Paard hoofstel omdoen

Hallo allemaal, ik rijd sinds kort paard.
Nu moet ik komende donderdag zelf mijn paard opzadelen.
Alles weet ik, de regeltjes etc. Alleen de paarden staan natuurlijk vast en hebben een halster om.
Nu vergeet ik steeds hoe ik het hoofdstel om moet doen terwijl het paard nog een halster omheeft.
Het paard mag nooit los staan dus weet iemand hoe het ook alweer zit?
(Natuurlijk krijg ik nog wel hulp en kan ik erom vragen, maar ik vind het zelf irritant dat ik het steeds vergeet)

Ik heb hier een plaatje zoals de halster eruit ziet;

http://img15.imageshack.us/img15/5817/paardhalster.jpg

eerst het mondstuk, en dan over zijn oren het grote deel doen, dan vastdoen, klaar is kees !
Groetjes Kiki

let me get this straight.
je koopt eerst een paard, en bedenkt dan dat je eigenlijk niks van een paard afweet?

snuggerjoh.

Als je paard niet los mag staan, kun je eerst de teugels over zijn hoofd doen. Leg ze dan hoog in de nek, als je ze namelijk ver naar achter legt (richting schoft), dan heb je geen controle, mocht hij weglopen.
Dan doe je het halster af, je pakt het hoofdstel bij het kopstuk, doet het bit in de mond van het paard en trekt het kopstuk over zijn oren. Dan maak je alle riempjes dicht (doh).
Rijd je bij een manege?

Je kunt ook de teugels om doen, dan halster afdoen en om de nek heen en dan hoofdstel in doen. Dan teugels en halster van de nek schuiven en uit elkaar halen, teugels weer om doen en klaaaarr!

Halster om de hals van het paard doen. Daarna hoofdstel indoen en het halster weer los.
O ja, en gebruik een paniekhaak.

Blijkbaar is het niet helemaal duidelijk, waar staat dat ik een paard gekocht heb?
Ik heb helemaal geen paard gekocht, ik rijd pas sinds 4 weken bij een manege.
Vandaar dat ik nog niet alles weet.

Bedankt voor de reacties! Het is nu wel duidelijker.

Misschien omdat je zegt dat je ‘jouw paard’ moet opzadelen?

Met ‘‘ik moet dan zelf mijn paard opzadelen’’, bedoel ik niet letterlijk MIJN paard.
Het paard die ik op dat moment moet borstelen, moet opzadelen en waar ik op moet rijden, is dan ‘‘mijn’’ paard.

Leek mij wel duidelijk?

dus, het is een manege paard…
grote kans dat die niet zo druk is,
en wel vaker door verschillende mensen opgezadeld is.

halster eerst omlaten > teugels hoog in de nek leggen > halster afdoen >
bit indoen en dan over het hoofd.

niet zo moeilijk toch? en anders vraag je eerst hulp! dan weet je
het voor de volgende x wel :]

Haha zo bedoelde ik hem ook. Maar deze kortere uitleg is duidelijker als mijn onduidelijke verhaal…

Ja dat snap ik ook wel doe rustig -.-

Je doet het klikdingetje bij de hals los. Dan doe je de neusriem onder de neus en dat is het (:

Gewoon vragen, beter dat je het goed leert, dan dat je zelf gaat zitten prutsen, je rijd op een manege neem ik aan? Dan zullen de mensen je daar wel gewoon helpen als je nieuw bent :wink:

Ik krijg dat mondstuk bij “mijn” verzorgpaard er nooit in,
heel eigenwijs beestje,
tips?

Dan moet je je vinger aan de zijkant van z’n mond steken, dan gaat z’n mond vanzelf open, of een koekje geven, en als ie dan gaat smakken snel het bit erin doen.