pil en borstkanker

Ik heb een beetje last van acné. Dit maakt me best wel onzeker en ik wil hier heel graag van af. Ik houd ook helemaal niet meer van foto’s en dergelijke. Ik ben al naar de dokter geweest en die heeft me twee tubes met creme voor geschreven. Dit helpt wel, maar ik ben er niet volledig vanaf helaas.

Ik heb ook bijna een vriendje, dus ik dacht ik kan wel aan de pil gaan. Dit helpt ook tegen acné en op ten duur (over paar maanden) is de pil ook wel handig als anti conceptiemiddel.

Het enige probleem is dat mijn moeder heel erg bang is dat ik daardoor een verhoogde kans heb op borstkanker. In de familie zijn de zussen van mijn moeder ook aan de pil geweest en ze hebben allemaal borstkanker gekregen. Eén tante is er aan overleden. Gelukkig zijn de andere er bovenop gekomen.

Ik heb het de dokter al gevraagd en hij zei dat het nooit 100% bewezen is dat je verhoogde kans op borstkanker krijgt. HIj kan het niet met zekerheid zeggen, maar het ligt dus wel erg gevoelig…

Wat zal ik doen?

Oké ik had daar dus nog nooit van gehoord :’).

Ik weet wel dat het gevaarlijk is om de pil te slikken als je ook rookt. Mijn moeder is hier bijna aan dood gegaan, ze heeft een longembolie gekregen. Zelf slik ik de pil en ik vind het een geweldige oplossing, het helpt me echt.

Het is inderdaad niet bewezen dat de pil bijdraagt aan de kans op borstkanker. Er zijn verschillende theorieën maar niemand weet nog waar het vandaan komt.
Maar als acne de enige reden is, en het is een ‘beetje’ zou ik kiezen voor de veilige optie en langs de dokter gaan voor een middeltje. Zelf vind ik dat een relatie geen reden moet zijn om aan de pil te gaan, gezien je toch een condoom gaat gebruiken.
Gezien het duidelijk in je familie zit zou mij dat echt afschrikken. Je moet je afvragen wat meer waard is.
Er zijn heel veel manieren wat betreft anticonceptie, bijvoorbeeld en spiraaltje. De pil zou ik dus niet doen als het risico zo hoog is als bij jou.
Dit is natuurlijk een eigen mening.

Ja klopt, maar in een spiraaltje zitten ook de meeste hormonen die ook in de pil zitten. Dat is het probleem dus dat zou ook niet kunnen. Deze week ga ik weer naar de dokter, maar ja hij zei dat ik de pil maar eens moest proberen.

Ik heb het brca gen, dat wil zeggen dat ik verhoogde kans heb op borstkanker en eierstokkanker. mij werd een spiraaltje aanbevolen, omdat dit qua hormonen beter was dan de pil…

ik zou ook een spiraaltje nemen als ik jou was…

oh oke en waar heb je dat laten testen? Bij het ziekenhuis? Ik weet namelijk niet of ik dat brca gen heb…

Jaa ik moest me laten testen, als je 18 bent dan word je daar voor opgeroepen als ze denken dat het nodig is… ik moest naar het ziekenhuis in nijmegen.

Tijd geleden toen ik de pil haalde vroeg ze (de dokter) inderdaad, of er iets van borstkanker en dergelijke in mijn familie voorkwam. toen zei ze iets van ja anders moet ik je een iets ander soort pil geven. (dus volgens mijn zijn er ook varianten van de pil die de kans niet verhogen)

Ja maar waarom zou ze een spiraaltje nemen als ze het neemt voor haar acne :’)
Bij het spiraaltje blijven de hormonen plaatselijk, maar dan doet het dus ook niets voor je huid.

Dat de pil het risico op borstkanker verhoogt is nooit bewezen. Waarschijnlijk is er bij jou in de familie sprake van een mutatie op het BRCA1 of 2 gen. Dit is de erfelijke vorm van borstkanker. De pil heeft hier verder geen invloed op. Als je wil weten of je die mutatie ook hebt zal je je inderdaad moeten laten testen.

Ik zou inderdaad laten testen of het in je genen zit en dan verder kijken. Denk namelijk dat de kans dat het wel in je genen zit vrij groot is omdat er nog weinig bekend is over borstkanker krijgen van de pil.

Ja bedankt voor de reacties. Misschien moet ik me maar eens laten testen

Is dat alleen bij de pil die je slikt of ook bij de prikpil? Wat voor gevaar zit daar dan aan?

ja klopt! mijn huisarts vroeg gelijk of ik rookte, als dat zo is krijg je gewoon de pil maar dan met andere stofjes geloof ik.

Oh god tijd om te stoppen dus!

als er ook maar kans is op borstkanker zou ik het niet doen. mijn moeder is overleden aan borstkanker, zo ernstig kan het zijn.

Sunlightt Ik weet niet of dit bij de prikpil ook zo is en ik weet eerlijk gezegd ook niet waar het precies door komt. Ik denk een combinatie van de hormonen en het roken.

LOVECRUSH_ Mijn huisarts vroeg het ook en jep ik rookte nog, hij zei dat ik dan het beste kon stoppen. Ik heb geen andere pil aangeboden gekregen, maar ik ben gestopt en ben er blij mee!