Paniekaanvallen en vanavond festival, iemand tips?

Hallo iedereen,

Ik ga vanavond naar een festival, heb er wel zin in. Enige nadeel is, dat ik een angstig persoon ben en daardoor paniekaanvallen krijg. Dit is voor het eerst, dit jaar heel wat minder, omdat ik technieken heb geleerd om er mee om te gaan. Alleen ik ben een lange tijd niet uit geweest en niet naar de stad geweest op de dagen wanneer het dan super druk is. Ik krijg meestal veel paniek waar veel mensen zijn, dit heb ik eigenlijk een tijdje vermeden. Maar vanavond gaat dit niet lukken en ik voel nu al spanning, maar ik wil er hoe dan ook heen, anders ga ik leven in mijn angst en dat wil ik niet. Ik wil mijn angst/paniek doorbreken en een ‘normaal’ leven lijden. Ik ga met vrienden en die drinken behoorlijk veel en dan nemen ze niks meer serieus, ik moet mij dan zelf redden, dat is ook wat mee speelt. Ik wil hun dan ook niet lastig vallen ermee, ze weten dat ik paniekaanvallen heb.
Ik zit nu al te trillen voor de avond…

Heeft iemand misschien tips hiervoor, om soort van voor te bereiden voor de avond?

Veel liefss

Ik zou vragen aan je vrienden of je de echt drukke plekken kan vermijden. Dus wat meer achteraf in plaats van voor het podium. En verder, hoe moeilijk het ook is, je proberen te ontspannen. Dus ga iets doen waar jij van ontspant, waar jij je prettig bij voelt.

Ja dat is wel een goeie, enige nadeel is als hun dronken zijn luisteren ze niet meer en willen ook altijd vooraan staan. Dat is dan wel lastig.