paardrijden kleding?

Hey
over 2 dagen ik een proefles nemen van paardrijden, alleen weet ik niet wat ik aan moet doen ?
Ze zeiden dat ik een kapje (ofzo?) kon lenen daar, maar ik moet zelf voor schoenen en broek zorgen.
Ik wil niet nu alvast iets duurs kopen, want het is niet zeker of ik voor altijd ga. Dus mijn vraag was: kan ik voor een keer met jogginsbroek en regenlaarzen paardrijden of is dat raar? en is het verplicht om zo’n legging aan te schaffen?
En wat kost de kleding enzo?

ik rijd ook paard op die van mijn vriendin(ze geeft me les)
ik draag altijd een fijne skinnyjeans gewoon mn eigenlaarsen een een random shirtje

goede laarzen zijn opzich best duur, maar een broek kost je ongeveer wa een gewone broek ook kost. Ik zou als ik jou was gewoon een skinny aandoen, lijkt er meer op, dan een joggingbroek.
Voor een keer regenlaarzen is niet erg, lijkt me(had ik ook), maar misschien kun je bij iemand uit e buurt/op de manege lenen?
een en CAP is de hoed die je draagt. Zorgt ervoor dat je je geen pijn doet, bij het vallen.

Zo’n legging heet een rijbroek hihi :stuck_out_tongue:
Maar anyways, ik denk dat je voor de eerste keer gwn in een legging/jegging/joggingbroek met regenlaarzen mag rijden. Dat mag bij mij op de manege in ieder geval wel en beginners doen dat gwn hoor.
Want een cap/rijbroek/rijlaarzen zijn niet super goedkoop. Dus ik zou dat gwn doen.

dankjewell iedereen :grinning:
Maar moet ik een shirt dragen of is dat te koud ofzo?

Ik zou een strakke broek aantrekken en schoenen die goed aansluiten. Een joggingbroek raad ik af, die stof is vaak dun, en een zadel kan wat schuren.

Als je doorgaat met paardrijden, zou ik natuurlijk wel gewonen paardrijkleren aanschaffen, die zijn er niet voor niks.
Een broek (dat ding is echt geen legging xd) is random vaak rond de 40 euro, maar je heb ze in alle prijsklassen.
Kijk anders even op marktplaats ofzo.

en ohja, waarom moet je altijd iets straks dragen zoals een rijbroek??

Ik zou gewoon een (broek)legging doen omdat dit toch een proefles is, een rijbroek aanschaffen zou ik niet doen want wie weet vind je paardrijden toch niet zo leuk.

Bij gewone spijkerbroeken zitten naden op plekken die tegen het zadel aan drukken/schuiven zegmaar. Een rijbroek zit anders in elkaar, zodat die naden dus niet door de wrijving kunnen gaan schuren op je been. (daar kun je schaafwonden aan overhouden op je been = niet erg prettig)

En wat jij ‘kapje’ noemt spel je als ‘cap’. Die kun je inderdaad de eerste lessen gewoon lenen bij de manege.

Ik zou voor je eeste lessen gewoon gaan voor een skinny of tregging gaan en inderdaad kaplaarzen. en doe je sokken over je broekspijpen heen.

En gewoon een t-shirt aan. Evt een shirtje met lange mouwen. Waarschijnlijk span jij je de eerste les nog niet zo heel erg in, dus is het afhankelijk van het weer.
Doe je haar in een lage staart of vlecht en bereid je voor op spierpijn. Heel veel succes en geniet ervan! Niet bang zijn trouwens, dat voelen paarden aan.

ik zou een dunne broek dragen zonder naden, dus geen spijkerbroek. ook geen wijde kleding want dan blijf je snel hangen. het best kun je een strakke sportbroek aandoen, een legging is miss een beetje dun dus dan kan je pijn krijgen van het zadel. het liefst gewoon rubberen laarzen met een klein hakje, ik kan me voorstellen dat je dat niet hebt dus sportschoenen kunnen ook, maar zorg ervoor dat ze geen gladde zolen hebben. haar in een staart.

eehm kortom gewoon comfortabele en niet te wijde kleding. :slightly_smiling_face:

bij professionele kleding varieert een paardrijbroek van 20 tot 70 euro. cap kan iets duurder zijn, vanaf 40 ofzo. shirts maakt niets uit, je kan vanalles dragen. als je pas begint met paardrijden koop je rubberen paardrijlaarzen of jophurs (korte laarsjes) die zijn meestal maar 20 euro. als je iets verder bent, kun je leren kopen, die zijn ong vanaf 70 euro.

je moet wel laarzen aandoen met een hakje! Voor de rest zijn er allemaal al tips gegeven.

Ik zou geen regenlaarzen aandoen, tenzij ze echt goed aansluiten aan je voet en been. Dan kun je beter gewoon sportschoenen aandoen.

Ik zou vooral geen spijkerbroek of iets dergelijks aandoen, want spijkerstof schuurt, en dan vooral de kontzakken die schuren, dat voelt echt niet fijn. Trek dan gewoon een normale legging aan (bvb zo’n thermolegging van de action) He, over de action gesproken, vorige week hadden ze daar paardrijleggings voor 5 euro ofzo, misschien een tip?

En iets straks zoals een rijbroek moet omdat je dan beter zit, en betere grip hebt in het zadel. En omdat dat niet schuurt.

Ik zou je overigens eerst maar eens inlezen op internet ofzo over de basics van paardrijden en paarden, want als je al niet eens weet wat een cap is dan ligt je kennis wel heel ver achter.

heey, ik rijd ook paard. al 5jaar. ik ben er toevallig zaterdag afgevallen,
en nu heb ik een gekneusde rib :stuck_out_tongue_winking_eye: maarjaa, daar ging dit forum niet over haha
duss, bij de proefles had ik gewoon een t-shirt met een vestje, spijkerbroek en regenlaarzen aan.
want normale schoenen worden heel vies en dat is zonde.
als je blijft paardrijden kan je zelf een cap(dat is zoon helm weetjewel :stuck_out_tongue:), laarzen en broek kopen.
eventueel als je op een manege rijd waar dat nodig is,zoals bij mij, ook een wedstrijdtenue,
als je wedstrijdjes wil rijden.
ik zou idd maar eens wat gaan lezen op internet over paardrijden, om je kennis te vergroten
want je moet natuurlijk wel íets weten, zoals bijvoorbeeld wat een cap is:S, en hoe je met paarden om moet gaan.
dat is voor jou fijner en voor het paard.
SUCCES! :grinning:
x

Ik houd van paardrijden.