Ik zit in 5havo en moet me dit jaar dus inschrijven voor een vervolgopleiding. Nou twijfel ik nog tussen twee opleidingen, namelijk pedagogiek en sph/mwd/cmv.
Zijn er hier mensen die een van deze opleidingen doen en mij kunnen vertellen waar nou precies het verschil zit? En misschien nog wat kunnen vertellen over wat je zelf van een van de twee opleidingen vindt?
Alvast bedankt!
volgensmij is het 1e jaar wel allemaal gelijk dat is social work.
dus je hebt 1 jaar om een richting te bedenken wat je het leukste lijkt.
verschil sph en mwd is dat je bij sph met groepen werkt en mwd 1 op 1 is geloof ik.
Ik doe sph! Maar sph/mwd/cmv heb je alleen het eerste half jaar samen dacht ik of het eerste hele jaar als je het orienterende jaar doet. Ik heb gelijk in 1 keer voor SPH gekozen. Ik zit pas in het eerste jaar, en het is best hard werken. Heel veel over jezelf vertellen, en je komt jezelf behoorlijk tegen. Bij pedagogiek is het echt alleen op kinderen gericht, doe je SPH kan je ook pedagogisch werker worden, maar je ook met verslaafden werken bijvoorbeeld. Mwd, gaat meer over het organiseren van het leven van mensen, helpen bij invullen van rekeningen en helpen met verzekeringen ed. Cmv is dan natuurlijk creatief, zelf ben ik daar geen fan van. Met sph heb ik ook het vak Muzisch, in het eerste kwartaal bestond dit uit: drama, beeldend en muziek. Ik vind het eerlijk gezegd drie keer niks, maar dat ligt persoonlijk. Nu moeten we al deze vakken combineren enzo.
Ik weet niet of je meer vragen hebt?
Pedagogiek valt niet onder social work @SweetPrincess20 (tenminste niet in Utrecht). Ik doe zelf pedagogiek, maar bedenk: wil je met kinderen (of over kinderen met volwassenen) werken of meer van alles wat? Want dat maakt de keuze tussen bv. pedagogiek en sph/mwd/cmv al veel makkelijker!
Ik wil na mijn mbo opleiding pedagogiek gaan studeren.
@ tubthumper: ik zou als ik sph/mwd/cmv gaan doen naar avans gaan, waar je dus ook dat orienterende jaar hebt. ik hoef dus volgend jaar pas te beslissen of ik sph of mwd ga doen (cmv valt sowieso af). Nou vroeg ik mezelf af, als ik sph/cmv ga doen en mijn minor jeugdzorg ga doen. Is het dan zo dat ik toch dat deel van pedagogiek wat me trekt krijg? Want dat zou betekenen dat ik allebei in 1 zou kunnen doen.
Is het ook verplicht om bij sph/mwd dat vak Muzisch te doen? want dat lijkt mij ook totaal niet leuk, vandaar ook dat ik al weet dat ik geen cmv wil gaan doen!
@ vivere: het zit volgens mij wel in dezelfde sector, maar het valt idd niet onder de opleiding social work (sph/mwd/cmv). Ik ben naar open dagen ed. geweest en daar kreeg ik het beeld dat je je bij pedagogiek ook heel erg richt op de opvoeders? dus dan zou je in feite ook met meerdere doelgroepen werken?
Ik studeer ook Pedagogiek. Je richt je inderdaad ook veel op opvoeders. Samen met hen moet je immers werken als zij met opvoedingsvragen naar je toe komen.
Je hebt wel twee varianten in de pedagogiek he; de lerarenvariant en echt de praktijk zeg maar.
Ik vind het in ieder geval echt heel erg leuk! Je krijgt van alles wat; (ontwikkelings)psychologie, pedagogiek, sociologie, etc. Het is best zwaar maar wel tof.
Wat ik ook wel nice vind is dat je in november al een stage moet hebben. Dan word je dus echt meteen de praktijk in gegooid en leer je ook heel veel van de dingen die je doet.
Ik studeer aan de Fontys trouwens.
Huh, ik had net iets getypt en dacht dat ik het had geplaatst maar hier zie ik helemaal niets staan?
Maar in ieder geval: pedagogiek is inderdaad vooral gericht op opvoeders. Alleen het eerste jaar is (bij mijn school in elk geval) vooral gericht op de kinderen zelf. Je loopt dan vaak ook stage bij een bso of kinderopvang. Maar hoewel je ook met opvoeders kunt gaan werken, ligt de nadruk nog steeds op kinderen.
Ja dat muzisch is verplicht, iig in je eerste jaar, volgens mij word het later keuze, of ik heb het ook nog langer verplicht. Vergeet niet dat je met dat oriënterende jaar, je ook vakken van cmv krijgt. Daarom heb ik geen oriënterend jaar gedaan.
Of dat met die minor te vergelijken valt durf ik niet te zeggen. Maar ik heb op het moment bijvoorbeeld ook levenslooppsychologie, wat dan weer alleen maar over het kind gaat. Ook heb ik het vak pedagogiek al voor een gedeelte gehad. Je hebt dus zeker ook genoeg over kinderen. Maar het staat natuurlijk niet gelijk aan pedagogiek zeflf.
als ik jullie verhalen zo hoor, komen de studies wel op veel vlakken overeen! vandaar ook dat de keuze voor mij heel lastig is… Het meteen beginnen met stage lopen vind ik inderdaad ook een heel groot pluspunt, maar dat is denk ik op alle hbo studies wel het geval.
Ik heb een dagje proefstuderen gedaan en daar kreeg ik ook een les drama, wat dus voornamelijk bij cmv hoort. Maar omdat ik nog twijfel tussen sph/mwd, wil ik wel het orientatiejaar gaan doen. Ik weet nu niet precies wat ik wil en misschien als ik lessen heb gevolgd en meer informatie heb, de keuze voor mij makkelijker wordt.
Nee, daar ben ik me ook wel van bewust. Omdat ik nog heel erg twijfel met welke doelgroepen ik het liefste zou werken, neig ik toch naar sph/mwd omdat ik dan deze keuze nog redelijk open laat.
Toen jij een studie moest kiezen, wist je toen al meteen dat je sph wilde gaan doen? Zo ja, waarom?
Ehm nee, maar ik wilde eigenlijk een andere richting op. Uiteindelijk wilde ik geen mwd doen omdat je dan met mensen echt dingen voor de bijstand moet regelen enzo. En ik wil gewoon mensen helpen die met psychische problemen zitten bijvoorbeeld. Maar nog steeds twijfel ik wel veel. Tot nu toe vind ik het een ontzettend leuke opleiding.
Als ik jou verhaal zo hoor en bij welke richting je waar mee te maken krijgt, zou ik nu ook sph zeggen. En kun je nog iets vertellen over welke vakken je krijgt en hoeveel tijd je naast school nog aan je studie besteed?
Hoow sorry haha ik lees het nu pas, ik ben zo slecht in topics bijhouden.
Ehm even denken hoor. Qua uren zou ik het niet weten, maar het is geen studie die je cadeau krijgt zegmaar. Je moet er best veel voor doen. Op het moment heb ik veel opdrachten waarin je dan moet nadenken over jezelf enzo wat vrij makkelijk is. Maar voor psychologie moet je weer best veel leren. Je loopt wel in je 1e jaar al stage, of iig op mijn school. Dat is wel heel leuk. En over het algemeen, mijn klas gaat gewoon uit int weekend, en ze zitten niet standaard aan school te werken dus er blijft wel wat tijd over haha.
Tot nu toe heb ik communicatie gehad, dat stelt niet zo veel voor, dan ga je leren hoe gesprekken moet voeren met mensen. Pedagogiek, nou dat lijkt me duidelijk over de opvoeding van kinderen en invloeden op kinderen. Stromingen in de psychologie, dat kan je echt beschouwen als geschiedenis van de midelbare school. Erg saai, bij ons hebben ook maar weinig mensen het gehaald, maar als je er hard voor leert komt het goed. Verder dan dat muzische gedoe. En je hebt een soort mentorles. Elk vak heb je maar 1 kwartaal als het goed is. Nu heb ik levenslooppsychologie, dan ga je kijken naar hoe een kind zich ontwikkelt op cognitief gebied en sociaal enzo.
Agogiek, dat gaat over het veranderen zelf, hoe het proces gaat als iemand verandert en hoe je daar in moet steunen. Ook heb ik nu een heel stom vak haha studeren op het hbo. Maar dat slaat nergens op. Volgens mij heb ik het zo wel redelijk. Wat ik tot nu toe gehad heb.
Je lessen bestaan uit hoor en werkcolleges dat is wel fijn, ik hoor vaak dat opleidingen alleen werkcolleges hebben (op hbo dan).
Volgens mij is dit echt een langdradig lastig te lezen verhaal geworden eens even kijken haha.