Photography Published Question!

Hello girls!

Ik had een vraag, vele van jullie hebben een mooie spiegelreflex, kunnen absoluut mooi fotograferen!
Maar hoe kom je nou verder?
Hoe wordt je werk nou gepubliceerd of hoe verdien je er geld mee? en hoe kom je nou steeds verder!
Daarvoor is dit topic,
Deel jou ervaringen, geef elkaar tips en hints!

up

Het verschilt een beetje aan welke richting je wilt (bijv. documentair of commercieel, is toch wel wat anders) maar in het algemeen: heel veel doen. Veel opdrachten, in het begin gratis of voor weinig, en als je meer aanvragen krijgt en een naam opbouwt kan je steeds meer geld ervoor gaan vragen.

Ik vind het eigenlijk een beetje lastige vraag, want ik heb zelf gezien dat er verschillende manieren zijn om die hoogte in de fotografie te bereiken. Zoals ik al zei: het verschilt ook per soort fotografie. En een beetje goede connecties zijn ook zeker geen onhandig opstapje, en vooral heel veel proberen en doen. Zelf studeer ik momenteel niet maar wil ik wel wat fotografen gaan vragen of ik een soort stage bij ze zou kunnen lopen. Een hele goede manier om ervaring op te doen!

Wel een interessant topic in ieder geval :slightly_smiling_face: ben wel benieuwd naar wat andere GS’ers hierover hebben te melden.

Leergierig zijn, enthousiasme, lef, doorzettingsvermogen en connecties in mijn geval.
Ik heb het mezelf allemaal aangeleerd en had een paar mensen om mij heen die ik alles kon vragen wat ik niet snapte. Ik ben ook bij een fotograaf gaan werken zonder dat ik een diploma in de fotografie heb, puur dankzij mijn doorzettingsvermogen en wil om te blijven leren. Mijn enthousiasme is dan ook mijn sterkste punt.
Met mijn vrij werk verdien ik geen geld, maar heb ik wel indruk gemaakt op de mensen om me heen, waardoor ik meer en meer in contact ben gekomen met een aantal belangrijke en leuke mensen in mijn omgeving.
Ik heb nog niet heel veel bereikt vind ik zelf maar als je eenmaal een naam hebt opgebouwd moet je er wel aan blijven werken en daar ben ik ook nog mee bezig.
Wat betreft publicaties ben ik tot nu toe alleen nog maar zelf benaderd, maar een andere techniek is om je werk op te sturen en vragen of een (online) magazine er iets aan heeft. Nee heb je, ja kan je krijgen. Ik ken een aantal mensen waarbij dat zo gelukt is. Je kan op verschillende fotografiesites je foto’s uploaden of opsturen en dan hopen dat je opvalt of ze je foto’s goedkeuren.
En ook al bereik je niks qua bekendheid, publicaties of iets in die trant - gewoon door blijven gaan en blijf jezelf verbeteren! (:

De hoofdreden dat je wilt fotograferen moet zijn omdat het je passie is vind ik. Geld verdienen ermee is een leuke bijkomstigheid. Omdat tegenwoordig de prijzen van spiegelreflexen zo betaalbaar zijn koopt iedereen een camera en begint iedereen met fotograferen. Het is dus belangrijk dat je jezelf onderscheidt van de rest, je eigen stijl hebt. Wees origineel. En zorg dat de kwaliteit van je foto’s gewoon goed is. Ik ben bevriend met een goede fotograaf en hij heeft mij geadviseerd om vooral in het begin zoveel mogelijk gratis te doen. En ELKE mogelijke opdracht aan te pakken, hoe stom of dom het ook is. Hiermee bouw je een netwerk op en zullen mensen je naam doorgeven aan anderen. Mond op mond reclame is heel belangrijk! WAnneer je iets meer ervaren bent in opdrachten kun je selectiever worden en er geld voor gaan vragen.

Maar Aline, hoe kom je nou aan de eerste opdrachten ( de gratis )

^ Ik doe zelf een fotografie opleiding dus krijg mijn opdrachten via school maar ik denk dat als bijvoorbeeld je tante foto’s wil van je nichtjes/neefjes je dit gratis moet doen zodat je in het begin je portfolio kan uitbreiden, mensen gaan je foto’s zien en worden enthousiast en zo krijg je steeds meer vraag naar foto’s.
Mijn ervaring is mond op mond reclame echt een van de beste reclame die je kan hebben (:

Tja, daar zul je toch echt een beetje moeite voor moeten doen, die komen niet aanwaaien :wink: maak kenbaar dat je fotografeert, zorg voor een goede website, eventueel visitekaartjes. Ga portretten maken van familie, vrienden, collega’s, ga fotograferen op lokale evenementen, biedt jezelf aan als fotograaf in een poppodium, schoolfeesten of andere feesten. Een tijdje terug heb ik foto’s gemaakt van een vriend van me, die ik pp Facebook heb gezet en hem vervolgens heb getagd. Dag later kreeg ik een berichtje van een kennis van hem die vroeg of ze ook een keer bij me op de foto mocht, want ze had zijn foto gezien en die vond ze mooi. Verder is het toch echt een beetje zelf ontdekken wat voor jou de makkelijkste weg is.

oke goeie tips!

up!

In het begin heb ik altijd heel vaak gezegd op facebook

“Gezocht: modellen
voor blablablabalbla”

Ik bedacht dan een leuk thema en zette mn eisen in het bericht neer. (bijvoorbeeld: slank en blond haar. )

Er zijn zooooo veel mensen (vooral meiden) die daarop reageren, die allemaal wel een gratis fotoshoot willen.

Ik heb toen ik net begon echt super veel gratis fotoshoots gedaan, alleen maar om mn portfolio uit te breiden.
En gewoon aan vriendinnen vragen of ze model voor je willen staan.

Nu doe ik bijna geen gratis fotoshoots meer :stuck_out_tongue:
Tenzij ik het zelf aan de mensen vraag of ze model voor me willen staan.