Periodes van ongecontroleerd huilen/panikeren

Hey,

De laatste tijd voel ik me terug wat minder in mijn vel, heb veel stress (zit in mijn 2e bachelor aan de universiteit), en ik vreet mezelf gewoon continue op. Het studeren vlot niet goed, als ik dan bezig ben met studeren en het lukt niet goed, dan begin ik gewoon echt te panikeren, en uiteindelijk groeit het zo fel uit dat ik in een vicieuze cirkel terechtkom van panikeren/huilen… Ik panikeer dan omdat ik besef dat ik kostbare tijd aan het verliezen ben, enzovoort… Dit gebeurt dit jaar veel meer dan vorig jaar.

Gisterenavond kwam ik thuis samen met m’n vriend (na een tof feestje), en bleek dat mijn broer en een vriendje in mijn 2 persoonsbed lagen. Mijn vriend kon dus niet blijven slapen, wat mijn schuld was, want ik had gezegd dat hij wss niet ging blijven slapen, maar het nog niet zeker was tegen m’n papa… Had gedacht dat hij er toch rekening mee ging houden maar niet dus. Ik ben dus beginnen wenen, uit teleurstelling, en van zodra m’n vriend weg was ben ik ongecontroleerd beginnen huilen. Dan komt alles precies naar boven wat niet goed gaat, en dit ‘voedt’ het huilen alleen maar… Ik ben 40 minuten lang gewoon hysterisch geweest voordat ik wat tot rust kwam… Denk dat het voortkomt vanuit schoolstress, dat ik zo op de toppen van m’n tenen loop… Maar ik vroeg mij af wat dit zou kunnen zijn en of ik hier iets aan zou kunnen doen? Het is echt storend de laatste tijd, heb veel mood-changes en kan voor het minste panikeren/ met de tranen in m’n ogen staan. Als ik dan alleen ben mondt dat uit in precies 1 lange paniekaanval… Ik maak me zorgen, dit is echt niet fijn meer :frowning_face:

Ga een keer hardlopen op zo’n moment! Ja, het klinkt heel random, maar probeer het eens!
Doe oortjes in met rustige muziek en probeer dan te rennen naar een plekje waar weinig/geen mensen zijn. En ga daar dan ergens zitten en denk na over alles wat er is gebeurt.

Ik heb ook een paar keer zo’n periodes gehad, en dit hielp altijd heel goed bij mij!

Dankjewel voor de tip! Zal het eens proberen in het vervolg… :slightly_smiling_face:

Ik heb ook veel van die periodes (gehad). Dan trok ik mij teveel aan van wat mensen zeiden en ja wat school betrof ook: zoveel paniekeren dat het uiteindelijk lijdt naar nog meer tijd tekort. Ik ben toen weer aan een dagboek begonnen en als mij iets dwars zat schreef ik het meteen op. Als ik het dan vervolgens terug las kwam ik erachter dat ik het allemaal eigenlijk wel mee viel. Dus misschien kun je dat ook proberen.

Dankjewel meisjes… Het betekent veel voor me :slightly_smiling_face: Ik doe m’n best om het onder controle te krijgen, alleen is het momenteel echt duidelijk tot een hoogtepunt aan het komen. Hopelijk kan ik snel wat meer rust vinden, maar dat komt wel in orde hoop ik! Ik ga ook eens proberen alles neer te schrijven en wat meer aan te sporten, zal me deugd doen xx

:flushed:

Ik had afgelopen zomer ook een periode dat ik totaal niet lekker in me vel zat en elke avond gewoon huilend in bed lag. Ik heb er niet echt een oplossing voor maar op een gegeven moment gaat het wel over… Gewoon leuke dingen gaan doen voor de afleiding en kijken wat de oorzaak is en of je daar iets aan kunt gaan doen! Sterkte x

Ik zou contact opnemen met een psycholoog. Dat klinkt heel zwaar maar dat kan juist heel fijn zijn omdat dit inderdaad een teken van je lichaam is dat het allemaal even te veel is.

Hoi!

Hoe is het nu met je?
Ik zit momenteel ook in zo een periode, pfff… Ik heb de hele dag het gevoel alsof ik moet huilen en de stress voel ik overal in m’n lichaam zitten. Heb er hoofdpijn, nachtmerries en ook paniekaanvallen van.

Eens met wat hierboven word gezegd, maar het is echt niet erg om af en toe te huilen. Ik heb ook wel eens last van een paniekaanval, en dan bedenk ik me gewoon dat ik me druk maak om niks. Makkelijker gezegd dan gedaan op dat moment, maar omdat je dus zo in paniek raakt kan je niet meer normaal nadenken. Je verliest geen tijd want je zorgt dat je een beetje tot rust komt en alles eruit laat zeg maar.

Ik heb precies het zelfde. Als school me téveel word begin ik te huilen en paniekerig te doen en kan ik me adem niet controleren. En begin ik soms nog wel eens te schreeuwen, bij mij helpt, want ik ben dan vrijwel als ik dit soort aanvallen krijg bij me vriend, dat me vriend me op me onderarm gaat wrijven ik word hier rustig van.

Laat die paniekaanvallen gewoon gaan, want anders krop je het op en dan zijn ze nog heftiger. Probeer er ook met iemand over te praten.

Wat vervelend dat je hier last van hebt. Emoties zijn deel van je gedachtes en kunnen je in zekere zin gaan overheersen. Met piekeren kom je meestal niet ver… probeer helder te blijven en de positieve dingen van de situatie op te noemen voor jezelf. Ik ben er van overtuigd dat het allemaal goed gaat komen!

Ik heb dit ook, ik schaam me dan omdat andere mensen me zo zien en dan begin ik nog harder…

Hey! Wat lief van je dat je 't vraagt! Ik heb vorige week een slechte week gehad, veel paniekaanvallen, heel vaak opwellingen proberen tegen te houden etc… Nu, deze week voel ik me beter, goed weekend gehad, voel me redelijk goed in m’n vel… Ik voel dat ik niet op en top ben, en dat ik het lastig heb, maar het is de laatste dagen een beetje beter… Niet fijn om te horen dat je het lastig hebt, je mag me altijd een berichtje sturen als je er eens over wilt praten… Ik denk dat ik me wel wat in je situatie kan vinden. Dikke knuffel! :sob::muscle: :sob::muscle:

Ahhw dat is kut.
Ik herken het ook wel een beetje, hoewel ik het naar mijn idee heeel lang inhou voor het eruit komt. Ik ben ook echt vreselijk druk op dit moment en slaap weinig. Als ik een keer 10 minuten niks heb kan ik me totaal niet ontspannen en ik reageer het af op m’n omgeving. Als er dan nog eens extra stress of bijvoorbeeld kritiek bij komt, of als ik gewoon té hard probeer om alles goed te doen, krijg ik zo’n paniekaanval.
Het helpt inderdaad om een rondje te rennen, maar dat kan niet altijd :cold_sweat:
Gelukkig is m’n vriend begripvol en hij probeert me het weer positief te laten zien.
Sowieso is het misschien fijn om er met je familie over te praten?
Het beste is natuurlijk om het even iets rustiger aan te doen, maar dat kan ook niet altijd met studie en het is toch een mentaal iets (je druk maken). Ben je toevallig niet faalangstig / perfectionistisch?

Dankjewel voor je reactie! Niet fijn om te horen dat je ook zoveel stress ervaart de laatste tijd! Ik ben inderdaad enorm perfectionistisch, en zo leg ik mezelf een enorme druk op. Ik wil goed doen, wil niemand teleurstellen en leg de lat soms onmogelijk hoog voor mezelf… Iets wat moet minderen, ik weet het…

Ik merk trouwens wel dat ik mezelf soms tegen die paniekaanvallen bescherm door tot in het extreme te denken ‘fuck it’. Dan geef ik het eigenlijk gewoon op. Voel je je niet veel beter door maar het is alsof de druk er gewoon even af MOET.

Klinkt herkenbaar! Stel je ook veel uit of valt dat wel mee?
Het is bij mij een beetje raar, ik heb wel de ‘symptomen’ van perfectionisme en faalangst (uitstelgedrag enzo) alleen mijn werk is totaal niet perfect :cold_sweat: als ik het ‘okee’ doe ben ik namelijk al tevreden, maar het kost me zoooveel moeite om te beginnen en ik wil het (onbewust?) in 1x goed doen.
Maar nu in m’n 4e jaar is er een knop omgegaan en begin ik vaker gewoon aan opdrachten, dan maar een flutstuk inleveren, als ik maar ‘iets’ af heb. Ook niet te lang nadenken over hoe je het gaat doen, gewoon bij 1 idee blijven en dat uitwerken. En als het ‘redelijk af’ is stop ik er nu ook gewoon mee en ga ik wat anders doen :cold_sweat:
Nu ik eerder begin en nog redelijke cijfers haal, gaat de druk er langzaam meer vanaf moet ik zeggen. Maar het heeft wel lang geduurd tot die omslag kwam, haha.

Proberen niet zoveel na te denken. En vooral niet voor anderen te denken. Maak een lijstje met wat er echt toe doet. Gewoon een beetje loslaten.

Goed om te horen! Ik heb het precies zo meestal, na een weekje in een dipje te hebben gezeten, krabbel ik altijd wel wat op. Ga maar veel leuke dingen doen deze week, dingen waar je vrolijk van wordt. Dan gaan de laatste beetjes vast ook vanzelf over!

Ik heb net een ongecontroleerde huilbui gehad van maar liefst 3 kwartier. :cold_sweat: Daarna een lang gesprek gehad met m’n vriend en nu voel ik me weer enigszins opgelucht. Heb twee slaappilletjes genomen en ga zo maar eens proberen om een lange nacht te maken :slightly_smiling_face: