Paardrijden dierenmishandeling? (Discussie)

Je hoord het wel vaker mensen die niet paardrijden vinden rijden op een paard dierenmishandeling. Maar is dit waar?

Zelf weet ik het niet. Heb geen meningen en ben ik dus benieuwd naar andere. Zijn er feiten die door wetenschappers zijn ontdekt?

Heb eigenlijk meer vraagtekens?? Maar toch ben ik benieuwd naar meningen. Wat vinden jullie?

Omg hier ben ik ook echt benieuwd naar, heb zelf ook niet echt een mening maar neig wel naar mishandeling, al heb ik daar geen goed onderbouwde argumenten voor dus ja nee ik ben benieuwd naar wat iedereen vindt :’)

Ik - als paardrijd meisje - word altijd zo boos als ik dit hoor. Alleen nu ik na ben gaan denken, denk ik ergens wel dat het mishandeling kán zijn. Sommige paarden worden bijvoorbeeld geslagen met zweepjes, terwijl zweepjes bedoeld zijn als tikjes. Sommige paarden hebben een véél te zwaar bit in, wat gewoon pijn doet aan de mondhoeken. Ik heb ruiters gekend die ook echt de zaagmethode toepassen, wat dus betekent dat je gaat zagen met de teugels, en zo het paard bewust pijn doet in de mond. Dat vind ik wel dierenmishandeling. Maar als je dat allemaal niet doet, dan zie ik niet in waarom het wel dierenmishandeling is.

1 like

Daar ben ik het dus met je eens. Zelf ben ik ook een paardenmeid en al zou ik in de toekomst een eigen paard willen. Dan wil ik me paard zo trainen dat ie zonder bit en al die narige dingen kan rijden :slightly_smiling_face:

Vrijheidsdressuur zit dan wel dichtbij in de buurt.

Ik denk dat het heel duidelijk te merken is als een dier iets fijn vindt. En als je gewoon respectvol met de dieren omgaat, is het geen mishandeling.

Maar dingen zoals in de reactie boven me genoemd worden zijn dat natuurlijk wel, maar dat is ook respectloos gedrag.

Plus wie dat doet verdient dezelfde behandeling.

Ik denk dat paarden best wel begrijpen dat ze de kracht hebben om een persoon van hun rug af te gooien, dus ik denk niet dat het dierenmishandeling is. En bovengenoemde dingen kunnen ook (op andere manieren) met bijvoorbeeld huisdieren gebeuren, maar dan zou je een algemeen verbod moeten invoeren zodat mensen geen dieren mogen houden :’)
Ik heb zelf ook heel veel paardgereden, maar ik geloof dat paarden het vaak wel leuk vinden. Paarden zijn ook niet bedoeld om hele dagen niets te doen, ze ‘moeten’ ook wel afstanden af kunnen leggen.

^ Precies, ook dat! Je merkt wel aan een paard of hij het fijn vindt of niet. En als ze het er echt niet mee eens zijn, gooien ze je zonder pardon van hun rug af.

Klopt! Ik heb ook een keer gelezen dat als een paard iemand van z’n rug afgooit moet kijken wat er aan de hand is.

Ik denk inderdaad dat het heel erg ligt aan je eigen gedrag, er zijn ten eerste veel verschillende soorten paardrijden, paardrijden zonder zadel en hoofdstel is al een stuk minder vervelend voor een paard! Ik ben zelf nogal tegen het gebruik van een zweep, wanneer je er ook echt mee slaat zegmaar :cold_sweat:

Okee dat heb je mooi uitgelegd juno. Ik ben het wel met je eens, zoiets dacht ik ook namelijk.

Ik vind het geen dierenmishandeling, mits je het beestje met respect behandelt en geen pijn doet. Natuurlijk is het mishandeling als je het beest (bewust) pijn doet, maar dat is bij elk ander dier hetzelfde. Zolang het paard heeft geleerd rijden als iets leuk te ervaren, en het ook op de goede manier geleerd heeft zonder rare methoden, zie ik er echt geen kwaad in. Daar komt bij dat je ook echt wel aan een paard kan merken als hij het niet leuk vind. Ik ben dan wel weer van mening dat als je merkt dat een paard het echt niet fijn vind, je het dan ook gewoon niet voor het rijden moet gebruiken. Maar veel paarden vinden het (net als veel andere dieren) juist fijn om te ‘werken’, en beleven er zelf ook plezier aan.

Ik denk recreatief niet maar wedstrijden misschien wel.

Ik heb vroeger redelijk lang paardgereden bij verschillende maneges in mijn buurt, tot ik meer en meer het besef krijg in welke toestand die paarden moesten leven. Dan ben ik er mee gestopt. Als kind sta je daar natuurlijk in het begin niet echt bij stil, je vindt het gewoon fantastisch dat je dit mag doen. Als ik er nu op terugkijk was wat daar gebeurde pure dierenmishandeling. Veel te oude paarden, te kleine hoefijzers, slechte zadels, een bit, zwepen, te kleine stallen, etc. Ik vrees dat zoiets in veel maneges gebeurt. Dit vind ik dus niet kunnen, ik vind ook dat men maneges moet controleren. Maar hier draait het nu natuurlijk niet om maneges. Maar toch vind ik paardrijden zelf meer naar de kant van dierenmishandeling neigen. Het kan op een heel ethische manier, maar zoals Juno al zei, gebeurt dat zelden of nooit.
Wedstrijden vind ik wel pure mishandeling.

Wat ik soms nog steeds niet begrijp is waarom mensen paarden inrijden vanaf 3 jaar, ik heb gelezen dat ze dan nog niet volledig zijn uitgegroeid (als ik dat goed zeg).

Ik geloof echt wel dat mensen die met paarden werken goed voor hun dieren zorgen. Dierenmishandeling is het dus niet per se.

Maar ik vind, net als Juno, dat het gewoon ethisch niet verantwoord is. Wie heeft ons mensen het recht gegeven om dieren maar te gebruiken voor ons eigen vermaak?

Ik vind het geen dierenmishandeling mits je goed voor je paard zorgt en zijn of haar welzijn voorop stelt, ook tijdens het rijden. Het paard moet plezier hebben in het rijden en het actief bezig zijn. Zodra het paard gaat blokkeren, pijn heeft en duidelijk laat merken dit niet te willen en de ruiter alsnog door gaat vind ik het dierenmishandeling. Ik vind dat je als ruiter niet het recht heb om je paard met de zweep en met het bit alles te laten doen wat jij wilt. Vooral het ‘zagen’ vind ik verschrikkelijk om aan te zien :frowning_face:.

Tja, het ligt eraan hoe er op gereden wordt.

Je kunt niet zomaar ‘slechte’ ruiters en ruiters die zo natuurlijk en diervriendelijk mogelijk paardrijden en met hun paarden omgaan over een kam scheren.

Het komt ook vaak voor dat paarden gewoon niet goed begrepen worden. Dat ze te weinig beloont worden als iets goed doen en gestraft worden als ze iets fout doen (maar nooit expres, misschien door angst of omdat het paard niet snapt wat de bedoeling is). Als het zadel bijv. niet past en het paard doet vervelend daardoor wordt het paard meestal gestraft ondanks dat het paard duidelijk probeert te maken dat iets hem pijn doet, etc.

Wat mij betreft mag er dus wel wat meer naar het paard ‘geluisterd’ worden, want ook dit gedrag naar het paard toe vind ik onacceptabel en niet bepaald diervriendelijk.

Ik rijd zelf ook paard, maar aan de ene kant vind ik het ook weer geen mishandeling, maar aan de andere kant ook weer wel een beetje. Weet je wat er gedaan word met paarden die nog zadelmak gemaakt moeten worden? Die krijgen veel pijnlijke zweepslagen en vaak gebruiken trainers dan ook nog eens van die tandwieltjes die aan de hak van hun paardrijd schoenen zitten, weet niet precies hoe die heten, maar cowboys gebruiken ze ook. Maar aan de andere kant is het ook wel weer beweging voor het dier.

Wat ik ook meegemaakt heb is dat mensen de stal van een paard te klein vinden en dat dus ook mishandeling is, maar paarden staan toch groot en deels van hun leven buiten in de wei i.p.v. binnen, dag en nacht, dus ze kunnen bewegen maar ik merk ook wel dat ze het wel fijn vinden om toch binnen te staan in de regen/winter periodes. Ik bedoel, wij vinden het toch ook niet fijn om in de kou of in de regen buiten te slapen zonder een onderdak?

Ik ben van mening dat het zadelmak maken iets diervriendelijker mag maar het rijden zelf vind ik eigenlijk geen mishandeling, zolang het beestje zelf er niet onder leidt. En dat kun je ook wel aan het beestje zelf merken hoor.

Ook ben ik het er niet mee eens dat paarden niet gemaakt zijn om op te rijden. Neem indianen als voorbeeld die duizenden jaren geleden leefde. Zij hadden geen zadels, hoofdstellen, zweepjes, ruiterkleding of wat dan ook. Indianen hadden alleen halsters gemaakt van touw en daaraan nog een touw die diende als teugels, wel vastgemaakt en in dezelfde vorm zoals de teugels die wij nu kennen maar dan gewoon van touw. Zij hadden hooguit misschien een dun kleedje wat ze op de rug van een paard legde, maar zij hadden geen zadel of iets dat vast gemaakt moest worden aan de buik en ook geen beugels om de voeten in te zetten. Nee zij zaten gewoon op een kleedje of zelfs op de blote rug van een paard met loshangende voeten.

En toen accepteerde paarden ook gewoon dat mensen op hun rug reden. Indianen gebruikte paarden ook om in leven te blijven. Ze gingen met paarden op jacht om vervolgens een prooi te vangen dat te snel is voor een mens, maar niet voor een paard.

Dus paardrijden is eigenlijk ontstaan uit het doel om in leven te blijven en is niet ontstaan uit een vermakingsbehoefte voor mensen om het vervolgens dierenmishandeling te noemen. Het enigste wat nu anders is, is dat de mensheid dingen heeft uitgevonden om het paardrijden luxer en gemakkelijker te maken, maar of hier ooit goed bij nagedacht is over of het dier het ook zo gemakkelijk en luxe vind, betwijfel ik.

Wat ik wel denk is dat de mensheid een bepaald gedrag heeft ontwikkeld bij paarden. Ooit wel eens van die paarden gezien die het bit vastpakken en de teugels uit je hand trekken of het bit vastpakken zodat je niet meer kunt sturen? Of heb je wel eens paarden gezien die je been tegen de bakrand aandrukken of expres heel sloom gaan lopen? En je hebt ook van die paarden die expres niet goed afwenden bij een letter. Dit gedrag is ontstaan door de mensheid, omdat ik denk dat we te vaak op een paard rijden.

Mijn trainster is nu gestopt met lesgeven want ze had niet genoeg paarden meer, maar tijdens mijn laatste les moest ik paardrijden op een Fellpony ruin genaamd Misty en hij had voor mijn les al meer dan 3 lessen gelopen! En dan moest hij ook nog eens mijn les nog lopen! Dat vond ik wel een beetje heel erg veel! En zo hebben maneges vaak zoveel klanten dat ze hetzelfde paard wel meer dan 5x per dag moeten gebruiken! Mensen rijden paard in grote groepen van meer dan 10 ruiters/amazones met paarden die meerdere keren op een dag gebruikt worden! Dat vind ik wel richting dierenmishandeling gaan hoor. 1 of 2x per dag hetzelfde paard voor de lessen gebruiken met grote rustpauzes erin kan, maar toch niet meer dan 5 a 7x per dag? Logisch dat een paard dan tijdens de lessen vervelend gaat doen! En dan durven mensen te zeggen dat dat gewoon het paard z’n karakter is, maar dat is helemaal zijn karakter niet! Dat is gedrag ontstaan uit menselijke handelingen!

Dus ik weet niet wat ik van paardrijden moet denken.