PABO

Hi!

Ik vroeg mij af er hier meisjes (misschien wel jongens haha) zijn die momenteel bezig zijn met het afronden van hun studie leraar op het basisonderwijs. Ik twijfel al geruime tijd over mijn studiekeuze en laat mij daarin vaak beperken door mijn problemen met rekenen en wiskunde.

Kan iemand mij hier uitleggen of de rekentoets een struikelblok vormt en op welk niveau dit is? Hoe vergaat het jullie bij het rekenen voor de rest? Is dat te doen of is het op een vrij hoog niveau?

Alvast bedankt!

Ik ga de Pabo doen en zie ook wel beetje op tegen de rekentoets.

Maar het schijnt dat je 3 kansen hebt. En als je de 1e keer niet haalt, gaan ze je heel goed begeleiden zodat je het de 2e keer waarschijnlijk wel haalt. volgens mij valt het wel mee hoeveel mensen de pabo niet mogen doen omdat ze hun rekentoets niet haalde.

volgens mij kun je die toets ook al een keer maken als je op de havo of het vwo zit. dan heb je daarna wel een kans minder als je zakt, maar als je slaagt heb je hem wel al. en als je zakt dan kun je altijd nog van keuze wisselen.

Op dit moment doe ik ook de pabo. Je kunt de rekentoets inderdaad 3 keer doen, haal je hem niet dan moet je gedwongen stoppen met de opleiding. De toets is moeilijk voor iedereen. Hoe meer vragen je goed beantwoord, hoe moeilijker de vragen worden. Je moet dus gewoon een bepaald niveau halen. Wanneer je denkt slecht te zijn in rekenen, moet je echt de zomercursus gaan doen. Dit wordt volgens mij bij bijna elke pabo wel aangeboden. Hierin wordt alles besproken en uitgelegd en hierna kun je de toets maken.

De rekentoets is een extra toets die niet hoort bij je studiepunten. Wanneer je die niet haalt is het dus je eigen probleem, ze zullen je dus niet extra gaan begeleiden, want daar zijn geen lessen voor. Je kunt vast wel bijlessen aanvragen als je dit wilt. Je krijgt namelijk geen echte ‘rekenles’ in het eerste jaar, maar er wordt je aangeleerd op welke verschillende manieren je rekenen kan aanbieden aan leerlingen.

Als ik jou was zou ik me niet laten afschrikken door de rekentoets. Gewoon oefenentoetsen maken, vooral de zomercursus doen en dat komt het vast helemaal goed. Vooral als dit echt is wat je wilt moet dit wel lukken! Succes!

Het is heel belangrijk om goed te oefenen. Ik volg op dit moment de opleiding Onderwijs Assistent met op vrijdagmiddag het ´´pabotraject´´ In het eerste half jaar kreeg ik les in Nederlands en Rekenen met als afsluiting de landelijke toetsen. Ik heb deze beide behaald.
Ik heb voor mijn MBO opleiding VMBO kaderberoeps gedaan.
Als je goed oefent is het zeker mogelijk!