Particuliere opleiding

Hoi!

Ik studeer momenteel aan een HBO fashion design opleiding, maar kom er telkens langzaam maar zeker achter dat dit mijn ding niet is. Ik ben gek op mode, maar dan op het styling gebied en niet het ontwerpen/naaien vlak. Ook zijn mijn beoordelingen tot nu toe matig, wat me ook niet echt motiveert.

Nu is het belangrijk dat ik voor februari een keuze maak, doorgaan of stoppen. Anders zit ik natuurlijk met een studieschuld en dergelijke. Ik heb al een MBO styling diploma, dus het is niet zo dat ik niks achter de hand heb.
Na wat onderzoek kwam ik op de opleiding Mode & Media van B-academy. Alles wat deze opleiding biedt, is een beschrijving van mij zegmaar, het is waarschijnlijk helemaal mijn ding en sluit precies aan op wat ik verder wil met mijn toekomst. Enige nadeel… het is een particuliere opleiding en kost zo’n 5000 euro (het is 1 jaar, dat scheelt).
Aangezien mijn beide ouders het niet breed hebben kan ik op hun niet terugvallen. Zelf heb ik dat bedrag ook niet gespaard en verdien ik niet voldoende met mijn baantje. Ik leef nu voornamelijk op de stufi die ik krijg.

Nu denk je natuurlijk ‘doe jezelf dit niet aan dan’ maar ik wil zo graag die opleiding doen! Ik zie het niet zitten om nog 4 jaar verplicht een opleiding te doen waar ik elke keer met hakken over de sloot verder ga…

Iemand tips of hetzelfde meegemaakt? En hoe zit het met lenen? Kan dat als 20 jarige?

Je moet toch sowieso lenen met het nieuwe studieding?

als haar ouders het niet breed hebben, heeft ze waarschijnlijk recht op aanvullende studiefinanciering en dat hoef je niet te lenen. lenen kan dus wel, mag wel. maar de aanvullende stufi is nog altijd geen lening
-

ik heb niet hetzelfde meegemaakt, dus kan je geen advies geven. heb je met die studie wel recht op stufi eigenlijk? of heb je dat met alle particuliere opleidingen? zo ja, dan kan je ook via duo bijlenen. dat kan je via internet gewoon aangeven dan. is niet zo lastig!. zo nee, dan uh ja via de bank? maar ik weet niet hoe dat precies gaat.

Nee, ik val nog onder de huidige situatie. Maar deze opleiding is particulier dus dat houd in dat ik geen stufi en ov kaart meer krijg. Dát is het probleem anders zou ik het wel redden…

ah… ik zou even langs je bank gaan dan!

Ik weet niet of je ook stage moet lopen…? Een vriendin van me doet een particuliere opleiding waarbij zij van begint tot eind van de opleiding bij een bedrijf stage loopt/werkt en haar opleiding wordt door dat bedrijf betaald.

Volgens mij kun je daarvoor gewoon lenen. Wat je wel aanraad om over na te denken is om de lening op naam van je ouders te laten zetten (met hun overleg uiteraard). Als jij namelijk een huis wilt kopen of iets in die richting, kunnen ze je het behoorlijk lastig maken als je een schuld hebt. Met een studieschuld zijn ze wel makkelijker tegenwoordig volgens mij, maar ik zou het risico niet lopen.

Nee dat doen ze niet. Het zijn wel veel praktijkgerichte opdrachten, wellicht bij bedrijven maar ik zal er geen hele dagen meelopen.

Ja, enige probleem is is dat mijn vader in de WW zit en dan mag je geen lening aanvragen. Mijn moeder mag het geloof ik ook niet om een of andere reden. De crisis heeft flink toegeslagen in de familie…

Hoe moeilijk kun je het hebben :hammer:

Kun je niet beter een jaar gaan werken fulltime en dan die opleiding gaan doen?
Je hebt een mbo diploma, dus misschien kun je werk vinden op dat gebied? En anders supermarkt of uitzendwerk.
Want als je geen stufi krijgt, kun je ook niet lenen bij duo volgens mij. Dus dan lijkt het me niet mogelijk voor jou op dit moment, hoe kut dat ook is.

Oh ja dat maakt het allemaal wel wat lastiger. Het is geen drama hoor als er een lening/schuld op je naam staat, maar het kan bepaalde dingen wel wat lastiger maken.
Je moet gewoon even bij je bank langs gaan en informeren wat er mogelijk is qua lenen voor een studie. Ga wel na of je alleen die €5000 wilt lenen, of ook extra gezien je zegt dat je leeft van je stufi momenteel. En anders inderdaad misschien eerst gaan werken om ervoor te sparen. De opleiding loopt niet weg :wink:

Ik heb het ook particulier gedaan, maar dat was een deeltijd opleiding dus ik werkte daarnaast gewoon fulltime.
Je kan het sowieso in termijnen betalen. Heb ik toen ook gedaan.

Oh, en ik ben er laatst achtergekomen dat je een deel van je studiekosten terug kan krijgen bij het doen van je belasting aangifte.

Dit is ook een deeltijd opleiding en ik wil ernaast nog zoveel mogelijk werken. Maar ik denk niet dat ik daarmee het hele bedrag kan terugbetalen zonder lening (aangezien je al in de eerst paar maanden moet gaan aflossen).

Heb ik ook gedaan hoor! :grinning:
Je houdt alleen niet echt veel geld over voor leuke dingen ofzo, maar dat moet je zien als een investering.
Kan je ze niet bellen morgen om te vragen of je de maand daarop kan beginnen met betalen?
Dus niet de maand dat je zou beginnen, maar dan een maand later?

Zou kunnen… Maar woonde jij ook op jezelf? Want huur en boodschappen komen er ook nog bij als extra kosten.