Paardrijden

Hej ,
ik wil supergraag gaan paardrijden maar het mag niet van mijn pa van mijn ma wel …
Paardrijden is echt het enige wat ik wil doen
Hebben jullie nog tips om m’n pa te overtuigen ? xx

Je kan hem een keer meenemen naar een manege? En filmpjes laten zien ofzo. Heb ik ook gedaan me ma vond het eerst niet goed. Je kan ook tegen je pa zeggen dat als je mag paardrijden dat je dan klusjes voor hem doet ofzo (:

Haha leuk idee :slightly_smiling_face: bedankt !

Hoe je dit oplost ligt er ook vooral aan waarom het precies niet mag van je vader?
Is het vooral omdat hij het gevaarlijk vindt, of heeft hij er andere redenen voor?

Beetje gevaarlijk ja … En ik heb het al eens gedaan mr toen was ik 5 en dan was ik er af gevalle en wou ik nie meer gaan … :dry:

Tjaa, als 5-jarige is het nogal logisch dat je bang bent als je valt lijkt me.
Maar dat kan zomaar nog een keer gebeuren… Hij denkt wellicht dat je er dan weer mee stopt. Je zou hem als eerste duidelijk kunnen maken dat dit niet het geval is…

Verder blijft het natuurlijk een sport met een verhoogd risico, omdat je nooit weet hoe een dier gaat reageren. Maar je hebt ook bodyprotectors, die je dan toch wat extra bescherming bieden mocht je vallen. Misschien als je tegen je vader zegt dat je (eventueel alleen in het begin) zo een aandoet met rijden, is dat voor hem een geruststelling dat je niks overkomt mocht je vallen?

Ja … Maar ik was gevallen omdat er een tractor tuut dee en het paard schrok … we waren net in galop :cold_sweat:

Ga eerst samen naar de manege en aai daar wat de paarden. En gewoon laten zien dat je heb écht graag wil en dat het geen bevlieging is.

[quote author=Spreeeuw link=topic=273181.msg272723748#msg272723748 date=1370192554]
Ga eerst samen naar de manege en aai daar wat de paarden. En gewoon laten zien dat je heb écht graag wil en dat het geen bevlieging is.
[/quote Ga het vragen xx

Had ik ook me moeder had me er gewoon op gezet en toen mijn eerste les had was hij nog meegegaan! Ondanks hij het gevaarlijk vond!

En paardrijden is 9/10 x niet iets wat je maar een half jaartje doet ik doe het nu al bijna 5 jaar

Nog tips ?? En al bedankt voor degenen die gereageerd hebben !!! :couplekiss_man_woman:

Hoe oud ben je?

Je kunt ook eerst aanbieden om een pony te verzorgen. Bijvoorbeeld een pony in de buurt. Je vader af en toe meenemen en laten zien dat ze braaf zijn. Dit kan natuurlijk ook op de manege. De meeste manege’s vinden dit super. Verder bestaan er bodyprotectors die je als vest omdoet. Dit vangt de klappen op bij de ribben en zo. En verder draag je altijd een cap om je hoofd te beschermen. Een goede ruiter valt 7x van het paard haha xp

Nog tips :face_with_raised_eyebrow:? xx :dancing_women:

nu 11 toen 5 :relieved:

Nou, t ligt denk ik ook aan de manege waar je heen gaat of wilt gaan. De ene zal een negatievere indruk achter laten dan de ander. Dat heb ik zelf ook mee gemaakt.
En als je ouders ‘dierenmensen’ zijn, dan ligt het er ook aan, aan hoe de paarden verzorgd worden, en hoe de mensen op de manege ermee om ga. De ene zijn heel zacht maar toch duidelijk en werken rustig. Terwijl de ander juist hard kan zijn. Snap je een beetje? Dus als er meerdere maneges in je buurt zijn, ga dan ook bij meerdere kijken.
En een proefles nemen, is meestal wel gratis. Dat kan ook wel helpen.

De manege waar ik wil gaan is bij mensen die hij een beetje kent :expressionless: Maar ik heb het gevraagt en hij zei NEE !! :hammer: :rage:

Als je 5 bent is het logisch dat je nog niet zo’n goeie controle hebt over je pony en dat je evenwicht niet 100% zal zijn. Als je dan net eindelijk in galop zit en de pony schrikt van een tractor is dat heel logisch. Een paard is een vluchtdier en zal daarom als er gevaar is (in zijn ogen/oren) eerst op de vlucht slaan en daarna pas kijken wat het is. Daar kon jij of de pony niks aan doen, dat is heel normaal.

Vertel je vader dat er caps en bodyprotectors zijn met keurmerken (die dus ook met officiële wedstrijden gebruikt worden, op hoog niveau). Hiermee is de kans op hoofd- én rug letsel in ieder geval echt heel klein als je een keer zou vallen. Iedereen valt wel eens, dat is heel normaal. Dat is gewoon niet te vermijden. Het is gewoon de manier waarop je valt en hoe je terecht komt. Maar daarvoor is er dus bescherming!

Ik viel/koprolde eind november nog van een pony van 1.15 en toen had ik ineens mijn schouder uit de kom terwijl ik niet eens hard viel. Zo zie je maar dat het dus de manier is waarop je valt en hoe je terecht komt. En een paar jaar geleden ben ik ontzettend hard met mijn hoofd tegen een boom aan geknald tijdens een buitenrit omdat mijn paard op hol sloeg omdat hij schrok, ik had net 4 maanden mijn nieuwe cap (€79,90) met officieel keurmerk voor hoog niveau en een beschermingsfactor van 3G(kracht) en die was dus kapot. maar ik had wél alleen maar een lichte hersenschudding. Als ik een cap zonder goed keurmerk had gehad, kon ik wel dood zijn of ernstig letsel hebben. En dat is hierdoor dus niet gebeurd.

Ten slotte, niet elk paard is schrikachtig of pittig van karakter. Als je op een manege gaat rijden zullen ze je eerst op beginnerspaarden laten rijden die wat eigenlijk zowat alles uit zichzelf doen. Als ze vinden dat je zelfstandig genoeg bent zal je ook op pittiger paarden mogen rijden zodat je leert om je paard onder controle te houden en oefeningen te laten doen naar jouw hulpen.

Praat eens rustig met je vader hier over, ga desnoods naar de manege paarden aaien, informatie opvragen of een proefles rijden waar hij bij is. hopelijk mag het dan wel!