pedagogisch medewerker kinderopvang

Hoi,
Ik ga in september beginnen met de opleiding pedagogisch medewerker kinderopvang. Zijn er hier nog meer mensen die dit doen of gaan doen?

xx

Ik niet, lijkt me wel een erg leuke opleiding!
Veel succes met je opleiding

dankjewel:D ben ook benieuwd hoe ik het ga vinden maar vast heel leuk!

ik vond het vreselijk :stuck_out_tongue:
Was echt back to de kleuterschool. Ik moest alleen maar knutselen(ja echt van verven tot dingen maken met klei en tot verschillende kleuren krijtjes tot propjes maken met lijm), kinderspelletjes spelen en liedjes zingen (zang dans etc). Een enkele theorie les in de week en dat was het wel.

ag this maar net wat je leuk vindt :stuck_out_tongue: misschien hebben ze de opleiding ondertussen verbeterd en werd het later nuttiger want er waren zoveel gestopt bij mij incl ik natuurlijk.
Stage was trouwens wel heel leuk dat was het enige nuttige dus daar moet je het echt van hebben. ohjah en dan heb ik het nog niet eens gehad over de lessen huishoudkunde dat we moesten strijken enz :stuck_out_tongue: Nou echt khield het er al snel voor gezien.

Heeeyy
Moest je echt knutselen in de les vind dat opzich niet erg maar niet elke dag:P? welke school heb je deze opleiding gedaan?

Ik rond hem als het goed gaat dit jaar af. Ik heb voor bbl gekozen omdat ik dus ook geen zin had om als een kleutertje in de klas te zitten :stuck_out_tongue:

Wij hebben op school 1 keer iets moeten knutsellen in 2 jaar tijd. Voor de rest loop je vanaf het begin al 24 uur in de week stage… En 1 dagje school.

Hoi,
Okee dat van dat vele knutselen wist ik niet:P ik heb wel getwijfeld tussen bbl en bol. uiteindelijk is het bol geworden omdat ze zeiden dat bbl erg zwaar is omdat gelijk alles op je af komt in de praktijk ofzoo…

Gelukkig begin ik in me eerste jaar ook gelijk al met 2 dagen stage lopen per week dus hoop dat dat vele knutselen mee valt.

x

Het lijkt me dat je ook echt wel wat leert over de ontwikkeling van kinderen en opvoeding enzo naast al dat knutselen:P

Kan je niet een dagje meelopen van te voren nog bij jouw school?

ja this niet dat ik elke dag moest knutselen we hadden 1 of 2 keer in de week een blokuur. Opzich was het wel leuk maar je denkt ik ga iets leren en niet zitten knutselen in de klas… oplaatst heb je dat wel gezien.
en sport en spel dat je spelletjes moest bedenken voor kinderen, zang en dans was ook echt te lullig.

Volgensmij heb ik het nog niet eens een maand uitgehouden daar. Elke dag kwam ik thuis met wtf heb ik geleerd?? niets!!
Maar misschien dat ze het hebben aangepast kan ook gewoon aan de school liggen hoe ze de opleiding indelen :stuck_out_tongue:
ohjah verder hadden we project klassen deed je ook geen ene fuck. We moesten spelletjes en activiteiten verzinnen voor op kamp, waar ik niet ben meegeweest want toen had ik er al geen trek meer in. Maar van dingen die ik gehoord heb moesten ze speurtochten doen en kinderachtige spelletjes.

Naja hoop voor je dat het nu beter is en je ook meer leert. Ik had namelijk allemaal boeken aangeschaft en ooit maar 1 boek nodig gehad en dat was de ehbo boek, de enige nuttige les.

O okee najaa knutselen vind ik niet zo heel erg als je het kan toepassen op de praktijk is het wel leuk:P welke school heb je gezeten? Ik gaa naar het roc asa in utrecht. Ik heb inderdaad wel dat ik er iets ga leren en niet thuis kom met dat ik niks gedaan heb want dan stopt het bij mij ook heel snel denk ik.

Ja er komt wel veel op je af. Maar schilt ook wel per stageplaats. Plus het ene mens kan daar beter tegen als het andere. Zelfs ik op bbl heb dagen ertussen gehad dat ik echt niks heb geleerd… best zonde…

ohjah ik zat op het nova. Een vriendin van me doet nu ook een opleiding op het nova iets heel anders dan met kinderen maar dat is ook niet zo goed geregeld.
Ik heb daarna ook een andere mbo gedaan op een andere school maar kwam ik vaak ook thuis van ik heb niets geleerd, soms wel hoor maar het kon echt beter. Maar ik heb het alleen doorgezet vanwegen mn studieschuld die ik anders had moeten terug betalen en omdat ik de stages wel leuk vond. Dus ja als je stage super leuk is en school kut zal je gewoon moeten doorzetten. Valt me wel gewoon op dat mbo’s allemaal opvulsels hebben om aan de uren te komen.
Het is ook nog minder dan het vmbo, ik heb amper huiswerk gehad, eigenlijk gewoon niet. Je zal echt zelf aan de slag moeten als je iets wil leren. En competentie gericht onderwijs wat ze nu overal hebben is ook niet echt geweldig.

Ja ik denk zelf dat ik dat niet aankan en liever eerst dingen leer op school en dan het toepas in de praktijk. nu hoop ik wel dat dit ook echt gebeurd en dat ik veel ga leren op school:P ben benieuwd… Wat voor opdrachten had je verder op je stage waren dat leuke opdrachten? aan wat voor soort opdrachten moet ik dan denken?

ik ben begonnen met pedagogische wetenschappen op de universiteit, maar ben na 3 maanden gestopt, vond het vreselijk!

heel weinig colleges, maar 2 contacturen met een leraar per week, enorme engelse pillen, oninteressante statistiekcolleges, afstandelijke professoren… niks voor mij!

Maar dat is universiteit, ik denk dat hbo heel anders is.

^ Het gaat hier om mbo.

Misschien is het mogelijk om eventueel later over te stappen op bbl. Weet niet of dit kan bij jou op school. Mocht je het toch niks vinden.

Het is vooral activiteiten organiseren bij mij, hulpplannen schrijven voor kinderen die een speciale hulpvraag hebben, heb ook opdrachten gehad over haal en breng gesprekken met de ouders, ik heb een intake moeten doen enz.

Bij ons werkt er ook een 1ste jaar stagaire… Zij heeft wel stomme opdrachten (vind ik dan) ze moest bijvoorbeeld een plan van aanpak schrijven over hoe ze gaat schoonmaken…

ik wil social work gaan doen op het avans in den bosch, iemand die deze opleiding ook doet/heeft gedaan?

Heeyy
jaa najaa als ik het niks vind dan hoop ik inderdaad dat het wel kan… maar ik vind het zelf ook wel lekker om naar school te gaan.

Die opdrachten van jou klinken inderdaad wel heel leuk! ik denk ook dat je bij bbl sneller ook grotere opdrachten krijgt zoals een intake omdat je veel meedraait.

Een plan van aanpak hoe je moet schoonmaken:S dat meen je niet!! wat verschrikkelijk!

Hoop maar niet dat ik van die onzin opdrachten krijg dan!

Ja mijn opdrachten zijn echt leuk! alleen het papierwerk soms niet haha… maar dan heb ik het vooral over evalueren… dit gaat vooral om… hoe heb je dit gedaan? waarom heb je dit gedaan? waarom heb je dit zo gedaan en niet anders? blablabla… maar dat komt vooral omdat je veel dingen instinctief doet en je er niet echt overnadenkt… wat dan dus wel moet…

Ja idd, als ik naar haar opdrachten kijk en de mijne die ik in jaar 1 heb gehad is er een groot verschil. Maar bij bol doe je ook 3 jaar over de opleiding en bij bbl maar 2.

Ik heb deze opleiding 3 jaar lang gedaan en krijg 23 juni mijn diploma!

Het ligt er denk ik ook per school aan welke opdrachten ze geven tuurlijk zijn er richtlijnen maar wij hebben bijvoorbeeld geen kinderachtige opdrachten gehad. Alles was gericht op de doelgroep (baby, peuter , kleuter , basisschool kind etc.)
En ik vond het altijd wel leuk!

Oriënteren en plannen en evalueren en reflecties zijn minder maar daar zou ik me echt niet druk omgaan maken.

Wil je echt de kinderopvang in? of is dit gewoon een keuze geweest omdat je anders niet echt wist wat je wilde doen.