Paardrij en vriendin problemen

*ik vind paardrijden meer een hobby dan een sport en omdat dit ook gaat over een vriendin van me plaats ik het topic hier*

Ik zit nu bijna een jaar op paardrijden en ben naar een andere groep verhuist. Ik had hierover een topic geopend en jullie hebben me goed geholpen bij het maken van die keuze. Ik vind keuzes maken erg moeilijk, vandaar :flushed:
In de nieuwe groep leer ik veel en ik heb het prima naar mijn zin. Soms gaan dingen wat te snel maar dit heb ik aangegeven bij mijn lerares, dus die houd er nu rekening mee.
Een vriendin van paardrijden die ook bij mij op school zit heeft een soort obsessie met paarden. Ze praat over niks anders en kan en wil ook niets liever. Ik hoor elke dag verhalen aan over wat dit paard had gedaan bij dat paard maar eigenlijk interesseert het me niet veel. Tuurlijk, ik hou van paarden, maar zij draaft (badum tss) er heel erg in door. Laatst had ik een feestje en ze wou persé paardrijden niet afzeggen daarvoor. Ook voor het feest van haar klas, waar ze een hele sterkte band mee heeft, kwam ze toen het nog maar een half uur duurde voor het feest afgelopen was. Ze spreekt ook niet met vriendinnen af en heeft nooit tijd voor mij of een ander, omdat ze alleen maar bezig is met paarden. Met tekenen maakt ze niks anders dan paarden en het enige wat ze op haar Twitter en Facebook post zijn, jawel, paarden.
Natuurlijk mag ik me niet met haar leven bemoeien. Ik vind dit prima. Alleen denkt ze dat ik er hetzelfde over denk. Ik heb in het jaar dat ik rij in een groep gezeten waar ik niks zelf deed en niks leerde, waardoor ik nu nog geen hoofdstel in kan doen. Ze zeurt al weken dat ik een extra dag moet komen (ze is dagelijks bij de paarden) om het te leren omdat er tijdens de les geen tijd voor is maar ik kán niet. In vakanties rijden ze niet en ik heb het momenteel erg druk met school omdat ik op het randje sta van overgaan of blijven zitten. Ik vind dat even belangrijker dan paarden, en vriendinnen ook. Ik zeg dit tegen haar maar dan wordt ze boos.
Ik ben steeds half 5 uit en voor het opzadelen moeten we er kwart over 5 zijn. Ik fiets een half uur van school naar huis en naar de manege. Ik red dit niet. De lerares weet hiervan maar omdat dit een zelfstandige groep is bepalen de ruiters, wij dus, alles. De mensen in onze groep zijn vaker bij de paarden dan dat ze leraressen en eigenaar is. Ik moest maar meer haasten, had mijn vriendin gezegd. Zij heeft makkelijk praten, ze woont twee minuten van huis vandaan en wordt met de auto gebracht naar de manege. De lerares heeft nu met ze gepraat en nu beginnen we half 6 en dit red ik jet op tijd. Tot mijn vriendin kwam “We rijden eerder vandaag” had ze gezegd. Ik kón niet eerder! Toen ik na de les op mijn telefoon keek had ze me gebekt en gewhatsappt om te vragen hoe laat ik kwam, omdat ze al aan het inrijden waren. Dit zag ik vandaag ook toen ik aankwam bij de bak; iedereen zat al op het paard behalve ik.

Ik moet erg stressen om van een vermoeiende schooldag naar de manege te komen en omdat ik nou eenmaal tijd nodig heb voor school en af en toe af wil spreken met vriendinnen (Dior school zie ik die weinig en ik wil ze niet kwijt…) heb ik geen tijd om nog extra te komen voor een lesje opzadelen en hoofdstellen indoen. Waarschijnlijk zijn we daar met een uurtje mee klaar maar met het heen en weer reizen neemt het veel tijd en energie in beslag. Zij staat voor elk vak een 7 en heeft wat dat betreft makkelijker praten dan ik. Ik moet hard werken voor school en heb geen tijd om eerder naar de manege te komen of op een extra dag te komen. Sneller fietsen werkt helemaal niet…(de eerste les moest ik van haar een goede indruk maken op de rest van de ruiters rn moest ik persé op tijd komen. Ik heb huilend van de stress op de fiets gezeten)

Dit was een enorm verhaal, maar wat kan ik hier tegen doen? Of moet ik gewoon stoppen met paardrijden?

Stoppen, tuurlijk niet! Het is JOUW hobby!
Je vriendin is gewoon dom bezig en heeft denk ik geen realistische kijk op jouw leven. Als je durft: haar aanspreken op haar gedrag.
En anders lekker negeren. Je rijdt voor jezelf, niet voor haar

+ respect dat je het zo lang uithoud bij zo’n paardenmeisje

Tsja, ergens stiekem herkenbaar, die paardenverslaving :flushed:
Verschil is dat ik acht was toen ik me zo gedroeg. Ik ben nu zestien kan mijn sociale leven, school en social media shizzle heel goed scheiden van m’n twee paarden. Je ziet hoogstens af en toe een foto van een van m’n paarden verschijnen.

Misschien groeit die obsessie er nog wel uit. Vroeger stond ik 24/7 paraat om op elk paard van m’n manege te stappen als het kon, nu ik m’n eigen twee aan huis heb en ervaren ben heb ik ook dagen waarop ik denk “Mwah, geen zin om te rijden”

NIET stoppen, hartstikke zonde! Spreek haar er rustig op aan. Als er niks verandert loop je in het vervolg maar met een boogje om haar heen :wink:

Die vriendin is jouw lerares niet en bepaald ook jouw leven niet.
Als je er nu even geen tijd voor hebt, so be it.
Als je instructrice/lerares het prima vind dat je daar geen tijd voor hebt en het zo goed gaat, wat maakt het dan uit wat dat meisje vind? Het is niet alsof je het niet wil leren, je moet het gewoon even uitstellen. De zomervakantie komt eraan en dan kun je vast wel een dagje op stal spenderen om te leren hoe je moet zadelen?

Zeg tegen je vriendin dat je het erg druk hebt met school maar dat ze je alles mag uitleggen zodra je wél tijd hebt.

Dit. En ik zou ook echt niet stoppen vanwege dat ene meisje!

Dit is perfect verwoord, je moet doen waar jij je goed bij voelt

Jou vriendin gedraagt zich echt als een trut… maar misschien kun je voortaan direct uit school naar de manege fietsen? Dan ben je er eerder en dat is denk ik wel fijner voor jezelf.

Absoluut niet stoppen, het is je hobby en dat moet zo blijven, laat het niet verpesten door die omhoog gevallen %{<|$$
Dat zij 24/7 bij de paarden is is helemaal haar keuze natuurlijk, maar dan nog moet ze respect hebben voor anderen, die er minder tijd aan besteden en niet zo “verslaafd” zijn.
Ik zou het ook met je lerares bespreken, dat het je dwars zit dat zij zit te narren om zelf een wit voetje te halen (want het is puur uitsloverij en opschepperij vind ik, so what als je nog niet weet hoe een hoofdstel in moet). Dan weet je lerares een beetje wat er speelt en kan zij hier rekening mee houden.
En verder gewoon dat kind links laten liggen, en genieten van het paardrijden!

Ik zou haar eens goed de waarheid vertellen. Dat ze eens haar bek moet houden, dat je je eigen leven bepaalt. Want ze is zo obsessed, ik denk dat het echt hard tegen haar zeggen de enige oplossing is.
En absoluut niet stoppen.

Waarom kies je er niet voor om op een tijd te gaan paardrijden waarop je het wel allemaal red?

Zij heeft sowieso niks met jouw leven te maken, en wat heeft zij ermee te maken zolang je lerares het prima vindt?
Zeker niet stoppen vanwege zo’n dom kind.
Misschien kun je in de vakantie wel een keer naar de manege gaan en vragen of iemand je kan leren opzadelen?
En ik zou kijken of ik bij een andere groep kon als ik jou was. Dan ben je van dat meisje af (denk ik) en dan heb je misschien wat meer tijd. En anders kun je regelen dat ze nog later beginnen?
In ieder geval dat paardverslaafde kind lekker negeren. Zij weet niks van jou en jouw leven, en blijkbaar wil of kan ze het ook niet begrijpen. En met zulke mensen wil jij niet omgaan denk ik.
Succes!

Dit doe ik al… :frowning_face:

De manege heeft niet veel lessen en ze rijden elke dag op tijden dat ik niet kan omdat mijn school simpelweg niet uit is

Heek erg bedankt allemaal! Samenvattend moet ik dus blijven rijden en misschien met die vriendin praten. En zoals PBG al zei, wat ik een hele goede omkering vond, is dat die vriendin niet mijn lerares is. Ik ga hier goed over nadenken :flushed:

:sob::muscle:

Als iemand nog tips heeft ze zijn welkom! :upside_down_face:

Ik zou het wel gewoon aardig tegen haar zeggen. Dan ben jij volwassen en kan jou niks verweten worden.

Ik ben uitgenodigd voor een bbq van paardrijden. “Eigenlijk wouden we alleen de mensen doen die vaak helpen maar we vonden het sneu als we jou niet uitnodigden dus als je wilt kan je komen vrijdag haha” :dry: