Paspoort vergeten

Hey,

Ik ben Nederlands, en ga morgen naar een concert in Antwerpen. Ik heb alleen m’n paspoort op m’n kamer zo’n 150 km verderop laten liggen en kan deze dus niet even makkelijk gaan halen. Ik heb wel een Nederlands rijbewijs (ik ga ook rijden), maar dat is geen geldig legitimatiebewijs in een ander land.

Wat te doen? Toch gaan halen en dus een flink eind omrijden? Ik ben even in paniekmodus en kan de consequenties even zo snel niet vinden. :cold_sweat:

Alvast bedankt

Up…

Ik heb nooit mijn paspoort mee als ik naar België ga…

Aangezien België een Schengenland is, zullen ze je niet om je paspoort vragen bij binnenkomst zegmaar. Dus zolang je niet ergens aangehouden wordt, is er niets aan de hand. Ik zou dat risico gewoon nemen en niet zoveel omrijden voor je paspoort.

Je hebt ook geen ID bij? Die is natuurlijk wel gewoon geldig in België.

Maar nee ik zou ook niet om gaan rijden. Als je niet aangehouden word is er niks aan de hand.

Ik heb alleen een paspoort omdat ik me in Nederland kan identificeren met m’n rijbewijs, en ik vond allebei (ID en paspoort) hebben niet zo handig. Het is wel een risico nu (stel je krijgt een aanrijding ofzo) maar 150 km omrijden… Tja. Dat zie ik inderdaad ook niet zo zitten.

Je moet wel een ID of paspoort bij je hebben als je naar een ander land gaat. Buiten Nederland wordt een rijbewijs niet aangezien voor een officieel identificatiemiddel (check rijksoverheid anders even). Ik zou voor de zekerheid je paspoort toch gaan halen. De kans is ongelooflijk klein dat je wordt aangehouden of dat er iets gebeurt, maar mocht het zo zijn.