Misschien kennen jullie Condell wel, hij verspreidt veel van zijn atheïstische ideeën via internet. Om een beetje een idee te krijgen van wat hij allemaal zegt:
Pat Condell over de islam
Lees ook vooral de comments onder zijn video, krijg je gelijk een idee van welk niveau zijn aanhangers zijn.
Nu moet ik zeggen dat ik zelf ook geen aanhanger ben van welk geloof dan ook, maar een atheïst ben ik zeker niet. Waarom niet? Gewoon omdat ik me er niet mee bezig (wil) houden. Godsdienst interesseert me maar in mindere mate. In tegenstelling tot Condell, die zich al jaren bezig houdt met wat hij het meeste haat - geloof. De arme man.
Wat ik nu ga schrijven, is een reactie op Condell, maar eigenlijk ook een reactie op het atheïsme op zich. Wat Condell eigenlijk naar buiten wil brengen is dat godsdienst de wereld verpest en dat we vooral allemaal als atheïsten moeten leven. Daar ben ik het niet mee eens. Godsdienst is niet de boosdoener op aarde, dat zijn de mensen. Godsdienst is bedacht door mensen en wordt door mensen in stand gehouden. Zonder mensen die erin geloven, is godsdienst niks. Hoe wil hij dan de verantwoordelijkheid leggen bij geloof? Zijn ongodsdienstige mensen -atheïsten- dan altijd goede mensen? Zijn we zonder geloof van al onze mensonterende problemen af? Nou, ik denk het niet.
Twee van de grootste moordenaars uit de 20e eeuw (Stalin, Mao) waren atheïsten. Heh, dus je hoeft niet geleid te worden door geloof, om slechte dingen te doen? Nee, dat is omdat de verantwoordelijkheid bij mensen ligt, en niet bij geloof. Lijkt me vrij duidelijk. Mensen zullen altijd andere mensen vermoorden, en zullen altijd naar middelen grijpen om dat te rechtvaardigen. Of dat nou godsdienst is, of een of andere ideologie.
In an interview with the Bosnian magazine Start,[58][59] Condell says his intent “is to get other people’s unprovable beliefs out of my life, and out of government, the law and education. I don’t care what people believe as long as I don’t have to keep hearing about it.”[60] Bron: wikipedia.
Blijkbaar vindt hij zijn eigen mening/geloof wel de moeite waard om naar te luisteren. En eigenlijk vraag ik me ook af of gelovigen überhaupt naar zijn video’s kijken. Alsof op een dag een Christen een van zijn video’s op internet tegenkomt, en denkt ‘hmm, ik denk dat ik maar ophou met geloven!’.
Wat vinden jullie van Condell? Eens of oneens?