overstappen qua taal of niet? help...

Heey meiden!

Ik zit nu in de 3e en ik ga volgend jaar e&m doen met m&o, mawe en ak! EN ik moet natuurlijk een taal kiezen, maar dit is echt vreselijk om te kiezen…

ik heb frans gekozen omdat ik het een mooie taal vind als ik het LEES, maar het is ook heel veel uitspraak en mondelingen in de bovenbouw…en omdat ik slechthorend ben is dit een ware hel gewoon. Ik versta vreemde talen met echt de grootste moeite. Gelukkig krijg ik wel genoeg hulp tijdens luistertoetsen, dus dat is dan wel weer wat…

Maar nu heb ik nog 1 kans… ik mag overstappen naar duits, grieks of latijn als ik dat wil, maar;

• frans is echt de leukste leestaal vind ik, maar echt enorm lastige mondelingen lijkt me, en ik ben echt een ramp in de uitspraak
  • grieks en latijn vind ik niet zo leuk, vooral latijn is echt niet leuk! Maar aan de andere kant heb ik dan geen mondelingen enzo
  • duits gaat zo ongeveer heel 3 vwo doen ofzo, en ik heb geen zin in een megadrukke klas. Maaaar duits is wel echt super makkelijk!

Aaah, ik weet écht niet wat ik moet doen en ik moet echt een beslissing maken…wat zouden jullie doen als jullie mij zouden zijn?

xxxxxxx

Als ik jou was liet ik me niet weerhouden door een superdrukke klas. Kun je niet als extra vak Duits kiezen en dan zowel Frans als Duits even aanzien en na een paar weken/maanden een keuze maken?

Duits wordt wel moeilijker naar wat ik van anderen hoor.
Frans, daar heb je (zie pta) 3 mondelingen voor in 3 jaar? Tellen wel aardig wat mee, maar je hebt dan nog een luistertoets, schrijftoets, leestoets om het op te halen.
Ik zou je Frans aanraden, maar ik ben te subjectief erin, ik vind het gewoon een prachtige taal, en je ‘hebt er meer aan’ in mijn opinie.

door een superdrukke klas moet ik me heel erg gaan concentreren op wat er gezegd wordt, en dat kost me enorm veel energie dat ik goed kan gebruiken voor andere vakken helaas… En ik doe al een extra vak, namelijk ak! Dus ik mag sws niet nóg een extra vak, opzich wel jammer, maargoed :slightly_smiling_face:

Thanks voor je reactie!

over het algemeen ziet iedereen op mijn school frans als de grootste horror op aarde haha, maar ben blij te zien dat anderen dat niet vinden ;p

Maar ik weet niet of frans het wel waard is om zo hard aan te werken…ik zou ook gewoon grieks ofzo kunnen doen en dat is misschien makkelijker. Maar ik heb echt een verschrikkelijke klotehekel aan grieks, met al die naamvallen en 20 miljoen rijtjes die je moet leren -.-

uppp

iemand anders nog een idee?

Grieks wordt ook vreselijk hoor.
Maar zoals ik al zei, omdat ik goed ben in Frans, kan mijn mening niet van toepassing zijn op jou.
Sta je nu lager dan een 6 voor Frans? Dan zou ik het niet kiezen.
Ik stond in de eerste een 10 voor Frans, in de 3e een 8.5/9, en ik heb een 7.3 gehaald voor het eindexamen, dus dat is een aardig verschil, en als je nu al net voldoende staat, dan gaat het niet makkelijker voor je worden.

Latijn… ligt er echt aan wat je auteur en pensum wordt, ik heb nu herkansing voor Livius, en ik wil … niet meer xD.
Ik hoop dat je een wijze keuze kan maken, en zoals al gezegd was, je kan nog tot de herfstvakantie o.i.d. bepalen of je de gekozen vakken houdt.

up!

moet zo weg, dus als iemand nog heeel lief wil reageren? ;p

Ah okee, sorry dat realiseerde ik me even niet. Kun je niet op school vragen of ze niet toevallig van plan zijn om 2 klassen te maken? En misschien is het handig om met je decaan over dit probleem te gaan praten. Succes!

ik heb helemaal geen goede uitspraak voor frans, maar omdat ik veel te vertellen had was de leraar toch blij en kreeg ik een 6.5 als eindcijfer ‘mondeling’… dus een mondeling hoeft niet het grootste probleem te zijn als je goed kan presenteren/praten…
ik zou dus ook voor frans gaan, want zelf heb ik dat ook gekozen, ook omdat ik de taal zo mooi vind (ik was er helemaal niet echt goed in)

Ik sta voor alle talen ongeveer een 7,5 dus ik kan daaruit niet zo opmaken welke het beste is! Maar ja, voor je frans eindexamen een 7,3 is echt goed man! Ik hoorde dat die eindexamen echt verschrikkelijk moeilijk was namelijk!

Oei, je hebt óók latijn? Omg, grieks is daarmee vergeleken echt een paradijs haha, ik heb latijn &grieks nu al 2 jaar en ze komen me beiden echt de nek uit… maar latijn is echt veeeeel minder leuk dan grieks vind ik!

Thanks voor je reactie trouwens!

Mag je trouwens niet ak doen ipv een vreemde taal omdat je slechthorend bent? Op mijn oude school kon dat wel namelijk!

Dat zou ik aan de ene kant wel willen, maar aan de andere kant denk ik dat ik later sws moeilijkheden ga krijgen met mn gehoor, dus waarom oefen ik er nu al niet gelijk mee hoe ik er mee om moet gaan? Vreemd besluit, ik weet het haha

Maar mijn school zegt dan dat ik gewoon grieks of latijn moet kiezen, want daar heb je geen mondelingen enzo! Ik snap hun punt eigenlijk ook wel, maar ik vind het wel een beetje jammer.

Het liefst heb ik gewoon frans of duits en een beetje extra begeleiding, maar dat is wel lastig om te regelen!

Dankjewel voor je lieve reacties trouwens! :slightly_smiling_face:

Ah stoer hoor, dat je er gewoon voor wilt gaan! Een echte doorzetter! :slightly_smiling_face: Ik snap je besluit wel hoor!

Als ik jou was zou ik dan voor frans gaan, het is niet heel moeilijk op zich. Bij mij was het voor het mondeling gewoon wat zinnetjes uit je hoofd leren en ik haalde een 7. Misschien dat je met school kunt regelen dat ze bij het mondeling en de luistertoets iets soepeler rekenen bij jou?

Graag gedaan hoor!