Paniekaanval?

Ik had vandaag weer rijles en het ging in het begin echt slecht en mijn rijinstructeur zei ook van ja je moet dat beter doen blablabla sneller handelen niet zoveel twijfelen blaablabla… Hij is echt niet ongeduldig ofzo integendeel op zich vind ik dat hij echt veel geduld met mij heeft… maar ik leg altijd al best wel veel druk op mezelf neer als het op rijlessen aankomt, waardoor als iemand anders nog tegen mij zegt van ja dat deed je niet goed ofzo dan word ik nog onzekerder en ga ik twijfelen aan alles… Ik was voor de les, al een beetje nerveus op de één of andere manier… En op een gegeven moment in de les werd ik echt een beetje… gek ofzo en vergat ik adem te halen en mijn handen trilde helemaal en ik werd ook een beetje licht in mijn hoofd :frowning_face:

En toen stortte ik een beetje in en moest huilen… Mijn rijinstructeur had toen het stuur enzo overgenomen en de auto aan de kant neergezet… Mijn rijinstructeur zei toen ook van ja je bent echt veel te streng voor jezelf en je hebt volgens mij echt last van faalangst… Ik zei toen van ‘‘ik word er gewoon echt gek van als telkens iets niet lukt, ik wil echt zo graag mijn rijbewijs halen maar t lukt gewoon echt niet… mijn moeder en zus zeggen ook dat ik moet stoppen met rijles en na mijn eindexamens verder moet gaan, maar ik wil gewoon verder… want ik heb ook echt geen zin om dan weer helemaal opnieuw te moeten beginnen’’ en toen zei hij van ‘‘ja dat begrijp ik, maar jij wilt denk ik te graag je rijbewijs en daarom lukt het niet’’… ik zo ‘‘ja maar je moet iets toch ook gewoon echt iets willen anders lukt het toch helemaal niet’’ hij zei toen van ja maar jij legt teveel druk op jezelf neer en door die druk die je op jezelf neerlegt klap je dicht… ik zo ‘‘jaa maar hoe kom ik hier dan van af want het is zo stom en irritant, kom zo echt niet verder’’ hij zegt ‘‘het is niet makkelijk om er van af te komen, maar je moet veel blijven rijden en ervaring opdoen dat is de enige manier hoe je van deze angst afkomt eigenlijk… en gun jezelf ook een beetje tijd om alles te leren’’ ik zo jaaaa… :bored:

Ik wil hier echt graag van af, maar het lukt echt niet… Ik kan het niet ‘loslaten’… Ik wil het misschien ook wel een beetje te graag maar dat is toch juist goed denk ik dan… Maarja als ik dan eenmaal achter het stuur zit word ik zo onzeker en ga ik zoveel twijfelen… :frowning_face:
Ik snap dat jullie misschien niet echt weten wat je hierop moet zeggen, maar ik wilde het gewoon graag van mij afschrijven.

:bored:
http://forum.girlscene.nl/forum/lifestyle/de-moed-verliezen-bij-rijlessen-417642.msg277597595.html#msg277597595

Lieve meid,

Wat je tijdens die rijles had klinkt inderdaad als een paniekaanval. Houd in de gaten of je deze niet vaker krijgt, want dan is het tijd om naar de huisarts te gaan.

Ik weet dat het nu klinkt alsof het onmogelijk is, maar geloof me als je doorzet haal je uiteindelijk je rijbewijs wel :slightly_smiling_face:
Ik heb zelf namelijk precies hetzelfde meegemaakt want ik ben tijdens een rijles ook een keer dichtgeklapt. Ik was zo boos (op mezelf) dat het maar niet lukte. Het duurde bij mij ook lang voordat de knop om was en jk het zelfstandig rijden onder de knie kreeg. Uiteindelijk heb ik er drie examens over gedaan maar ik kan nu wel zeggen dat ik mn rijbewijs heb. Mijn laatste examen was een faalangstexamen. Heb jij die mogelijkheid ook? De extra tijd en de rustige examinator hebben mij enorm geholpen en ik heb het examen foutloos gereden.

Het enige wat ik je kan meegeven is houd vol. Het kost veel geld en tijd maar als je stopt moet je later weer opnieuw beginnen.