (als dat zo is graag een link :wink:) . Ik ben 15 jaar oud en heb al 6 maand een heel lief vriendje. We willen graag de stap nemen om verder te gaan en hebben hier ook al goed over nagedacht. Maar ik doe dit liever niet alleen met een condoom. Ik voel me hier niet zo veilig bij omdat ik bang ben voor scheurtjes. Daarom zou het het makkelijkste zijn om de pil te nemen. Maar mijn moeder is heel overbeschermend en vind ons nog veel te jong voor sex. Ze zou woedend zijn als ik het zou vragen. Daarom wou ik vragen wat jullie zouden doen? Ik heb ook van iemand gehoord dat ze hormonenpleisters gebruikt… Iemand ervaring hiermee?
Groetjes

Ik heb bijna precies hetzelfde als jij, alleen is mijn moeder niet zo. Ik ben sinds twee weken ongeveer aan de pil omdat ik ook niet met alleen condoom wil doen. Ik zou toch wel met je moeder praten over de pil. Met hormonenpleisters heb ik geen ervaring.

Ik zou er toch over praten met je moeder. Anders moet je het achter haar rug omdoen.

de huisarts heeft gwn geheimhoudingsplicht dus je kan het zo aan je huisarts vragen als het goed is, alleen moet je nog even kijken met je zorgverzekering dan. en hormonen moet je niet onderschatten, deze verandereen eg je lichaam, en dit zal je meesal/altijd aan de huisarts vragen, en als je gwn durex condooms met glijmiddel neemt is er gwn een hele kleine kans datie scheurt en die zijn ook gladder en veel fijner voor de eerste keer. :flushed:

Ik heb de EVRA pleister! Ik vind hem zelf heel fijn, alleen ziet het er niet zo mooi uit (heb op mijn buik). Ik vind het zelf wel fijner dan de pil, omdat de pleister geleidelijk af geeft.

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties het heeft echt geholpen. Ik denk dat ik het dan toch maar eens ga vragen. Iemand tips om hierover met haar te praten? Hoe ik erover kan beginnen enzo?

Hmm misschien toch anders even wachten? Ik ben het wel eens met je moeder, 15 jaar al beginnen met de pil voor seks. Als je echt zeker weet dat jij het wilt, dan kun je via je huisarts een recept voor een anticonceptiemiddel vragen. Om een keuze tussen een hormoonpleister en de pil te maken, kun je het beste gelijk aan je huisarts vragen. Wat zijn de voor - en nadelen, welke is betrouwbaarder etc. En ik moet er niet aan denken om op je 15e hierover te beginnen met mijn moeder, maar ik weet niet hoe jouw moeder zou reageren. Dus ik zou echt niet weten hoe je hierover moet beginnen!

Ik zou het ook bespreken met je moeder.

Ik gebruik sinds kort de nuvaring. Dat is ook een optie.

@Shipgirl volgens mij geldt de geheimhoudingsplicht niet tegenover je ouders als je nog minderjarig bent.

Ik snap dat je moeder overbeschermend is, je bent immers nog ‘maar’ 15. Ik ben ook op m’n vijftiende begonnen met de pil maar dat was om andere redenen. Ga met je moeder in gesprek dat jullie het alletwee heel graag willen en leg ook uit dat je alleen een condoom niet goed genoeg vindt. Dat geeft aan dat je er over na hebt gedacht en het niet zomaar is.
En als ze je echt te jong vindt, dan zou ik me er eigenlijk bij neer leggen. Wacht nog even, seks is in mijn ogen echt zo ontzettend overrated.

Ik heb die Evra pleister pil gehad, waardeloos vond ik het! Laten vrij snel los, en als er al 1 puntje los zit, is het meteen minder save. Ik heb de pleister geprobeerd op meerdere plekken waar ze het advies op gaven, maar nee het was voor mij geen succes. En als je elke dag gaat douchen, is de pleister ook zo los.

Destijds met de pil heb ik het er wel met mijn moeder erover gehad, maar ik ben er dus mee begonnen omdat ik last van de menstruatie zelf had, misschien dat je dat als reden kan geven?

Dit. Eerlijk zijn tegen je moeder en het haar vertellen. Met liegen kom je nergens en vroeg of laat komen ze er toch wel achter. Succes!

Ik vind 15 jaar niet jong, het is haar lichaam en als zei vind dat ze er klaar voor is waarom niet? Vind het ook raar dat je je er maar bij neer moet gaan leggen omdat je moeder het niet wilt, je moeder kan het je niet verbieden, als je het écht wilt doe je het toch wel met ‘toestemming’ of niet.
Ik was zelf ook 15 jaar toen ik aan de pil ging voor seks, mijn moeder vond het ook geen pretje, maar ze heeft zich er toch bij neergelegd want ze begreep dat ik het anders toch wel ging doen, nou dan liever veilig met de pil en condoom toch. Bespreek het met je moeder en ga samen naar de dokter. Volgens mij kan je niet achter je moeder haar rug om de pil halen, want de pil kost geld en die rekening gaat ergens heen (no idea where to)

Ik snap dat je niet alleen een condoom wilt gebruiken. Aan de pil gaan is dan veel safer, als je dat ding goed slikt en niet vergeet heb je 0,0001% kans om zwanger te worden.

Wat betreft die pleister: ik ken niemand in mijn omgeving die zo’n ding gebruikt. Ik zou zelf ook veel eerder voor de anticonceptiepil kiezen, omdat je daarvan zeker weet dat je de hormonen goed binnenkrijgt. Ik kan me voorstellen dat die pleister al minder goed werkt als er wat hoekjes los komen te zitten.