Pedagogiek of Pedagogische wetenschappen

Hee meiden!

Ik zit nu in 5 VWO en moet me al oriënteren op mijn studiekeuze. Nou weet ik al vrij zeker dat ik pedagogiek of pedagogische wetenschappen wil gaan doen, maar nog niet welke van de twee.
Ik wil later graag in de gehandicaptenzorg gaan werken en zou dan dus een master orthopedagogiek willen gaan doen, maar dit kan alleen op de universiteit. Een andere mogelijkheid zou zijn om eerst vier jaar hbo pedagogiek te gaan doen en daarna een voorbereidend jaar voor je master en daarna de master orthopedagogiek… Dan doe je er dus wel twee jaar langer over maar dan heb je wel de praktijk van het hbo en de theorie van de Uni. Of natuurlijk gewoon hbo pedagogiek…

Ik ben heel benieuwd of er meer meiden zijn die zo’n soort keuze hebben gemaakt en natuurlijk ervarigen van zowel pedagogische wetenschappen en pedagogiek!

Sorry als hier al een topic van is!

Ik studeer pedagogische wetenschappen aan de Universiteit van Utrecht. Ik zit in mijn derde jaar bachelor en kan volgend jaar master orthopedagogiek doen met afstudeerrichting gehandicaptenzorg. Ik zou overigens als ik het opnieuw zou mogen doen, eerst HBO pedagogiek doen (SPH) want ik heb nu helemaal geen praktijkervaring wat best zonde is. Dus ik raad je aan om eerst HBO te doen, dan premaster en dan een master :slightly_smiling_face: Ben je wel wat langer bezig maar je hebt dan wel meer praktijkervaring!

Ik heb zelf pedagogiek een jaar op hbo niveau gedaan. Op hbo heb je ieder jaar stage, wat uiteindelijk een pre is als je wil gaan werken. Praktijkervaring is heel belangrijk. Je kan altijd nog switchen naar de uni. Als je veel theorie fijner vindt, is de uni meer jouw ding. Het ligt ook een beetje aan de functie die je wilt krijgen later.

Ik heb zelf 1 jaar pedagogische wetenschappen gestudeerd (ik studeer nu psychologie, omdat ik tijdens mijn studie er achter kwam dat daar toch mijn hart lag).

Over pedagogische wetenschappen kan ik je vertellen dat het ontzettend veel theorie is. Veel van mijn studiegenootjes zijn dan ook overgestapt naar HBO Pedagogiek, omdat ze het te theoretisch vonden. Volgens mij bevalt het de meesten erg goed op het HBO en hebben ze geen spijt van hun keuze.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt :wink: Uiteindelijk zul je zelf de (lastige) beslissing moeten maken.

Heel erg bedankt voor jullie reacties!!

Ik denk inderdaad dat de overgang van hbo naar de universiteit heel groot is… en ik weet ook niet of ik daar na 4 jaar studeren nog zin in heb…
Zijn er toevallig meiden die dat hebben gedaan, hbo en dan uni?

En aan welke universiteiten hebben jullie trouwens gestudeerd? Want ik was zaterdag bij de open dag in Nijmegen en daar doen ze in vergelijking met andere universiteiten nog best wel veel praktijk…

En meer reacties zijn altijd welkom!

Hoi! Wat ontzettend toevallig dit topic aangezien dit echt mijn grote dilemma was vorig jaar. Ik heb echt bijna alle hogescholen en universiteiten bezocht en meeloopdagen gehad en informatie gezocht maar ik kon gewoon niet kiezen. Ik ben best wel een perfectionist dus ik was bang dat ik de verkeerde keuze zou maken maar uiteindelijk ben ik toch voor hbo gegaan omdat het beroepsperspectief ook redelijk verschillend is. Universiteit was echt op onderzoek gericht op de meeste plekken en hbo lag me dan toch wat meer wat dat betreft. Ook leek het me motiverender om echt hoge cijfers te halen maar wat moeilijkheid betreft ben ik erachter gekomen dat hbo echt nog steeds wel een uitdaging is! En ik ben nog nooit zo blij geweest met een keuze die ik heb gemaakt. Je moet echt kijken naar wat je wil wat betreft praktijk en theorie en niet denken dat je op hbo geen uitdaging hebt of dat je onder je niveau zit want dat was bij mij een reden dat ik niet voor hbo zou gaan: ik ben er achter gekomen dat dat absoluut niet zo is haha. Succes met kiezen!

@impolite.
Op welke universiteit zit jij? (als je het niet wilt zeggen ivm herkenbaarheid snap ik ook hoor:))

@antidote
Ik vraag me inderdaad ook af of hbo wel een uitdaging is… Kon jij het vwo makkelijk aan?

Bij mij zijn er wel veel die eerst HBO hebben gedaan aan daarna de Uni en die vinden de overgang wel meevallen :slightly_smiling_face:

Ik weet zelf dat aan de universiteit in Utrecht de overstap hbo-wo vaak erg groot is op de faculteit sociale wetenschappen. Bij alle vakken op die faculteit krijg je namelijk vrij veel statistiek, en dat valt veel mensen met een non-vwo achtergrond/voorkennis van wiskunde A op vwo-niveau altijd erg zwaar (want 't is ook gewoon moeilijk). Daarnaast zijn vrijwel alle vakken op fsw erg theoretisch en moet je veel schrijven en lezen (!).

Ik zit op de Universiteit Utrecht in mijn derde jaar pedagogische wetenschappen en statistiek valt reuze mee (het zijn 3 vakken van de 24). Je begint ook bij de basis (gemiddelde berekenen) dus dat komt wel goed. Het is wel veel lezen en papers schrijven!

Ik ben zelf begonnen met HBO Pedagogiek en ben na het halen van mijn propedeuse overgestapt naar Pedagogische Wetenschappen. Ik ben echt heel tevreden over deze keuze. Op het HBO vond ik veel dingen slecht geregeld en dat irriteerde me mateloos (zelfs rondom stages waren dingen soms heel slecht gergeld). Daarnaast viel het inhoudelijke niveau van de stof mij best wel tegen af en toe. Ook vond ik de docenten niet erg deskundig. Ik heb hier zelf dus best een duidelijke mening over, maar toch: als je echt wil gaan voor meer praktijkkennis raad ik je HBO aan, omdat je dan ook stages doet. Op de uni zul je echt meer ingaan op theorie. Als je echt, zeker weten, wil gaan voor de richting orthopedagogiek zou ik niet eerst naar HBO gaan als het niet hoeft. Zo maak je een onnodige omweg waarbij je veel dubbele stof zal krijgen.

Succes!

Edit: ik zie dat je ook vraagt naar de grootte van de overgang tussen HBO en uni. Deze is mij echt reuze meegevallen. Ik heb voor mijn 1e tentamen zelfs een 9 gehaald. Je kan die overstap dus gewoon maken mits je gemotiveerd bent. Daarnaast ging het leren op het HBO mij ook al best makkelijk af. Het is vooral zo dat ik nu veel meer moet lezen.

Dank jullie wel allemaal!

Ik zou het opzich niet eens zo erg vinden als de studie veel theorie bevat en weinig praktijk… Maar in de baan die ik daarna zou krijgen zou ik wel ook praktijk dingen willen doen zeg maar:) Dus niet alleen maar mensen aansturen…
Ik weet eigenlijk al wel vrij zeker dat ik orthopedagogiek zou willen doen dus dan is eerst hbo toch wel erg lang idd.

Bevalt de universiteit Utrecht verder goed? En andere natuurlijk:)

Ik studeer momenteel pedagogische wetenschappen in Nijmegen.
Hiervoor heb ik de opleiding hbo pedagogiek gedaan aan de HAN. Ik ben wel van de havo afgekomen, maar in de pre master die ik nu volg zitten ook studenten die vwo hebben gedaan, daarna hbo en nu een master volgen. Dit hebben ze voornamelijk gedaan door de praktijkervaring die je krijgt op het hbo. Op de Universiteit krijg je eigenlijk alleen praktijkervaring in je masterjaar.

Ik vond de overstap van hbo naar de uni meevallen. Statistiek had ik zelf geen moeite mee, het was voor mij 5 jaar geleden dat ik wiskunde had gehad. En voor de wiskunde toets heb ik in de zomervakantie alles weer moeten aanleren, maar ik hoefde niet meer vanaf het beginnen te beginnen, omdat ik het al ooit had gehad, het was alleen weggezakt. Statistiek is te doen, als je het bijhoudt. Sommige hbo’ers hebben er moeite mee, maar dat is ongeveer gelijk aan de studenten die van heb vwo afkomen.

Ik zelf heb voornamelijk moeite met ethiek en filosofie, die vakken liggen mij echt niet en helaas heb ik er pas 1 van de drie gehaald.

Als je vragen hebt stel ze maar, dan zal ik ze proberen te beantwoorden