Patellofemoraal Pijnsyndroom, meer mensen met deze klacht?

Hee allemaal,
Ik heb Patellofemoraal Pijnsyndroom. Dat is een chronische pijn in je knieën. Het is een beetje lastig uit te leggen maar mij is altijd verteld dat mijn knieschijf verkeerd/scheef spoort en dat dat de pijn veroorzaakt. Vaak wordt de pijn erger bij sporten (niet alle, wel veel), traplopen, hurken, knielen, fietsen en lang zitten met gebogen knieën. Ik ga nu 2x per week naar de fysiotherapeut, maar voor mijn gevoel helpt dit niet zo veel. Daar zeggen de dat ik wel vooruit ga qua kracht en stabiliteit, maar in het dagelijks leven merk ik daar weinig van want eigenlijk is de pijn alleen maar erger geworden.
(Hier staat redelijk goed uitgelegd wat het is; http://thuisarts.nl/patellofemoraal-pijnsyndroom/ik-heb-patellofemoraal-pijnsyndroom)

Nu is mijn vraag; Zijn er meer mensen met PFPS hier op GS? Of die het gehad hebben? Hebben jullie er veel last van en zo ja, wat doe je tegen de pijn? En watvoor sport doen jullie? Want ik wil heel graag weer sporten maar ik heb geen idee wat ik wel en niet kan doen.

Liefs

up :slightly_smiling_face:

Nee sorry, klinkt heel vervelend! Misschien kun je het eens vragen in het chronische ziekten lotgenoten topic?

Ik heb retropatellaire chondropathie.
Dat is ongeveer hetzelfde alleen zit bij mij het probleem waarschijnlijk in het scheef afslijten van mijn kraakbeen tussen mijn boven- en onderbeen.
Niet in mijn knieschijf.
Ik ging een aantal jaar geleden geregeld door mijn knie. Mijn knieschijf schoot dan een stukje omhoog en daardoor kon mijn knie de verkeerde kant op dubbelklappen een stukje. Dat doet ongelofelijk veel pijn. Ik ben er een aantal keer mee bij de HA geweest maar die kon me er niks over vertellen.
Ook fysio gehad maar na een halfjaar 0,0 resultaat te zien, ben ik ermee gestopt.

Ik denk ook dat fysiotherapie niet helpt bij knieproblemen zoals de onze.
De huisarts zei destijds ook tegen mij dat ik per direct moest stoppen met sporten omdat ik anders voor mn 20e al aan de kunstknie kon.
Ik reed paard, ik turnde, zwom, danste, judode, en deed volleybal op een hoog niveau.
Overal mee gestopt. Na een aantal maanden hebben ik het paardrijden weer opgepakt omdat ik de paarden teveel miste.
Dit ging prima en ik rij tot de dag van vandaag nogsteeds. Af en toe heb ik wel een beetje last na het bewegen maar dan doe ik mijn knieband om en dan gaat t wel beter.
Verder heb ik tijdens zwemmen soms ook wel last etc.

Het zal altijd een probleem blijven, want ik groei niet meer.
Gewoon voorzichtig zijn en opletten wat je doet.
Ik ken het niet hebben dat ik weer 2 weken thuis kom te zitten met een knie zo dik als n meloen.
Dan kan ik niet werken, niet naar school, niet naar mn vriend, niet naar stal.
Ik heb ook het idee dat mijn kruisband niet intact is. Mijn knie is erg instabiel en de chirurg die mijn vriend aan zijn knie heeft geopereerd wist me te vertellen dat 40% van de mensen rondloopt met eeen niet intacte kruisband. en daar prima mee kunnen leven.

-

ik heb dat denk ik niet.
ik heb alleen dat mn binnenste meniscus (ofzo) té soepel is. zoiets heeft de dokter n keer verteld.
als ik door mn hurken ga kraken mn knieën heel erg! Ik heb altijd als ik van staande positie zegmaar door mn knieën zak om in de kleermakerzit te zitten dat mn knieschijf opzij schoot waardoor mn onderbeen in een hele rare positie zat, en pijnnnn dat het deed!! heb echt heel hard gehuild toen mn vader m probeerde terug te draaien.
Ook kan ik niet heel lang stil staan, voel dan gelijk een druk op mn knieën wat erg pijn doet (heeft overigens niets met mijn gewicht te maken). dan moet ik altijd echt ff zitten omdat ik dan het gevoel heb dat ik door mn knieën zak.

Daarbij tennis ik waarbij je natuurlijk heel vaak en snel moet sprinten van links naar rechts en terug wat natuurlijk ook niet zo lekker is voor je knieën.

Ik heb retropattelaire chondropathie. Dan heb je te veel kraakbeen zegmaar, wat moet slijten (de jip en Janneke uitleg haha).
Maar hoever het belemmerd in m’n leven, ik zat sowieso al in een rolstoel en nu ja, nu heb ik sowieso dagelijks pijn ivm reuma en autoimmuunziekte (ontstekingen). Ik heb er dus nog steeds last van, maar veel bewegen doe ik überhaupt al niet (helaas).
Maar het is wel onwijs belangrijk om het te blijven bewegen, maar gecontroleerd. Dus niet als n wilde gaan rennen springen etc, maar fysio is dus wel heel goed. Zo is het ‘ergste’ bij mij ook qua pijn weggegaan.
Maar blijven bewegen. Dan kan het zelfs gewoon volledig slijten en overgaan. die kans is zeeeer groot.
Want ik heb dus periodes niet en nu nauwelijks bewogen en het groeit wel wat schreef en ze blijven nu bij mij wel heel euh… Zwak en pijnlijk. Terwijl t in mijn goede periode met m’n autoimmuunziekte en ik dus meer bewoog.

Wauw, dit is eng herkenbaar. Ik heb het niet voor zover ik weet, maar wat ik wel heb weet ik ook niet. Ik heb al sinds zo’n 4 jaar pijn in mijn knieën, bij sporten, veel/lang lopen, een tijd met gebogen knieën zitten, fietsen. En net zoals bij dit helpt m’n been strekken en rust. Al paar keer bij de HA geweest maar die weet niet wat het is.

Eigenlijk heb je hier dus helemaal niks aan, maar herkende de symptomen even (aa)

Iedereen thanks voor de reacties :slightly_smiling_face: Geeft me een beetje het gevoel dat ik niet de enige ben die zo ongeveer elke dag met pijn vanalles wil doen enzo :flushed: En veel sterkte allemaal :wink:
Mijn fysio’s (dit is al de 3e…) zeggen allemaal dat de fysiotherapie erger helpt voorkomen en de dokter zegt dat ook, dusja ik heb er geen verstand van dus ik geloof ze maar…

Fietsen is voor mij echt een ramp sinds de zomervakantie, volgende week krijg ik een elektrische fiets zodat ik wel gewoon naar school kan fietsen (12km heen en 12km terug) na de vakantie.

Er zijn heel weinig sporten die ik kan beoefenen simpelweg omdat het allemaal pijn doet. Ik turnde op bestwel hoog niveau, maar ben daar mee gestopt. Nu doe ik windsurfen, heel gaaf, maar langer als 1uur op het water houd ik het echt niet uit. Maar ik wil ook leuke dingen doen, dus heb ik die pijn er wel even voor over (1x per week). Maar in de winter heb ik geen idee wat ik ga doen.
Half september ga ik met school op werkweek (3 dagen) in Limburg. Dan gaan we stadswandelingen maken, naar grotten, naar snowworld en allerlei opdrachten in groepjes doen. Heel leuk en gezellig allemaal, maar zo ongeveer alles kan ik niet -.- Dus ik moet nog ff met mn fysio overleggen hoe ik dat ga doen, want ik wil wel heel graag mee…

Oh jee wat naar! Ik heb er geen verstand van, maar misschien is zwemmen wel een goede sport voor je omdat je dan je knieën niet belast?

Mijn 2lingzus heeft het. Haar werd verteld dat ze gewoon thuis stretchoefeningen moest doen en dan afentoe een keer moet koelen. Ik weet niet precies hoe het is, maar volgens mij ervaart zij het als zeer pijnlijk.

ik heb het. ik deed aan handbal maar ben er uiteindelijk met pijn in mn hart maar mee gestopt omdat het gewoon te belastend was. ik kon soms zelfs hele wedstrijden niet mee doen. ik heb ook een tijd bij een fysiotherapeut gelopen maar dat hielp echt niks dus daar ben ik mee gestopt. ik doe nu aan fitness met een programma wat niet belastend is (:

Jup. Het ging vanzelf over en soms heb ik nog wel eens (veel) last.