Pedagogiek of Pedagogische wetenschappen

Hee meiden!

Ik zit nu in 5 VWO en moet me al oriënteren op mijn studiekeuze. Nou weet ik al vrij zeker dat ik pedagogiek of pedagogische wetenschappen wil gaan doen, maar nog niet welke van de twee.
Ik wil later graag in de gehandicaptenzorg gaan werken en zou dan dus een master orthopedagogiek willen gaan doen, maar dit kan alleen op de universiteit. Een andere mogelijkheid zou zijn om eerst vier jaar hbo pedagogiek te gaan doen en daarna een voorbereidend jaar voor je master en daarna de master orthopedagogiek… Dan doe je er dus wel twee jaar langer over maar dan heb je wel de praktijk van het hbo en de theorie van de Uni. Of natuurlijk gewoon hbo pedagogiek…

Ik ben heel benieuwd of er meer meiden zijn die zo’n soort keuze hebben gemaakt en natuurlijk ervarigen van zowel pedagogische wetenschappen en pedagogiek!

Sorry als hier al een topic van is!

Ik studeer pedagogische wetenschappen aan de Universiteit van Utrecht. Ik zit in mijn derde jaar bachelor en kan volgend jaar master orthopedagogiek doen met afstudeerrichting gehandicaptenzorg. Ik zou overigens als ik het opnieuw zou mogen doen, eerst HBO pedagogiek doen (SPH) want ik heb nu helemaal geen praktijkervaring wat best zonde is. Dus ik raad je aan om eerst HBO te doen, dan premaster en dan een master :slightly_smiling_face: Ben je wel wat langer bezig maar je hebt dan wel meer praktijkervaring!

Ik heb zelf pedagogiek een jaar op hbo niveau gedaan. Op hbo heb je ieder jaar stage, wat uiteindelijk een pre is als je wil gaan werken. Praktijkervaring is heel belangrijk. Je kan altijd nog switchen naar de uni. Als je veel theorie fijner vindt, is de uni meer jouw ding. Het ligt ook een beetje aan de functie die je wilt krijgen later.

Ik heb zelf 1 jaar pedagogische wetenschappen gestudeerd (ik studeer nu psychologie, omdat ik tijdens mijn studie er achter kwam dat daar toch mijn hart lag).