Patroon jurkje

Hee meiden,

Ik moet voor school een kleding stuk maken met als thema jungle safari.
Nu heb ik al een idee, maar ik moet zoeken naar een geschikt patroon voor een chiffon achtig jurkje.

Ik dacht zelf aan zo iets:

Maar dan zonder dat stukje tot de hals zeg maar.
Maar misschien is dit ook wel te moeilijk.

Dus dan zoek ik zo iets:
http://img3.sino-treasure.com/pri/o/201301/Light-champagne-Sleeveless-Scoop-Short-Chiffon-Bridesmaid-Dress-with-Belt-19805-57873.jpg
of

Het probleem is alleen dat ik heel internet heb afgezocht maar geen geschikte patronen kan vinden…

Als een van jullie een goede site weet of al zo’n soort patroon heeft zou dat echt helpen!

Liefs,

Heb je wel een beetje ervaring en een idee hoe een basis patroon van een jurk eruit ziet? Want zo een jurk is niet zo gemaakt.

ik heb in groep 8 wel eens een jurk gemaakt. Was toen best ingewikkeld, maar ik had hulp van mijn oma, dus dat telt niet echt.

Ik kan wel altijd hulp vragen aan mijn docent aangezien ik 4(!!) uur per week textiel heb. Dus het is niet dat ik er alleen voor sta haha.

Maar ik heb niet echt ervaring ofzo.

Ok. Ik zou als ik jou was voorbeeld #1 pakken en gewoon met een basispatroon beginnen.

http://www.berninablog.nl/wp-content/uploads/2012/06/tricot-11-300x232.jpg

Maar dan natuurlijk de deel onder de taille langer, hangt er natuurlijk vanaf hoe lang je je jurk wilt. (vergeet het aller rechter plaatje maar)

En voor de afmetingen

En dan moet je natuurlijk ook een rits hebben om erin te kunnen. Hangt er natuurlijk ook vanaf waar je 'm wilt (zijkant of achterkant) dan zou ik voor de achterpand 2x stof doen mits je de rits aan de zij kant wilt kun je gewoon de patroon aan de stofvouw uitknippen.
Je kunt het natuurlijk allemaal aan de docent navragen en misschien ook aan een basispatroon komen.

Hopelijk is het een beetje duidelijk. :slightly_smiling_face:
Voor meer vragen mag je me gerust noten.

aah super bedankt!
Ik zal het idd eens aan mijn docent laten zien en dan kunnen we er vast wel iets moois van maken :slightly_smiling_face:

Oh en voor de techniek zou ik als onderstof gewoon voering pakken, de chiffon er bovenop en de onderkant goed aflokken. Maar dit is waarschijnlijk te moeilijk voor je. Miss alleen chiffon en onder een lange hemdje een optie?

Veel succes!

Ik heb eens vaker jurkjes en andere kledingstukken gemaakt door de patroondelen van bestaande jurkjes en andere kleding los te halen en deze over te trekken op patroonpapier. Hierbij kon ik tevens wat kleine aanpassingen doorvoeren zoals iets langere/ kortere mouwen en of het lijfje iets aanpassen aan mijn lengte en figuur.

Heb van een bepaald model oveslagjurk van de H&M die tot mijn echte favorieten behoord een zg ‘‘master patroon’’ gemaakt zodat ik deze jurk in de toekomst vaker kan namaken. Tevens heb ik ook hier wat kleine persoonlijke aanpassingen doorgevoerd.

Heb in het verleden wel eens in winkels gevraagt of ik bepaalde truien mocht fotograferen en/of natekenen zodat ik het patroon thuis kon nabreien. Met een heel mooi resultaat.