Pedagogie HU - HAN

Hallo!

Ik ben op zoek naar mensen die pedagogiek studeren op óf de Hogeschool Utrecht óf Hogeschool Arnhem - Nijmegen (HAN)

Ik heb me ingeschreven bij de HAN momenteel, maar mijn ouders zijn het hier niet geheel mee eens, zij willen dat ik naar Utrecht ga omdat ik dan niet op kamer hoef. Allemaal prima, maar de onderwijs methode zoals ik die tot nog toe heb meegekregen is op de HU gewoon écht niet mijn ding…

HU

• weinig theorie in vergelijking met HAN;
  • geen tentames (?!) deze vervangen door veel projecten veelal groepsverband;
  • Creatieve vakken
  • vaag over stagebegeleiding…

HAN

• in verhouding meer theoretische basis;
  • weinig groepswerk;
  • goede stagebegeleiding.

Ik wil graag weten of de HAN nou gewoon goed is in het ‘presenteren’ van zichzelf, en dat dit in praktijk niet zo is, of dat het klopt. En of de standpunten die hierboven staan over de HU kloppen. Ik heb namelijk een gru-we-lijk-e hekel aan groepsverband werk. En wil gewoon theorie kunnen leren…
Zit nu in 6VWO :slightly_smiling_face:

liefs,
Dees

Waarom HBO en geen WO - pedagogische wetenschappen?
(Voor de rest weet ik het niet, geen ervaring. Maar was hier wel benieuwd naar, aangezien je wel in VWO6 zit.)

ik ga waarschijnlijk ook pedagogiek studeren aan de HU… na een jaar wil ik wel naar de uni, dus hopelijk haal ik mijn P. girlscener vivere heeft vorig jaar pedagogiek gestudeerd aan de HU, misschien kan je haar om info vragen? dat had ik gedaan… dit is wat ze mij had verteld:

Wel zie ik in het topic dat er best wel een groot verschil is tussen de verschillende hogescholen. Bij de HU lag de nadruk vooral op creativiteit, daar staat het een beetje bekend om. Wij hadden 3 uur per week een creatief vak welke je in je stage kon gebruiken (keuze uit dans, drama, beeldend, muziek en audiovisuele vormgeving).

waarom niet WO inderdaad?

als iemand nog wat info heeft over wo pedagogische wetenschappen op groningen en/of utrecht zou ik dat ook graag horen haha xd

enn, ik weet het niet sorry, ik vond de sfeer op de hu wel goed ^^

Waarom niet WO; ik hecht best wel veel waarde aan het praktijk gedeelte wat deze opleiding op HBO niveau biedt (vanaf het eerste jaar stage, en opdrachten gebaseerd op deze stage, dus meteen theorie toepassen en gebruiken in de praktijk).

Daarnaast spreekt het eind beroep van HBO me meer aan, je bent meer op de vloer bezig dan met WO. En ik wil deze studie vooral omdat ik veel met kinderen om wil gaan.

En ik denk dat HBO meer bij me past qua niveau, worstel me voornamelijk door VWO heen voor mn ouders… Had eigenlijk al op de HAVO willen zitten…

Dus; vandaar :slightly_smiling_face:

han sucks. Ik ga er volgende week mee stoppen. Het lijkt soms net roc

Als ik dit lees zou ik echt geen HBO gaan doen, want dat is wel waar je veel mee te maken krijgt op het HBO en niet op de universiteit… Ik snap wel waarom je nu geneigd bent om voor het HBO te kiezen maar zou er toch nog eens goed over nadenken door wat je hierboven zegt!

Verder weet ik niets van deze opleidingen/hogescholen, maar als jij een beter gevoel hebt bij de HAN zou ik echt daarvoor gaan. Jij moet gaan studeren, niet je ouders. Ok zie dit maar gewoon als een up… :stuck_out_tongue:

Op de uni ook hoor, bij pedagogische wetenschappen aan de RU in ieder geval. :wink: Ik denk wel dat het op het HBO meer is, maar daar heb ik geen ervaring mee. We moeten regelmatig essays schrijven in tweetallen en volgende week heb ik een presentatie samen met vier andere meisjes. Dit is wel alleen bij de werkgroep, bij andere vakken hoeven we niet samen te werken.

Snap heel goed wat je bedoeld :wink:
Het is niet zozeer dat ik niet in groepsverband wil werken, maar ik wil niet dat hier mijn slagen/zakken van af hangt, of een overgroot deel ervan.

En daarom kies ik ook het liefst voor een school waar het zo min mogelijk voorkomt, aangezien niet onvoorkomelijk is…

Bedankt voor alle andere reacties :slightly_smiling_face:

ik doe toegepaste psychologie. In 2 maanden tijd zijn 5 van de 13 mensen uit mijn klas gestopt. Maar al mijn vrienden die eerst han deden zijn na het eerste jaar naar een andere school gegaan. En dan overdrijf ik niet! Maar tis gewoon slecht geregeld etc

^ als 1 opleiding niet zo goed is betekent niet gelijk dat de hele han slecht geregeld is. Mijn zus zit ook op het han, maar bij haar opleiding gaat alles prima.

Ik wilde net reageren toen ik zag dat mijn naam al was genoemd, haha!

Maar wat je zegt over de HU: daar heb je gelijk in. In spreek alleen over het eerste jaar, maar dat draait veel om creativiteit. Tentamens zijn in vorm van: gesprekken, filmpjes, open boek tentamens (die je thuis mag maken dus, draait om het toepassen van kennis), presentaties, verslagen et cetera. Nooit simpelweg het leren van kennis uit je hoofd. Alleen je punt ‘vaag over stagebegeleiding’ zal ik wegstrepen als nadeel. Daar heb ik in elk geval niks van gemerkt. Maar als je een hekel hebt aan groepswerk en met name veel theorie wilt leren denk ik dat je zelfs bij de HAN niet voldoende op je plek zit. Groepswerk is namelijk iets wat typisch is voor het HBO.

De opleiding aan de HU is zeker weten niet slecht; je doet onwijs veel praktijkervaring op en je loopt ontzettend veel stage door de hele opleiding heen. Het heeft gewoon een andere insteek en het is maar net wat je meer ligt. Mij lag het niet zo erg en daarom ben ik ook doorgestroomd naar de universiteit.

En… hebben we het nu over de HAN of de HU?

Wat betreft; “slechte school” ben ik een beetje eigenwijs, ik geloof niet zo snel in slechte scholen. Zoals journalistiek is afgekeurd bij Windesheim, geloof ik niet direct dat Windesheim een slechte school is :wink: Elke opleiding heeft zo ongeveer zn eigen regeltjes, dus als toegepaste psychologie slecht is (HAN/HU) keurt dat niet meteen de andere af :slightly_smiling_face:

Verder; ik heb een hekel aan groepswerk, maar denk dat je hier niet je hele leven onder uit zal komen… Laten we het anders zeggen; ik zoek de school waarbij het het minst is haha.
En ik blijf toch heel eigenwijs erbij dat ik graag HBO wil doen, zeker met deze opleiding, vanwege (zoals iemand al zei) de stages door de hele opleiding heen.