Pedoseksueel mag boven kinderdagverblijf wonen

Ik las net dit bericht op nos.nl, en het trok toch wel m’n aandacht.

“Kan m’n kind hier nog wel komen?”

“Mensen zijn ongerust. Ik snap de emoties, de ongemakkelijkheid van de situatie”, zegt burgemeester Lucas Bolsius van Amersfoort na een ontmoeting met bewoners. Die weten sinds vanochtend dat de veroordeelde pedoseksueel Sytze van der V. in hun buurt woont.

Maar veel meer dan begrip tonen kan de burgemeester op dit moment niet. “Ik heb niet de instrumenten om hem te verplichten ergens anders te gaan wonen.” Hij heeft het wel rechtstreeks gevraagd, maar Van der V. liet Bolsius weten dat hij “niet gaat verkassen”.

“Wij zijn enorm geschrokken”, laat ook het kinderdagverblijf weten dat onder de woning zit van Van der V. “Wij vinden het onbegrijpelijk dat die situatie heeft kunnen ontstaan. Uiteraard zijn wij van oordeel dat dit geen gepaste woonplek is.”

En toch, zegt burgemeester Bolsius, valt er niets tegen te doen. “Kijk, deze meneer is een vrij mens. Het is een dilemma dat mensen best snappen. Hoe ga je hier mee om? Hij moet de mogelijkheid hebben om terug te keren in de samenleving. En dus ook in Amersfoort.”

Wat vinden jullie hier van?

tsja. Je buurman kan ook een pedoseksueel zijn en daar hoef je niks van te merken. Ik vind het niet zo’n probleem, zolang hij maar niks doet.

Ik vind het wel erg. Hij zal zo zijn straf en hulp wel hebben gehad, en natuurlijk moet hij terug in de samenleving. Maar jemig kom op zeg, boven een kinderdagverblijf?! Dan test je niet alleen de ouders enorm uit maar hem zelf ook. Hij hoeft echt niet in een bejaardentehuis, maar het kan toch wel iets logischer. Natuurlijk is het hopen dat hij niks doet, maar stel hij doet wel wat (en je maakt het hem zo wel erg makkelijk) dan is het wat mij betreft al te laat.

Hier ben ik het mee eens. Plus daarbij is hij ook nog eens een veroordeelde pedoseksueel. Stel dat er een pedofiel boven zou wonen die nooit iets met z’n seksuele verlangens zou doen, dan prima. Maar hij is gewoon al eens veroordeeld, wie zegt dat hij dezelfde fout niet weer maakt?

Vind ik ook! Ik snap dat deze mensen terug in de samenleving komen (Al ben ik het daar niet mee eens) maar er zijn geschiktere plekken om zo iemand te huisvesten. In ieder geval niet in de buurt van een school of kinderdagverblijf. Zoiets is alsof je een drugsverslaafde heroïne voor zijn neus legt, maar hij mag er niet aankomen. Maarja, die vent is ook niet 100% in zijn kop dat hij daar niet weggaat. Als je spijt hebt van die fouten en niet wilt hervallen, ga je daar ook niet blijven wonen lijkt me.

je verward pedofiel en pedoseksueel met elkaar denk ik

Wat is het verschil? Want in het artikel staat pedoseksueel, maar ik heb nu in m’n titel pedofiel staan haha. Ik wist niet dat er het verschillende dingen waren.

pedoseksueel is iemand die zijn verlangens naar kinderen uit. pedofiel is iemand die wel verliefd wordt maar daar niks mee doet

ik dacht dat pedofiel iemand was die iets met z’n gevoelens doet en pedoseksueel niet, heb ik het fout? :stuck_out_tongue:

haha dan bedoel ik het inderdaad andersom, even veranderen

Oh op die manier. Oeps dan is m’n titel fout.

Nouja dan nog… het is net als boven je ex gaan wonen, vragen om problemen :’) Als je gevoelens hebt, en je mag er niks mee doen, maak je het toch alleen maar moeilijker dat juist op te zoeken. Naar mijn idee ben je dan een tikkende tijdbom waarmee het wachten is tot het wel fout gaat.

Zou hij dit bewust uitgezocht hebben?

Tja, hij zal idd toch ergens moeten wonen. Dat het boven een kinderdagverblijf is is natuurlijk niet ideaal. Maar een omgeving zonder kinderen is er niet echt lijkt me. In mijn buurt kun je nergens buiten 500 meter van een school of kinderdagverblijf af wonen. De buurt staat er vol mee. Dat hij er al eerder iets mee heeft gedaan is verontrustend maar dat neemt niet weg dat je buurman of iets dergelijks ook op het punt zou kunnen staan, of het al eens heeft gedaan, maar nooit veroordeeld is. Je weet het niet. Bij hem weet je het dan toevallig wel.

Evengoed vind ik dan weer wel dat ze hem niet zo op de proef moeten stellen door hem daar neer te zetten. Maar ja. Hij woont er nou eenmaal.

Pedoseksueel Sytze van der V. (66) is woedend op de gemeente Amersfoort, omdat de burgemeester hem zou proberen te dwingen een andere woning te zoeken. Dit zegt hij vandaag tegen NRC Handelsblad.
Vanmiddag maakte burgemeester Lucas Bolsius (CDA) van Amersfoort bekend dat Sytze van der V. een woning heeft gevonden in de stad. Van der V. werd in 2009 veroordeeld tot drie jaar cel voor misbruik van jongens in Eindhoven. Bolsius wil dat Van der V. elders gaat wonen, onder meer omdat hij nu boven een kinderdagverblijf woont. Van der V.: “Dat heeft er niets mee te maken. Er zitten daar baby’s en peuters. Dat is niet mijn puberdoelgroep.” Sytze van der V. kwam vorig jaar vrij, en sindsdien is zijn huisvesting een probleem. Burgemeester Rob van Gijzel (PvdA) van Eindhoven legde hem een gebiedsverbod op, waarna Van der V. rondzwierf en in daklozenopvang en bungalowparken woonde. In april weigerde een woningcorporatie in Zeist nog om Van der V. te huisvesten in een seniorenwoning, omdat deze in een kinderrijke buurt zou staan. “Dat mijn woonplaats bekend is, zal emotie oproepen. Kijk maar naar Benno L., dat werd ook een volksoproer. Ik vraag me ook af wat er nu met het kinderdagverblijf gaat gebeuren. Ouders zullen nu wel zeggen; mijn kind loopt daar gevaar. Dat is niet zo, want zoals ik al zei is dit niet mijn doelgroep, maar mensen zijn niet altijd geïnteresseerd in de waarheid.”

Je komt ook echt niet zomaar een kinderdagverblijf in. Daar is namelijk altijd leiding aanwezig. Bij veel kinderdagverblijven kom je ook al niet eens binnen zonder eerst aan te bellen.

Dat is waar maar het gaat meer om de gedachte vind ik. Beetje apart.

+Het kan wel een trigger zijn om dan op zoek te gaan naar kinderen die niet zo goed beschermd zijn. Als je als verslaafde op tv drugs ziet, zet dat je ook sneller aan om te gaan kopen dan dat je het niet ziet natuurlijk.