PDS, huisarts.

Ik heb echt al bijna een jaar problemen met mn darmen. Het wordt steeds erger, ben al verschillende keren bij de huisarts geweest, en het enige wat die me verteld is ‘Luie dikke darm, meer vezels eten en meer drinken’. Maar ik doe echt niets anders, ik eet als ontbijt vaak brinta, heb ook nog eens van die oploszakjes met vezels, ik neem vitaminetabletjes, ik drink de hele dag door water, eet alleen vezelrijk brood, eet zo min mogelijk vet of gekruid eten, etc etc.

Ze doet er gewoon nogsteeds niets aan, terwijl ik dus gewoon af en toe niet eens kan lopen van de vreselijke krampen. Nu is me al een aantal keer gevraagd of ik geen PDS heb, maar mn huisarts is hier nog nooit over begonnen. Ik heb dus wel gewoon alle symptomen ervan. Ik mag ook niet naar t ziekenhuis doorgestuurd worden voor testen ofzo, want dat is onzin. ‘Gewoon meer vezels eten’.

Ik word hier dus echt heel erg moe van en ben het zat, maar weet niet echt wat te doen. Ik ben pas gewisseld naar deze huisarts omdat onze vorige huisarts bij een vereniging zit waar ik ook bij zit en die zie ik dus vaak ‘persoonlijk’ heel vaak, en dat vind ik gewoon niet zo’n fijn idee.

Heb dat gezeik ook gehad. Gewoon blijven komen en heel erg overdrijven.

Misschien een keer naar darm-dokter gaan ( de naam ontgaat me even)

Dat zou ik graag willen, maar daarvoor heb je toch een verwijzing van je huisarts nodig? Je kan niet zomaar het ziekenhuis opbellen dat je een afspraak wil oid?

MDL-arts. Heb je inderdaad een verwijzing voor nodig. Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je onder de achttien bent, kom je alsnog bij de kinderarts.

Van huisdokter veranderen?

Ik ben net een maandje 18, haha.

Dan heb je geluk. (:
Het helpt ook om bij te houden wat je allemaal eet, hoe gevarieerd je eet en dat aan je huisarts te laten zien. Verder nog veel klagen en vaak langsgaan.

Ik heb dit ook, maar sinds een paar maanden is het veel en veel minder (had er al ruim 4 jaar last van, dagelijks, soms niet kunnen lopen van de pijn).
Wat ik daarvoor heb gedaan…

• Meeste verwerkte eten uit mn dieet geschrapt (sultana, ontbijtkoeken, dus ook je eierkoeken en nutella die je zo lekker vind…sorry! ;p) en ik probeer het zo natuurlijk mogelijk te houden…
  • minimaal 2 liter drinken op een dag (doe je al zo te zien)
  • meer sporten

Oja, ik probeer ook witte dingen te vermijden als in wit brood, witte pasta, witte bloem, witte rijst…

Als je PDS hebt is het normaal dat het periodes minder en erger is zegmaar…
Maar eierkoeken lust ik niet, nutella mag ik niet omdat ik allergisch ben voor cacao, ontbijtkoek eet ik ook niet, zit veel teveel suiker in.
Sporten doe ik zo’n 5x per week minimaal een uur, en de overige dagen beweeg ik minimaal een half uur, dus daar zou t ook niet echt aan kunnen liggen…
Maar dankje voor je tips!

Blijf nou maar gewoon doorzeuren. Het kan aan zoveel dingen liggen. Zelfs psychisch.

Zorgen dat je toch een verwijzing krijgt! Dokters denken vaak dat ze het zelf allemaal wel weten. Bij mij gebeurde dat ook tot ze er na 6 maanden achter kwamen dat ik een ernstige darmziekte heb!

Oh dan had ik iemand anders in gedachten haha, sorry. Maar ik weet dat het met periodes minder kan zijn, ben natuurlijk ervaringsexpert :slightly_smiling_face: maar dit keer is het anders, het voelt…normaal. Gezond.
Maar ik zou echt naar je dokter/andere dokter blijven gaan, en zoals gezegd werd het kan psychisch zijn…

dat had m,n moeder ook dat ze haar niet wouden doorsturen en toen is ze er heel boos naartoe gegaan en dat ze helemaal gek van ze werd dar als ze haar nu niet zouden doorsturen ze van doktor zouden veranderen, en toen ztuurde ze haar door.

Je kan ook te weinig eten, en daar krijg je verstopping van :wink:
Ik heb van die laxerende thee, die helpt enorm :slightly_smiling_face:

Ja, dat klopt. Ikzelf heb PDS en nu ik meer en gevarieerd eet, kan ik ook beter naar de WC. Je kan vetten niet vermijden, want je lichaam heeft dat ook gewoon nodig.

Heb je de dokter al voorgesteld over PDS? Tuurlijk het is een dokter die moet dat weten, maar als mijn moeder gaat zoeken op internet en ze komt iets tegen wat er heel erg op lijkt (bij mij), vraagt ze toch even voor de zekerheid hier om bij de arts, bepaalde inzichten kunnen nooit kwaad.

Ja precies, vetten zijn bleangrijk om je stoelgang goed te laten verlopen. Dus altijd margarine/boter smeren en koken met olijfolie. Het kan trouwens ook gewoon aan je hormonen liggen, ik heb ook altijd last van m’n darmen net voordat ik ongesteld word. En wat heb je er aan om een soort pds-diagnose te krijgen? Daar schiet je niks mee op, ze kunnen je hoogtens laxeermiddelen geven maar de kans is heel erg groot dat het daar op d’n duur alleen maar erger van word. Misschien kun je bijhouden wat je ongeveer eet en wanneer je er het meeste last van hebt? Dan kun je zelf een conlcusie trekken over waar het ongeveer aan zou kunnen liggen. Nog een paar tips:

-Gebroken lijnzaad (Kun je bij een natuurvoedingswinkel halen of in de gewone supermarkt, bij de speciale voeding. Je doet het door de yoghurt heen, en er zitten veel goeie vetten in)
-s’Morgens 2 glazen lauwwarm water drinken voordat je iets eet.
-Minder koolzuurhoudende dranken drinken
-Als het heel erg is kun je van die dulcolax zetpillen gebruiken, maar alleen als het echt HEEL erg is (Bijvoorbeeld al 3 dagen niet kunnen poepen en enorme krampen) het voordeel van zetpillen is dat ze alleen op je dikke darm werken, en dus verder weinig schade aanbrengen aan de rest van je lichaam zoals laxeerpilletjes dat wel doen.

Veel succes! :slightly_smiling_face: