PDS

hee meiden!

ik ben net terug van de dokter, en ik heb PDS.
PDS is Prikkelbare Darm Syndroom, en de dokter zei dat er veel meisjes van mijn leeftijd hier last van hebben. het is een gevoelige darm dat als je bijvoorbeeld te onregelmatig of teveel eet heel veel buikkramp krijgt.

nu was mijn vraag: heb ik dan meer lotgenoten op girlscene? :grinning:

Oh ik denk dat ik dat wel heb, maar is nog nooit echt geconstateerd haha. Kan je er iets tegen doen dan?

Ja ik heb dat ook, maar niet officieel erkend.
Er zijn dagen dat ik totaal geen honger heb en er ook niet naar snak.
Terwijl ik daarna nachten wakker lig van de honger.
Daarnaast heb ik onregelmatige stoelgang, obstipatie en verstopping.
Kan ook door stress komen bij mij overigens.

ja ik heb medicijnen gekregen die je stoelgang bevorderen ofzo, maar voor de rest moest ik regelmatig eten en niet te veel ofzo :grinning:

nog nooit van gehoord, ook niet dat iemand het heeft.

ik hiervoor ook niet, daarom dacht ik ik vraag het even haha :’)

Ik zelf heb het ook, ik had altijd dat als ik wat had gegeten, dat ik daarna vreselijk misselijk werd, en nog wat andere dingen.
Huisarts heeft het geconstateerd of hoe je het ook mag schrijven.
Gelukkig heb ik er nu veel minder last van :slightly_smiling_face:

hierboven: wat heb je er precies aan gedaan dan? of gewoon heel normaal en regelmatig gegeten enzo, met veel vezels?

vraagje wat zijn de symptomen daarvan??

Veel vezels eten is altijd goed!
Ik heb altijd het idee dat ze dit labeltje plakken als ze eigenlijk niet zo goed weten wat het is. Ik bedoel het is logisch dat je in stressvolle situaties slecht eet en daarom last van je buik krijgt. Maar er zijn veel mensen die te horen krijgen dat ze dit hebben terwijl ze eigenlijk een ernstige darmziekte hebben wat bij mij het geval was.

@JaJanneke: dat weet ik niet zo goed. want het was duidelijke kramp die telkens bleef terugkomen als ik wat at, en dit is duidelijk niet de bedoeling :’) ook heb ik 1x de fout gemaakt mijn honger te ‘sparen’ (=vriendinnen en ik hadden een vreetbui met veel pizza + snoep gepland en daarvoor lange tijd niets gegeten zodat ik honger had zegmaar) en dit ging helemaal fout in een aanval van buikkrampen. mijn vriendinnen hadden nergens last van, dus ik denk dat er wel degelijk iets fout zit daarbinnen.

@maadje: krampen in de maagstreek, soms misselijkheid, vaak verergeren of verminderen de klachten na het eten of na ontlasting. de pijn in de buik kan in verschillende plaatsen van de buik voorkomen.

ik hoor altijd dat ontbijtkoek goed is voor je darmen/stoelgang!

Mijn zus heeft het! Maar volgens mij heeft ze er wel minder last van dan eerder. Want dan had ze ineens zo erge kramp dat ze niet meer kon lopen enzo.

Ja dat heb ik ook!
Ik vind het vreselijk, maar ik heb geen last van mijn stoelgang :s
alleen heel erg kramp en misselijkheid soms.

Ik kreeg een soort antibiotica ofzo, een grote fles, en die moest ik dan 1 of 2 keer per dag 15 ml van nemen geloof ik, dit zorgde ervoor dat alles weer goed op gang kwam enzo. Maar ik heb het niet elke dag genomen, ik vondt het ranzig spul.
Voor de rest bleef ik hetzelfde eten als normaal en ik ging niet apart op mijn eten letten. Maar het is niet bij iedereen precies hetzelfde :stuck_out_tongue:

^ ik kreeg een soort poeder dat goed is voor de ontlasting ofzo, maar de dokter zei dat vooral regelmatig eten hielp ;o.

Ik heb het ook ja. Kon vroeger vaak niet lopen van de pijn enzo, maar ik wende er wel aan. Nu heb ik wel elke dag nog pijn mja.

Wow bizar, dit precies heb ik al een paar maanden en ik weet niet waar het van komt!

Dus, het wordt minder door regelmatig te eten? Bedoelen jullie dat in hoeveelheid of op tijdstip?
En veel vezel; bruin brood, volkoren stokbrood, voloren macaronni etc.?

Dat hoeft niet per se, ik eet altijd heel regelmatig en heb toch vaak pijn. Vezels zijn wel goed ja :slightly_smiling_face: en veel drinken als je verstopt raakt…