PABO

Hee Hallo!

Wie doen er net zoals ik de PABO?
Als je wilt kan je hier lekker kletsen over je ervaringen op school,
of over je stage ervaringen etc etc.

Groetjes. :sunglasses:

Volgend jaar wil ik naar de PABO gaan,
nu doe ik nog onderwijsassistent!
Met een hele leuke groep 7/8

Leuk!
Ik ben nu 1e jaar student. :slightly_smiling_face:

Bevalt het al goed?

Ik doe Academische Pabo, dus naast de Pabo doe ik Pedagogische Wetenschappen op de universiteit. Ben nu tweedejaars studente :slightly_smiling_face:

Jahoor, heb het enorm naar mijn zin. Al een paar weken loop ik stage in groep 3. Echt zo leuk om in de praktijk te zijn!
Academische Pabo heb ik ook naar gekeken, maar leek mij erg lastig.

Dit moet ik echt even kwijt:
Ik vind de PABO de meest onnozele opleiding die er bestaat.
Zo, dat is eruit.

En waarom vind je dat?

Ik moet bekennen dat ik het eerst ook onderschatte. Maar nu ik er op zit denk ik wel anders. Ik wilde sowieso lerares worden, dus de opleiding maakte mij niet uit. Maar ik moet veel meer doen/leren op de Pabo dan ik had verwacht. Dus onderschat het niet.

Heb je vantevoren HAVO of mbo gedaan?

Ja dat klopt wel, ik ken wel een aantal mensen die het doen. Ze zijn er erg druk mee en moeten super veel doen. Maar het niveau van de dingen vind ik echt belachelijk.
Het is heel veel, maar eh… makkelijk. (weet even niet hoe ik het anders moest verwoorden)

Veel schrijven, verslagen, stage enzo.
Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen. Sorry.
het is wel wat minder negatief bedoeld dan ik hier zeg haha.

havo

Hihi op die manier. Het is qua stof etc niet lastig nee. Het lastige zit het in de hoeveelheid. Zo heb ik volgende week de mens en wereld toets. Dit bestaat uit: geschiedenis van voor Christus tot nu. Biologie, Aardrijkskunde+topografie van nederland, europa, wereld. Natuurkunde en Scheikunde. Hiervoor hebben wij 8 weken gehad om het buiten andere stof te leren.

Oh ik studeer kleuteronderwijs maar dan in België! Dat is dus groep 1,2 en 3 bij jullie denk ik (:

Ik doe ook de PABO! Zit in 2e jaar (;
Ik vind het niet echt een top studie, maar ik vind de praktijk (stage) geweldig. En daar doe ik het ook voor haha :’). Maar klopt wel, sommige dingen zijn echt nutteloos en onzinnig. Maar sommige opdrachten zijn ook heel belangrijk. Bovendien is het écht veel werk, veel portfolio’s en veel stage voorbereidingen. (tenminste, ik geef meestal een dagdeel les en voor elke activiteit/les moet ik een voorbereiding hebben van min. 3 pagina’s lang.

-

Dat klopt. Je bent er wel lang mee bezig, ookal is het simpel. Ik moet in mijn stage ook voor iedere les een lesvoorbereidingsformulier maken. En binnenkort de mens en wereld toets, waar je ook een hoop voor moet leren.

Oh vreemd! Bij ons hebben ze 3 kleuterklassen, van 2,5 tot 6 jaar. Ow ja, bij jullie ga je pas vanaf 4 jaar naar de kleuterschool zeker? Wel apart!

De stof vind ik zelf ook niet lastig, op de universiteit is het daarentegen wel wat lastiger. De gewone Pabo heeft het inderdaad druk end e Academische Pabo doet daar nog een schepje bovenop. Maar het gaat vaak ook niet om de stof, maar om de didactiek die erachter zit. Het is niet alleen maar ga deze onderwerpen leren, maar ook hoe je die in een les kan weergeven en niet alleen standaard door doceren (door leerlingen de informatie te geven en meer niet), maar ook in andere vormen.
Omdat de stof makkelijk is, vind ik niet dat het meteen een onnozele opleiding is.

Even tussendoor maar ik vind dat je echt veel te snel leraar op de basisschool kan worden. Ik had zelf alleen maar van die domme tutten als lerares waardoor ik een enorme achterstand had op de middelbare. Kan me er nog steeds boos om maken