Pasen gevierd door ongelovigen.

Ik ben best wel benieuwd hoe jullie hierover denken.

Zoals jullie weten besteed de media en winkels altijd veel aandacht aan Pasen. Maar niet aan waar Pasen werkelijk over gaat, maar over onzin dingen zoals “de paashaas”. Mensen zeggen dan ook: wij vieren Pasen door paaseitjes te zoeken. Terwijl dit, als je even nadenkt gewoon belachelijk is en niet klopt met wat Pasen werkelijk inhoudt.

Wat vinden jullie hiervan?

Volgens mij is de traditie van eieren zoeken ouder dan Jezus zelf, dus het is maar net wat je geloofd. Ik vind er niks mis mee dat niet-christenen pasen, kerst, etc. vieren. Je hebt dan toch vrij, dus waarom zou je er geen leuke dag met familie van maken? Zolang je andere geloven maar niet disrespecteert is er niks mis mee vind ik.

Tja, het was vroeger waarschijnlijk “belangrijker” dan nu, en mensen die niet gelovig zijn willen er dan wel iets mee doen, op een niet-christelijke manier. Dat is niet zo gek, op deze manier is het een feest voor iedereen, en daarom is het dus ook zo veel in de media etc.

Ik maak me daar niet zo’n zorgen over. Waar ik het wel flink fout vind gaan is dat met The Passion. Ik vind het verschrikkelijk dat men het nodig vind om dat uit te voeren. En al helemaal door niet christelijke mensen. Dat heb ik ook met christelijke films waar Jezus in speelt.

Jij vind het belachelijk. Sommige geloven daar nou eenmaal niet in. Ik vier Pasen ook met een lekker ontbijt verder niks.

Ze zegt toch niet dat het belachelijk is dat mensen het niet vieren? Dat zegt ze juist niet, lijkt me. Alleen dat de Paashaas (:"")) niet echt iets te maken heeft met het idee achter Pasen.

Tja, ik vind eerlijk gezegd dat de meeste christelijke feesten meer feesten voor de atheïsten zijn geworden. De betekenis achter deze feesten is naar mijn idee bij zowel veel christenen als de rest van de wereld verloren gegaan. Zeg nou eens eerlijk, hoeveel christenen vasten nog tijdens Pasen en hoeveel christenen herdenken met hun kerstboom nog de geboorte van Jezus?

Vind het eigenlijk wel een komische ontwikkeling. Ongelovigen die helemaal niks van religie af willen weten, maar wel de ‘voordelen’ (in dit geval feesten) willen meepikken. Of ongelovigen die met kruizen op hun kleding rondlopen, denken dat alles mode moet worden.

Zo bedoelde ik het niet. Zij vind het belachelijk dat de ‘ware gedachte’ niet word gevierd maar gewoon de paashaas.

Vasten hoeft niet binnen het christelijk geloof. En de kerstboom komt bij nog veel christenen niet in huis.

Ik dacht altijd dat de eitjes stonden voor het begin van nieuw leven. En paaseitjes zijn lekker en wij doen altijd onze eigen tradities met pasen, ik vind niet dat je gelovig moet zijn om pasen te vieren, iedereen doet alles op zn eigen manier, en ook gelovigen vieren kerst niet allemaal even streng en nietvallemaal hetzelfde, daar vind ik niets raars aan.

Dat is met heel veel andere christelijke feesten ook, iedereen viert kerstmis, maar bijna niemand gaat dan nog naar de kerk of herdenkt de geboorte van Jezus. Het grootste deel van de Nederlandse bevolking is gewoon niet meer gelovig, in elk geval niet praktiserend. Maar dat betekent niet dat die feestdagen zomaar afgeschaft kunnen worden toch?

Ik vier Pasen niet, mijn ouders hebben ook nooit zo overdreven gedaan over Pasen met eieren zoeken en Paashazen zoals in de winkels, wel moest ik leren wat Pasen volgens de Bijbel is (al zijn wij totaal niet gelovig). Vind het wel prima, mijn schoon-stief-familie wil echt overal een feestje van maken (lees: uit eten met de complete familie omdat het Pasen is) wat ik zelf nogal belachelijk vind, maarja :’)

Ja, laten we bij elk feest een Jip en Janneke betekenis erachter plakken. Laten we het islamitische schapenfeest ook gaan zien als ‘het feest van bij de Turk lamsshoarma halen’. Wtf :’)

De enigszins vrome christenen die ik ken vasten wel degelijk. Het is alleen niet meer gebruikelijk, omdat de meeste christenen hier geen weet meer over hebben en het alleen houden op een kerkbezoek tijdens kerst.

Ik vind persoonlijk dat iedereen een eigen invulling mag geven aan pasen, of ze nu gelovig zijn of niet niet. Als ik kijk naar mijn eigen situatie ik ben gelovig opgevoed en nogsteeds, dat wilt niet zeggen dat mij alleen werd verteld “Pasen is dit dit en dit” Nee ik ging ook vroeger met konijnen oren op de eieren in de tuin zoeken die de paashaas had verstopt. Het is gewoon tradities maken zoals je het zelf wilt invullen, wij eten op goede vrijdag geen vlees en snoepen niet, we maken feestelijker eten klaar, we gaan naar de kerk en we maken het gewoon gezellig.

Wij hebben een beeldje van de paashaas staan voor ons raam samen met wat kuikens.

Ik persoonlijk vind het raar dat mensen een dag alleen voor ‘hun groep’ willen hebben. Of je het nu pasen, kerst of nieuwjaar noemt, iedereen heeft recht om het in te vullen op hun manier. “De ware gedachte” is wat je zelf ervan maakt.

Ik vind het belachelijk en hypocriet om als ongelovige alleen de lusten van een geloof te willen hebben, maar niet de lasten.

Ik vind het best wel raar. Ik vind het gewoon raar dat mensen van openbare scholen ook goede vrijdag hebben. Terwijl hun echt werkelijk geen idee hebben waarom. Dat gaat al de hele dag door mijn hoofd heen. Waarom hun? Hun zijn niet gelovig, waarom moeten hun er dan van profiteren?

Hier ben ik het deels mee eens maar ook deels niet.
Ik vind dat je als gelovige vrij bent om te doen en deel te nemen waar jij je goed bij voelt.

Als ik het goed heb staat er in het Kerkelijk Wetboek letterlijk dat je verplicht bent om op zaterdagavond of zondagavond de kerk te bezoeken, dat heet de zondagplicht.
Kijkend naar mijn eigen situatie ga ik iedere zondag naar de kerk maar dat wilt niet zeggen dat iemand die nooit naar de kerk gaat een mindere gelovige is. Die uit zijn geloof op een andere manier, door misschien iedere avond te bidden of iets in die trant.

Alles kan, dus laten we lekker alles doen wat we willen, gewoon omdat het kan. Yolo?

Als niet-gelovige heb je toch ook niet gevraagd om die vrije dagen? Het is gewoon zo dat alles dicht zit met kerst en pasen, de scholen zijn dicht, winkels en bedrijven ook. Dus dan heb je misschien wel de lusten van het geloof, namelijk vrije dagen, maar daar heb je ook niet voor gekozen toch? En als je toch vrij bent, waarom zou je dan niet iets leuks gaan doen die paar dagen?