Persoonlijkheidstest e.d.

[i]Hoi!

Ik heb een aantal keren op Girlscene gepost dat ik niet echt blij ben met mijn opleidingskeuze. Het is te makkelijk voor me, maar ik vind er ook geen drol aan. Ik zie mezelf niet echt als ‘aanhangsel of rechterhand’ van de baas.

Nu met de ouderavond, zag mijn mentor me niet aan voor een secretaresse. Ze zag me aan voor een uitpluizer, iemand die iets goed kan regelen, iemand die zorgzaam is met een brede interesse. Ook weet ik altijd antwoord op alle vragen die docenten stellen.

Ze raadde me een beroepskeuzetest/persoonlijkheidstest aan. Ze weet niet precies van wie ik ben, wat mijn capaciteiten zijn en dat soort dingen. Dit ga ik waarschijnlijk ook doen na de vakantie. Ik wil weten of ik dit moet blijven doen, of dat mijn weg ergens anders open ligt.

Hoe hard ik me ook oriënteer, het lukt gewoon niet een geschikte opleiding voor me te zoeken. Alles spreekt me zo’n beetje aan. Van zelfs praktische opleidingen (als bijvoorbeeld visagie) tot aan heel veel theoretische opleidingen (met veel stampwerk). Ik weet niet wat een passie van me kan zijn. Veel dingen zou ik liever als een hobby willen doen, maar een beroep ervan maken, geen idee? En kiezen blijft moeilijk.

Heeft één van jullie ook voor zó’n keuze gestaan, wat hebben jullie toen gedaan?
En wat zouden jullie mij kunnen meegeven, want ik weet het echt niet… Wat ik later zou willen doen…[/i]

Die testen hè, niet verbaasd zijn als er sowieso een beetje over de luchtmacht/landmacht/marine staat.
Die gasten zoeken mensjes om naar andere landen te versturen en dit is een manier om interesse op te wekken bij jonge mensen :wink:

Oh, en als je niet weet wat je leuk vindt om te doen moet je kijken naar waar je goed in bent :stuck_out_tongue:
Lijkt me wel kut om iets te doen wat je eigenlijk niet leuk vindt, maar het kan zijn dat je er later pas achter komt.

[i]Ik heb gewoon geen zin om iedere dag van 8 tot 5 achter een bureautje te zitten en maar brieven typen en dat soort dingen >_<’

Maarja. Kiezen blijft moeilijk. Ik snap dan ook niet dat andere mensen echt gelijk een goede opleiding hebben voor hunzelf, en ik dan weer niet.[/i]

Het is heel normaal dat je het nog niet weet hoor =)
Ik heb ook nog geen idee xD

Maar hoe oud ben je en hoezo moet je nu al keuzes gaan maken dan?

Ik heb ook echt nog géén idee wat ik voor opleiding wil gaan volgen…
En ik zit nu in m’n laatste jaar [havo5]
Laatst had ik een gesprekje met m’n decaan, en die zei, dat als ik nog niet toe was aan een opleiding [dat zijn sommigen, die zijn gewoon helemaal niet toe aan een geheel nieuwe opleiding, en een geheel nieuwe omgeving] ik ook eerst een jaar kon werken, of op een highschool in 't buitenland ofzo.
Hij zei “je moet niet zomaar iets kiezen, omdat het moet. Je moet eerst jezelf leren kennen, dan pas kan je beslissen wat je echt wil gaan doen”
Hij raadde me aan om te denken aan mijn sterkste punten/eigenschappen, en tegen wie ik opkeek [een beroemdheid, familielid, vrienden etc.]
Maar ik ben wél toe aan een nieuwe opleiding, dus ik weet zeker dat ik niet eerst een jaar ga werken. En die highschool, wil ik echt supergraag maar 't mag niet van m’n moeder.
Dus misschien kun je jezelf eerst vragen “ben ik eraan toe?” en zo ja “wat zijn mij sterkste kanten/eigenschappen en tegen wie kijk ik op?”

Ik heb trouwens 't zelfde als jou; ik ben bijv. goed in taal, en de decaan zei dat dat ook bijna het enige was waarmee ik echt wat zou kunnen [wat volgens mij dikke onzin is], vanwege mijn profielkeuze… Maar ik zie mezelf gewoon niet met lappen tekst aan een bureau, de hele dag overtypen ofzo.

Ohw wacht, ik zie nu dat je al een opleiding aan 't doen bent,
dus dat je er waarschijnlijk al wel klaar voor was/bent :wink:

Ik heb echt precies hetzelfde, ik heb echt geen idee wat ik moet gaan studeren en heel veel spreekt me wel ‘een beetje’ aan, maar ik heb nooit zoiets van “Oh, dit vind ik nou echt leuk” >__<
Ik ben trouwens 18, vorig jaar gymnasium-diploma gehaald, kunstacademie gedaan maar alweer gestopt.

Mijn huidige opleiding heb ik gekozen omdat het een goede baangarantie heeft en ik nog niet echt wist wat ik zou willen doen…

Ohww. Hmm. Dus er is een kans dat je er gewoon niet aan toe bent,
en een jaartje moet nadenken ofzo
Ik wil je niet aan 't werk zetten ofzo hoor, haha :stuck_out_tongue:
Maar ik weet hoe irritant dit soms is, omdat iedereen het al weet, behalve jij, en altijd op verjaardagen word gevraagd “en wat ga jij studeren?” en je altijd moet zeggen “ik heb nog geen idee…” en dat mensen je raar aankijken enzo.
Tenminste, dat is bij mij het geval :stuck_out_tongue:

[i]Ik word soms wel eens het ‘Beta meisje’ genoemd…
Ik ben ontiegelijk sterk in specifieke vakken als Wiskunde, biologie, natuur en scheikunde en dergelijke.

Spijtig dat ik scheikunde niet heb gekozen vorig jaar >_<’[/i]

[i]Ik ben nog 17 jaar, dus daar heb ik profijt van dat ik niet zit met de IB-groep.

Ik wil dit jaar graag afmaken, maar ik wil wel dit jaar achterkomen wat ik ga doen… Ik weet alleen niet hoe. Mijn mentor wilt me dolgraag helpen en haar hulp neem ik ook met beide handen aan…[/i]

Maar is dat ook hetgene wat je echt wil?
Of wil je daar uiteindelijk misschien alleen maar voor kiezen omdat je er goed in bent en er een goede baan mee krijgt?

Dit is iig niet wat ik later wil gaan doen, hoe mooi de opleiding ook mag zijn. Laat mij dan maar Geneeskunde doen, dat is veel boeiender. Maar de kans dat ik überhaupt een universitair opleiding kan doen, is nihiel (Ik kom van vmbo TL, dus tja. dat gaat m niet worden)

Ja, ik heb niet zoveel verstand van dat hbo mbo gedoe enzo, en wat je met welk niveau kan gaan doen :stuck_out_tongue:
maar je moet sowieso altijd doen wat je leuk vind,
en niet omdat het makkelijk is of voor een goede baan
[goede baan is natuurlijk wel wat je wil, maar je moet 'r vooral ook plezier in hebben :wink:]
Maar je gaat na de vakantie dus zo’n test maken?

Je kan er ook een jaartje tussenuit gaan

Jep, dat ga ik ook doen ja. Ik weet alleen niet wat ik ervan moet verwachten… Verder mag ik ook medische terminologie volgen van mijn docent tekstverwerking, die dat regelt (het is alleen voor tweede jaars, maar ik mag het al doen omdat ik het schijnbaar al aankan). Dat ik in ieder geval meer kanten op kan en natuurlijk een extra certificaatje heb.

Denk niet echt dat mn ouders daar blij mee zijn, maar daar moet je zo lang over na denken, wat je wel en niet wilt… of je weg wilt of juist niet…

Wacht eerst die test af, in de tussentijd veel nadenken enzo :wink:
Maar niet álles op die test laten afhangen, want soms komen er ook idiote dingen uit, wat ik had… :stuck_out_tongue: Maar dat hoeft niet bij iedereen zo te zijn natuurlijk :wink:
Succes met alles in ieder geval!

[i]Dankjewel :slightly_smiling_face:.
Maar het is zo moeilijk, en om een half jaartje/jaartje er tussenuit te gaan, is ook geen gek idee. Taal bijspijkeren, allerlei andere vakken bijspijkeren, culturen leren kennen enzo.

Er achter komen wat zelfverantwoording is enzo. Klinkt wel heerlijk, maarja. Het blijft moeilijk.[/i]