Pat Condell - de meest vervelende atheïst ooit (bijna dan)

Misschien kennen jullie Condell wel, hij verspreidt veel van zijn atheïstische ideeën via internet. Om een beetje een idee te krijgen van wat hij allemaal zegt:
Pat Condell over de islam
Lees ook vooral de comments onder zijn video, krijg je gelijk een idee van welk niveau zijn aanhangers zijn.

Nu moet ik zeggen dat ik zelf ook geen aanhanger ben van welk geloof dan ook, maar een atheïst ben ik zeker niet. Waarom niet? Gewoon omdat ik me er niet mee bezig (wil) houden. Godsdienst interesseert me maar in mindere mate. In tegenstelling tot Condell, die zich al jaren bezig houdt met wat hij het meeste haat - geloof. De arme man.

Wat ik nu ga schrijven, is een reactie op Condell, maar eigenlijk ook een reactie op het atheïsme op zich. Wat Condell eigenlijk naar buiten wil brengen is dat godsdienst de wereld verpest en dat we vooral allemaal als atheïsten moeten leven. Daar ben ik het niet mee eens. Godsdienst is niet de boosdoener op aarde, dat zijn de mensen. Godsdienst is bedacht door mensen en wordt door mensen in stand gehouden. Zonder mensen die erin geloven, is godsdienst niks. Hoe wil hij dan de verantwoordelijkheid leggen bij geloof? Zijn ongodsdienstige mensen -atheïsten- dan altijd goede mensen? Zijn we zonder geloof van al onze mensonterende problemen af? Nou, ik denk het niet.

Twee van de grootste moordenaars uit de 20e eeuw (Stalin, Mao) waren atheïsten. Heh, dus je hoeft niet geleid te worden door geloof, om slechte dingen te doen? Nee, dat is omdat de verantwoordelijkheid bij mensen ligt, en niet bij geloof. Lijkt me vrij duidelijk. Mensen zullen altijd andere mensen vermoorden, en zullen altijd naar middelen grijpen om dat te rechtvaardigen. Of dat nou godsdienst is, of een of andere ideologie.

In an interview with the Bosnian magazine Start,[58][59] Condell says his intent “is to get other people’s unprovable beliefs out of my life, and out of government, the law and education. I don’t care what people believe as long as I don’t have to keep hearing about it.”[60] Bron: wikipedia.
Blijkbaar vindt hij zijn eigen mening/geloof wel de moeite waard om naar te luisteren. En eigenlijk vraag ik me ook af of gelovigen überhaupt naar zijn video’s kijken. Alsof op een dag een Christen een van zijn video’s op internet tegenkomt, en denkt ‘hmm, ik denk dat ik maar ophou met geloven!’.

Wat vinden jullie van Condell? Eens of oneens?

ik ben het eens met wat jij hier verteld. zelf ben ik christelijk, maar ik geloof niet dat het geloof tot mensonterende daden leid. zoals jij zegt: dat doet de mens zelf. ik denk dat hij te ver gaat.

Ik ben er zelf nog niet helemaal van overtuigd wat ik nou geloof, maar ik geloof zeker dat er een god bestaat enzo, maar ik vind er deels wel waarheid inzitten, alleen overdrijven is ook een kunst.
Ik denk dat geloof heel fijn en prettig kan zijn, zolang je het bij jezelf houd.Er ontstaan ruzies bij mensen door het geloof, of liever gezegd door geloofverschillen Daarom ben ik er van overtuigd dat als iedereen hetzelfde zou geloven, in dit geval niets, deze ruzie’s opgelost zouden zijn. Zolang ieder zijn geloof als een persoonlijk ding ziet, en niet iets waar je iemand anders op zou moeten afrekenen, denk ik dat de ruzie’s/oorlogen weldegelijk minder worden.
Daarnaast denk ik niet dat je geloof je tot slechte(re) daden verricht, ik denk dat die slechte daden door iets anders komen. Als je mensen vermoord denk ik dat er psychisch iets niet goed zit. Dit heeft weinig met je geloof te maken, geen enkele godsdienst/wet zegt ‘ja vermoord maar mensen dat is iets goed’.

Ik houd van Condell.

Ik vind wel dat hij gelijk heeft (van wat jij hier verteld want ik ben niet zo goed in Engels) maar dat we allemaal als atheïsten moeten leven is ook onzin natuurlijk.

Ik heb ook echt een hekel aan mensen die zo ver in hun geloof gaan dat ze andere proberen te overtuigen dat god bestaat.
Hun zitten dan ook te zeiken dat mensen die er niet in geloven slecht zijn en weet ik veel wat er nog wel niet wordt gezegd maar zelf mag je niet zeggen dat hun gek zijn omdat ze in god geloven want nee, dat mag niet.

Ook vind ik het erg dat ze hun geloof gebruiken als een soort van smoesje, “van god moest ik dit doen, ik heb hem vermoord in de naam van god want dat moest ik van hem”.
Dat gaat gewoon te ver.

Ook zijn ze vaak zo dom dat ze zeggen dat de aarde bewijs is dat god bestaat of weet ik veel welke onzinnige reden dan ook, er is helemaal geen bewijs -.-"

Mij werd ook verteld dat god bestaat maar ik heb het onderhand wel opgegeven, ik zie geen bewijs.

Overal zitten slechte mensen, hij haalt 2 dingen door elkaar

Ik ben het met jou eens. De slechte dingen komen van de mensen. De mens is een verrot, verwoestend wezen, dat ís gewoon zo.

Kijk, het geloof is goed, het grondpersoneel verschrikkelijk.
Geloof op zich is absoluut niet erg. De religie die er omheen gebouwd wordt, die vind ik op sommige punten wel schadelijk. Maar dat is geen reden om atheïst te worden. Dan geloof je namelijk net zo goed in iets.

Ik ben het overigens wel eens met zijn : I don’t care what people believe as long as I don’t have to keep hearing about it.
Wat is daar erg aan? Ik heb ook een hekel aan mensen die mij proberen te overtuigen dat wat zij vinden/geloven waar is. Fijn dat jij dat gelooft, maar laat mij dat lekker niet geloven. Ik heb een hekel aan dat soort bekeerders.

Wat jij nu doet is eigenlijk precies hetzelfde, je neemt een voorbeeld van atheïsten die slecht waren. (Die overigens niet atheïstisch zijn, geloof in een ideologie is net zo goed een geloof, alleen niet in een god).

Overal zitten slechte mensen, wat ze nou geloven, hoe ze er ook uitzien en waar ze ook wonen. Ga dat niet staven met voorbeelden om ‘jouw’ punt duidelijk te maken, want dan doe je precies hetzelfde als hij.

En uiteindelijk kom je in een soort kip-en-ei-discussie. Zijn mensen die slechte dingen doen uit naam van God zelf slecht, is de Godsdienst slecht, of wordt de Godsdienst misbruikt? Voor alles is wel wat te zeggen, vooral omdat dat soort mensen altijd vinden dat zij het wel goed doen, en dat het wel is wat hun geloof zegt. Waarvan andere aanhangers zullen zeggen dat die gestoorden het verkeerd begrepen hebben. En dan zit je vast.
Ik zou het overigens ook fijn vinden als mensen zelf zouden nadenken, in plaats van hun mening alleen te baseren op hun geloof, en daardoor niet verder kijken naar wat ze er zelf van vinden.

Spreekt hij zichelf niet heel erg tegen? Gelovigen mogen hem niet vertellen over God maar andersom mag hij wel iedereen ervan overtuigen dat het geloof slecht is. Ik begrijp die redenering niet.

Ik denk dat het verschil erin ligt dat sommige gelovigen je heel erg proberen te bekeren, en hij dat -vind ik- niet doet. Hij geeft echt puur z’n mening, en hij zegt niet: dit moet je ook geloven anders ga je naar de hel, christus/allah kan je nu nog redden etc.

Ooh ja dat is waar:) Maar het leek in mijn ogen alsof gelovigen helemaal niet over het geloof moeten beginnen in zijn buurt. Ik heb soms ook bij sommige atheistichische vrienden, dat ik bijna niet over God durf te praten.
Terwijl ik bij andere atheisten gewoon kan zeggen dat ik iets super zinsvol heb geleerd in een dienst en dat we er dan over praten. Andere kijken bij het horen van ‘God’ al als die 9gag meme

Hij probeert mensen er echt wel van te overtuigen dat je geloof moet verbannen.

Hier spreek je jezelf tegen. ‘Puur je mening geven’ is hetzelfde als ‘vinden’.

Dit snap ik niet helemaal? Ik wil alleen laten zien dat een atheïstische wereld niet vanzelfsprekend een geweldloze wereld is. Daarbij kies ik geen partij.
Atheïsme is het ontkennen van het bestaan van god. Volgens mij snap je dat niet helemaal. Je kan dus wel degelijk atheïst zijn en in een ideologie geloven. Een ideologie bevat meestal geen god. Vandaar. Geloof en atheïsme gaan dus wel samen.

Ik ben zelf christelijk, en ik denk niet dat religie per sé aanzet tot slechte daden. Helaas zijn er altijd een paar mensen die alles te letterlijk en te serieus nemen. Zelf kan ik ook heel slecht tegen christenen die hun geloof opdringen aan anderen, of zelfs aan mede-christenen(van, je gelooft niet goed genoeg blabla).
Daarentegen kan ik ook heel slecht tegen atheïsten die precies datzelfde doen. En dan vervolgens zeggen dat christenen zo vervelend en opdringerig zijn. Zo ken ik een jongen, hij weet dat ik christelijk ben, dat heb ik hem verteld nadat hij het vroeg, verder nooit over begonnen, en hij loopt nu constant aan mijn hoofd te zeuren waarom ik dan geloof, en hoe dom het is om te geloven, en dat er geen god is, blabla. Ik bedoel, wie dringt nu zijn ‘geloof’ op?

(Dat geld trouwens niet voor alle atheïsten heh, net zoals het ook niet voor alle christenen geld :stuck_out_tongue:)

Die vent heeft een slechte obsessie in zn overtuiging van atheisme.

De mens is niet geweldloos. Dat heeft niks te maken met geloof (of atheist of whatever).
Maar met macht. Want macht doet iets met de mensen, en geloof heeft er vaak niks mee te maken, dat wordt in veel gevallen juist als middel gebruikt (bijvoorbeeld om groepen te overtuigen mee te doen enz). Ook in oorlogen is het vaak zo dat de mensen met macht meer willen. En het geloof wordt als middel gebruikt om dat te bereiken, dus in veel gevallen misbruikt.

Ten minste, zo zie ik het.

Jammer dat het engels is, kan iemand mij vertellen wat hij allemaal zegt? Mijn engels is echt beroerd slecht namelijk.

ik ben zelf christelijk. En juist ook ongelovige mensen (atheisten dus) kunnen de wereld slechter maken.

Hij noemt een paar incidenten waarbij moslims betrokken waren, en beweert dat de media geen volledige informatie gaf en daarmee niet eerlijk is. En daarbij generaliseert hij moslims en zegt hij dat er niet aan ze gerefereerd mag worden als Aziaten, omdat ze de rest van Azië een slechte naam geven.

@ Matchacha: Wil je de volgende keer proberen om in 1 post te reageren? Ik vind het nu moeilijk om goed op jou te reageren, omdat het verspreid staat.
Even zo dan:

Reageer 1 : Ik zeg expres dat ik het niet zo vind . Op mij komt hij niet bekerig over. Hij vind dat de wereld zonder geloof beter zou zijn, maar hij komt op mij niet over alsof hij bekeert op de manier van : Geloof in … of anders brand je in de hel. Maar dat kan gewoon een meningskwestie zijn.

Reageer 2: Dit snap ik niet. Wat heeft het dik gedrukte te maken met het feit dat puur je mening geven hetzelfde is als vinden? Wat ik ermee wil zeggen is dat ik het irritant vind als mensen mij proberen te bekeren, ongeacht voor wat voor geloof/idee.

Reageer 3: Ik las je beginpost als een reactie op Condell, die stelt dat geloof het slechte in de wereld veroorzaakt. Dan vind ik dat je hetzelfde doet door te zeggen (in jip en janneke taal) : wat Condell zegt is niet waar, want er zijn ook slechte atheïsten. Je neemt dan net zo goed een voorbeeld van een bepaalde zijde om te laten zien dat het niet waar is, wat Condell ook doet. Ieder mens is tot groot kwaad in staat, waar ze vandaan komen, welk beroep, hoe intelligent ze ook zijn. Dat heeft niks te maken met of je atheïst bent of gelovig, dus ik vind niet dat je 1 van die ‘partijen’ moet gebruiken als voorbeeld.

Ik weet wel degelijk wat atheïsme is. Maar Condell stelt dat geloven in wat dan ook, op zich, slecht is. En dat is natuurlijk raar, omdat je altijd iets gelooft, hij zelf ook, hij gelooft namelijk dat er geen god is. Daarom heb ik geloven op die manier gebruikt. (Nog afgezien van het feit dat ik vind dat Mao en Stalin zichzelf als God gingen presenteren, maar daar kan je anders over denken. )