Pathologisch liegen

Pathologisch liegen is makkelijk samengevat een ziekelijke drang om te liegen.
Dit kan verschillende en vooral erg varieërende redenen hebben.
Een pathologisch leugenaar kan de waarheid zo vervormen dat het ook echt de waarheid lijkt.
We spreken hierbij niet meer over een leugentje voor bestwil, iets dat iedereen wel eens doet, maar echt over grote, serieuze leugens die een grote invloed kunnen hebben op de omgeving van de leugenaar.
De leugens kunnen ook in alles variëren, liegen over wie je bent, over waar je wel/niet bent geweest; alles.
Een voorbeeld dat ik heb gevonden: Een vrouw wou zó graag een kind, maar haar vriend wou dat niet, dat ze aan haar collega’s heeft verteld dat ze lastig zwanger raakt en daardoor nu met vruchtbaarheidsonderzoeken bezig is om alsnog zwanger te worden en dat niemand haar vriend er maar mee moest confronteren omdat het hem zwaar lag.

Momenteel heb ik hier zelf ook mee te maken, waarschijnlijk.
Ik wil niet uitleggen hoe of wat, mijn vraag is alleen of er iemand is die hier ook mee te maken heeft gehad of nog steeds heeft.
Ik ben puur op zoek naar andere mensen die hier ook mee te maken hebben (gehad) en hun ervaringen willen delen.

Iedereen liegt weleens, ik ook.
Maar ik ben geen pathologische leugenaar.
Geen ervaring mee, sorry.

Mijn zus heeft er last van gehad, denk ik. We hebben het nooit een naam gegeven, maar ze loog over de domste dingen.

Dit.
up voor jou!

Ik ken wel iemand die zoiets doet, hij liegt over zijn leeftijd, over zijn familie en over wat hij allemaal wel en niet heeft en over waar hij naar toe gaat.
Maar ik weet niet of dit pathologish liegen is…

Ik heb echt net wat opgezocht, nadat ik dus te horen heb gekregen dat dit ziekelijk liegen een naam heeft.
Het klopt gewoon precies.
Ik lieg ook wel eens, gewoon een leugentje voor bestwil.
Maar dit gaat echt ver.

http://www.lydiavanderweide.nl/nouveau/artikel.php?pArt=105
Deze link wijst naar een verhaal van een vrouw die ook een pathologisch leugernaar is, zo hebben jullie misschien een beter beeld.
Het is een lang verhaal, maar het is zeker interessant om te lezen.

Wist niet dat dat bestond. Ik lieg ook wel eens maar alleen als ik iets niet wil vertellen. Niet dat ik over mijn leeftijd ga liegen ofzo.

Een klasgenootje en oud vriendinnetje van mij doet dat ook. Het heeft niet die naam en heel veel mensen hebben het niet door, maar ik vermoed dat het wel zo is.
Ik kan daar niet mee omgaan met die leugens en had geen zin meer om al haar verhalen te geloven, want ik had er zelf last van en nu heb ik geen contact meer met haar.

Precies, daar is waar het uiteindelijk ook op kapot loopt.
Er zijn mensen die er doorheen prikken, door het liegen omdat een pathologisch leugenaar over zoveel liegt dat het er soms van af straalt dat hij/zij liegt of het zo makkelijk te achterhalen is.
Weer anderen zien dit niet en geloven de leugens.
Ook ik prikte door de leugens door en dit heeft echt heel veel verpest in de relatie tussen mij en de leugenaar.
Ik zie het als glashelder liegen en pik dat gewoon niet.
Ik wist hiervoor dus niet dat dit ook een naam had.

Last van gehad?
Kan je er misschien meer over vertellen ?

Ik lieg best vaak over kleine, stomme dingen.
Maar ik ben geen pathologisch leugenaar, gewoon een beetje raar haha :3

Ik hoop echt dat je inziet of in gaat zien, dat je daar echt mee moet stoppen.
Ook al zijn het maar kleine dingen, er zullen mensen gaan komen of misschien zijn ze er al die je door gaan krijgen.
En ik heb nu wel gemerkt dat dat echt gevolgen heeft, niet alleen voor mij, maar ook voor de leugenaar.
Ik kan je natuurlijk niet dwingen, ik wil je alleen echt zeggen dat je op moet passen met liegen.
Het maakt meer kapot dan je denkt als je er te lang mee doorgaat.

up

Een ex vriendin van mij was/is ook een pathologische leugenaar. Zij verzon ook de meest uiteenlopende verhalen. Ik was samen met een andere vriendin van mij, dat nogsteeds mijn vriendin is, vriendinnen met haar. Zij vertelde aan mijn vriendin hele andere verhalen dan aan mij. Op deze manier zijn wij er achter gekomen dat zij de hele boel bij elkaar liegt.

Als tip zou ik je meegeven om hulp te zoeken. Ik vrees dat je hierdoor mens zou kunnen verliezen die je dierbaar zijn. Ik en mijn vriendin hebben de vriendin die pathologisch loog er op aan gesproken en haar hulp aangeboden. Zij wou dit helaas niet en daardoor hebben wij de vriendschap opgegeven. Wij konden geen vriendinnen zijn met een vriendin die over alles liegt.

We zijn hier ook al heel lang mee bezig, en vandaag is er dus gewezen op pathologisch liegen.
Ik kan dit niet bevestigen, daar ben ik niet bevoegd voor, het is alleen ter sprake gekomen bij de psycholoog.
Er is dus ook hulp, gelukkig.
Ik ben zelf ook nog wat verder aan het zoeken, en ik kwam uit op ASP, oftewel, Anti-Sociale Persoonlijkheidsstoornis.
Dit komt ook erg overeen met wat de leugenaar heeft, het enigte probleem is dat er vast wordt gesteld dat zoiets zich vaak uit vanaf het 16e levensjaar en de leugenaar 14, bijna 15 is.
Bedankt voor je reactie, fijn te horen dat ik niet de enigste ben die hier mee te maken heeft.

Nouja, ze kan om alles liegen. Als je bijvoorbeeld vroeg of het gezellig was bij een vriendin, kon ze daar heeel leuk over vertellen. En dan bleek achteraf dat ze daar nooit geweest was.
En zo kon ze over alles, maar dan ook echt álles liegen. Maar omdat ze overal over loog, heeft ze zichzelf uiteindelijk wel vast gepraat.

Ik verdenk een ‘vriendin’ van me ervan.
Ik blijf dit volgen!

Mijn vriendin denk ik,
over dat het paard van onze oma dood is, een heel verhaal op internet dat ze haar nooit zal vergeten, die leefde gewoon nog? En nog veeeeeeel meer.

Ik denk dat ik er misschien wel last van heb. Ik lieg over ontzettend veel dingen. Vooral tegen vrienden, om interessanter te lijken.
Ik heb psychische problemen, maar bij vrienden verzin ik er vaak allerlei details bij. Er zijn ook mensen die denken dat het zo erg is dat ik er medicijnen voor moet slikken, maar dat doe ik dus helemaal niet.
Tegen vriendinnen lieg ik ook over jongens, als er gevraagd wordt hoeveel jongens ik gezoend heb tel ik gerust 10 op bij het echte aantal. Ik maak tegenover heel veel mensen mijn leven dus interessanter dan het is, ook tegenover familie. Ik kan eigenlijk niemand opnoemen waar tegen ik nog nooit een onnodige leugen heb verteld.

Ik ben nu in therapie bij een psycholoog, maar daar durf ik er niet over te beginnen.

Ik heb verder zelf sterk het idee dat ik borderline heb, één vriend weet hiervan (dit is wel echt waar, ik lieg nu niet dat ik denk dat ik het heb, op internet ben ik meestal wel echt eerlijk, gek genoeg) maar die weet ook niet goed wat hij er mee aanmoet. Hiermee durf ik ook niet naar mijn psycholoog te gaan (ik ga er trouwens heen vanwege depressieve klachten) omdat ik bang ben dat ze dan gelijk daarmee naar m’n ouders stapt, mijn oom had borderline en mijn moeder haatte hem (hij is overleden) dus om een of andere reden denk ik dat ze flipt als ik het ook heb…

Maarja, ik ben dus depressief, en ik denk zelf dat ik een pathalogische leugenaar ben en borderline heb (niet een heel zware vorm, maar toch, ik voldoe wel aan alle symptomen) :frowning_face: