Pers foto's, tips?

Hoihoi :slightly_smiling_face:

Ik ga over een maandje naar een festival om foto’s te maken, als pers. Nu heb ik dit alleen nog nooit gedaan. Het licht is daar natuurlijk niet perfect, het is in tenten met allemaal verschillende kleuren lichten. Heeft iemand misschien tips, hoe ik foto’s kan maken, of qua instellingen?
Ik weet niet wat voor camera ik ga gebruiken, ik leen die van mijn schoonzus omdat mijn eigen camera helaas kapot is.

Alvast bedankt!

Het beste is denk ik om een goede flits te gebruiken en je witbalans aan te passen.

Wauw wat leuk! (Hoe kwam je daar zo terecht, als ik zo brutaal mag zijn)

Ik ben zelf van het natuurlijke licht en vooral in dat soort tenten wordt er met veel licht gewerkt waar je juist mooie effecten uit kan halen. De diafragma zou ik zo laag mogelijk houden zodat de lens veel licht kan vangen.

Inderdaad witbalans goed instellen (ik heb zooooo’n hekel aan van die lelijke oranje foto’s haha). Flits kan een goed idee zijn, maar als je van het podium foto’s maakt, dan verpest het de foto, vind ik, meestal een beetje, omdat daar het lichtplan altijd heel belangrijk is (als dat er is).

Probeer ook goed van verschillende hoeken foto’s te maken (van het podium dan). Overzichtsfoto’s, ingezoomd, etc. En probeer ook het publiek goed mee te pakken!

Ik heb geen idee hoe het ligt daar zal zijn maar ik vermoed inderdaad dat er met een lichtplan gewerkt wordt (ervanuit gaande dat het in een tent is).
Goede tips tho, vooral het lichtbalans inderdaad, even uitvogelen waar dat zit maar dat komt wel goed haha, ik krijg de camera als het goed is een week van tevoren dus kan ik er nog even aan wennen. :slightly_smiling_face:
Dankjewel! :grinning:

Regenschaduw, een vriend van me heeft een site waar hij muziek reviews schrijft en het leek hem leuk om mij een keer mee te nemen! :grinning:

Als het te donker is om niet te flitsen heb je een opzetflitser nodig. Nu wil je natuurlijk wel sfeer behouden.
Ik had het zelf een keer opgezocht omdat ik op een feestje moest fotograferen, en daar was het licht ook echt kut. Heb een hekel aan flitsen maarja het moest.
Toen had ik op internet gelezen dat je je sluitertijd op 1/30 moet zetten en je diafragma op f. 8.
Dit had ik toen uitgeprobeerd en het werkte wel :slightly_smiling_face:.

1/30 klinkt lang, maar omdat je flitst bevries je je onderwerp toch nog.

Flitsen tijdens een concert of festival is echt not done. Niet alleen irritant voor publiek en mede-fotografen, maar vooral voor de artiest. Daarnaast hangt het er echt vanaf welke apparatuur je gebruikt, en dan voornamelijk je objectief.

Blijf in ieder geval niet continue op 1 plek staan, ik ga er van uit dat je in de fotopit staat dus houd rekening met je collega’s daar en gun elkaar ook die shots. Loop wat rond zonder te hinderen en probeer af te wisselen qua hoek, compositie en objectief. Wat je instellingen betreft hangt het af van de hoeveelheid licht maar op grotere festivals is dat meestal wel oke, dus dan een zo groot mogelijke diafragma opening zodat je vervolgens je sluitertijd en ISO daarop kunt aanpassen.