Pijnlijke enkels

Sinds een paar weken ben ik weer begonnen met hardlopen. Maar elke keer als ik de eerste paar stappen zet met hardlopen dan krijg ik een pijnlijk gevoel in mijn enkels. Dit is hetzelfde gevoel dat je krijgt als je je enkels omslaat. Na een paar meter gaat dit wel weer over, maar het is toch vervelend.
Heeft iemand anders dit ook? Of heeft iemand tips? Alvast bedankt:)

ik heb goede hardloopschoenen, dus daar ligt het niet aan.

Ik heb dit ook wel eens met mijn enkels of knieën en dit gaat dan na een tijdje wel weg, maar het is niet echt fijn inderdaad. Bij mij gebeurt het vooral als ik over een stuk loop met een slechte ondergrond, waar stenen los liggen of als de weg zeg maar scheef loopt (dus het midden van de weg hoger dan de zijkant).
Dus ik weet niet waar je loopt? Het is sowieso beter om te rennen op een zachte ondergrond, een bos bijvoorbeeld, dan op asfalt. Bij mij in de buurt zijn alleen geen bossen dus ik weet niet of het helpt, maar je zou het eens kunnen proberen.

Als het hier niet aan ligt en een andere ondergrond helpt ook niet kan je er verder niet heel veel aan doen denk ik. Dan heb je misschien gewoon zwakke enkels.

ik heb het ook, zwakke gewrichten.

Nou opzich valt dat wel bij mij mee. Heb wel gevoelige voeten, misschien dat het daar aan ligt.
En het kon ook zijn dat als je je te snel af zet ineens ofzo, dat je dan dat gevoel krijgt.
Ik zal eens kijken of het verschil maakt als ik in het bos ga rennen. Bedankt voor de tip:)

je kan ook voordat je gaat sporten van dat spiergel-spul opsmeren.
dat werkt ookaltijd bij mij.
of je koopt zo’n sportband die je om je enkelkan doen.
ik heb dat ook maar dan bij me knie.

Heb je misschien ooit een blessure aan je enkel gehad?

Warm je wel goed op voordat je hard gaat lopen?
Zet je je voeten wel goed neer tijdens het neerkomen?

Je hebt van die speciale enkelbanden zegmaar. Die geven een betere ondersteuning voor je enkels, misschien is dat wat?

Bedankt voor de reacties! Ik zal er zeker wat mee doen

Ik heb nooit een blessure gehad aan mijn enkel, dus daar ligt het niet aan. Misschien gewoon zwakke enkels. Voortaan maar goed opwarmen. Kijk of het helpt.

niet van die enkelbanden kopen, dat heeft mijn enkels kapot gemaakt en moet je kijken hoe ik er nu bij loop. kan niet eens meer een uurtje stijldansen achter elkaar.
die enkelbanden nemen het werk van je eigen enkels over. zo worden je enkels “lui” en doen ze steeds minder en uiteindelijk heb je er meer last van dan daarvoor.

een goeie oefening om je enkels sterker te krijgen:
als je moet wachten, of je staat te tandenpoetsen of iets dergelijks, ga dan op je tenen staan, en dan weer platte voet, tenen, platte voet, tenen, platte voet.
en dat dan volhouden in een rustig tempo.

ik hoop dat je hier wat aan hebt en je niet eindigt als mij :wink:
heel veel succes!

Het kan ook aan de ondergrond liggen, asfalt is harder dan een boswegeltje ofzo :slightly_smiling_face:
Op asfalt kom je harder neer, in een bos is het zachte ondergrond en dat veert een beetje meer zeg maar :stuck_out_tongue:

Kan ook daaraan liggen :slightly_smiling_face:

Misschien moet je zooltjes?
En het helpt ook wel eens als je op een andere ondergrond loopt, dus niet op asfalt ofzo, maar op een bospaadje oid.

@Renske94 wanneer je continu die enkelbanden draagt gaan je enkel idd eraan kapot, maar wanneer je ze een paar x per week 1uurtje draagt om even hard te lopen valt dat wel mee hoor. Mijn vriendin die heeft ze ook al een aantal jaar voor de handbal en daar gaat het prima mee!