Overwin je eettstoornis (eetbuien enz.)

Er is al wel eet topic ‘overwin die eestoornis’, maar daar komen vooral mensen die juist te weinig eten.
Bij mij is het andersom, ik eet juist vaak te veel en als ik dan op dat topic kom, dan demotiveert me dat een beetje omdat iedereen daar zo weinig eet.
Dus ik dacht, dan maak ik híer wel een topic voor.

Ik wil er heel graag van af, ik wil gewoon weer normaal eten en niet de hele dag door aan eten denken. Ik denk dat wel meer mensen dat hebben en ik hoop dat iedereen elkaar hier een beetje kan helpen om van die eetstoornis af te komen.
xx

mss kan je met een vriendin afspreken van elkaar te motiveren om niet in te gaan op zon bui?

mijn vriendin weet er niet echt iets van, en die heeft het zelf ook niet (voor zover ik weet dan). dus dat gaat een beetje lastig, daarom dacht ik , zo’n topic zou wel handig zijn. en niet alleen voor mezelf…

Oh jah, precies waar ik ook last van heb, dan eet ik weer is teveel, en dan voel ik me zo vreselijk dat ik alles er weer uitgooi. En hier wil ik graag me stoppen, omdat het echt niet goed is! Alleen, het is zeer moeilijk omdat als je wat eet het gevoel dat het er weer uit moet zo sterk is!

ik gooi het er niet uit als ik te veel heb gegeten, dat krijg ik niet voor mekaar, maar doordat ik het binnenhoud kom ik denk ik wel steeds iets aan. Maar ik voel me altijd zo vreselijk als ik weer eens te veel gegeten heb, en dat wil ik niet meer! maar voordat ik ga eten heb ik altijd het gevoel dat het moet, en dan denk ik niet aan het gevoel erna. zo frustrerend is het!

Ik heb zo mijn ervaring met eetstoornissen.
Vaak is the key factor bij het eten zelf dat jij je aan een eetpatroon houdt.Goede voedingslijsten vind je bijvoorbeeld op de site van proud2bme.nl. Doordat je om de twee - drie uur eet. Je bent dan verzadigd en is de neiging om meer te eten waarschijnlijk kleiner. Ik heb nu zelf een versterkt eetpatroon en kan van alles eten waaronder 's avonds een zakje chips, en ik blijf stabiliseren. Als je eet is het misschien verstandig om van tevoren een bepaalde - wel goede, dus niet te weinig- hoeveelheid te pakken, en de rest van het eten weer op te ruimen. Je hebt dan alleen dat eten voor je zodat je niet gaat overeten.

Daarnaast is het vaak dat je bepaalde emoties probeert te verwerken, maar dit doe je niet op een verbaal niveau (door te communiceren). Probeer eventueel te praten met vrienden (ik ben niet echt een prater, bij vrienden lukt dit wel, maar bij mijn ouders klap ik meestal dicht). Vaak ben je daardoor opgelucht. Je kunt ook een andere vriendin proberen te bereiken en vragen of ze je steunfiguur kan zijn. Bijv. als je het moeilijk hebt of eetdrang voelt opkomen haar te smsen of te bellen.

Daarnaast zoek afleiding. Tv-kijken, blokje omlopen, spelletje spelen, je kamer opruimen, dansen op muziek, bellen blazen, hond uitlaten, in bad gaan, opmaken, winkelen, de cosmogirl lezen etc. Probeer afleiding te zoeken waar geen eten in de buurt is. En probeer een kwartiertje op dit te focussen. Je kunt bijvoorbeeld een alternatievendoos maken. Een doos waarin je kijkt wat je kan doen als je eetdrang hebt.

Ja dit ^
en verder: als je zin hebt om iets te eten neem dan een lolly of kauwgompje want daar doe je lekker lang mee. En natuurlijk afleiding zoeken, maar dat is al gezegd. En als je aan het eten bent, probeer dan rustig te kauwen, en na elke paar happen een slokje water te nemen. Dan eet je minder snel. xxxxxxxx

dankjulliewel! veel wist ik al, en het is ook niet de eerste keer dat ik dit probeer, maargoed. Ik ga het wel weer proberen.
is er misschien iemand die hetzelfde heeft, die bijvoorbeeld zou willen mailen met mij, steunen en advies geven enzo?
want volgens mmij zijn er niet echt veel mensen die hier op het topic elkaar willen helpen ofzo ;p

wow, ik heb echt precies hetzelfde als jou xD Ik heb eerst ong een jaar lang anorexia gehad wat ineens(heb geen flauw idee hoe) is overgeslagen in boulimia… Ik heb ook elke dag eetbuiten,alleen ik spuug het ook allemaal weer uit, wat echt moet stoppen…Ik spuug zo’n 2 keer per dag hele weken lang al nu… Ik wil ook vanaf net zoals jij ookal spuug jij niet. En ik zou het fijn vinden als we elkaar kunnen helpen en tips geven als we een eetbui voelen aankomen en zo misschien elkaar motiveren het niet te doen?

ik snap het heel goed.
misschien kan je vragen aan je moeder of ze de lekkere dingen verstopt?
en afspreken dat je zoveel per dag krijgt.
want als je niet weet waar het is kan je het ook niet pakken. ;p
ik hoop dat je er wat aan hebt!
ik had het ook een beetje en toen ging ik minder eten alleen toen dacht m’n moeder dat ik anorexia had en ging ze heel veel lekkere dingen voor me kopen enzo. dat was dus niet zo handig :stuck_out_tongue_winking_eye:

mijn moeder weet er niks van, en dat wil ik ook wel zo houden. ik schaam me er best wel voor… dus daarom wil ik er gewoon zelf overheen komen.

Probeer dan een soort plan te maken dat je 6x per dag eet dan heb je de rest van de dag ook niet zo’n honger meer bijvoorbeeld dit, ik weet niet of je ook moeite hebt met eten ofzo.

Probeer bijvoorbeeld dit:

O; 2 boterhammen met beleg + schaaltje yoghurt + thee of optimel ofzo
T: stuk fruit (bijvoorbeeld: appel, mandarijn, peer) + koekje (bijvoorbeeld: sultana, liga evergreen, milk break, special K minibreaks) + iets te drinken
L: 3 boterhammen met beleg (bijvoorbeeld: kipfilet, kaas + komkommer, jam) + iets te drinken
T: stuk fruit + andere koekje uit het pakje (meestal zitten er 2 of 3 in) + iets te drinken
A: wat de pot schaft, dus een lekker bord vol! + iets te drinken
T: schaaltje yoghurt of een ander lekker toetje