Overstappen naar de UvT (Rechtsgeleerdheid)

Beste lezeressen,

Ik wil overstappen naar de universiteit.
Momenteel volg ik de opleiding hbo-rechten op JHS. Ik wil graag na het behalen van mijn propedeuse overstappen naar de UvT.
De redenen waarom ik wil gaan overstappen:

1. Hbo-rechten is een ontzettend leuke opleiding maar ik voel me niet echt op m’n plek.
  2. De sfeer op de JHS ontbreekt. Het is ontzettend kil.
  3. De mensen die hbo-rechten als opleiding doen, spreken mij totaal niet aan. Ik wil niet iedereen over één kam scheren maar de meesten zijn toch wel ‘oh kijk, ik doe rechten en ik ben beter’, ‘oh, jij ziet er niet uit (geen leuke kleren)’.
  4. Bovendien ben ik af en toe ontzettend gedemotiveerd, niet in grote mate maar wel in de zin van laksheid desondanks haal ik wel alles.

Daarnaast vind ik praktijkopdrachten, echt niet leuk…

De redenen waarom ik twijfel om te overstappen:

1. Ik ben bang dat ik het niet zou kunnen. Ik heb wel ontzettend veel motivatie, discipline om het af te maken. Daarnaast geef ik het niet zo snel op.
  2. Daarnaast ben ik bang, dat het ontzettend veel stof is en dat ik het niet zou kunnen verwerken.

Nu is mijn vraag, zijn er mensen die zijn overgestapt naar de universiteit en het wel hebben gehaald?

Ik zou graag van iemand of meerdere mensen, hun ervaringen willen weten.

Groetjes. :slightly_smiling_face:

Ik vind je derde reden om over te stappen echt vreemd. Als je op het hbo laks bent, dan ben je dat op de uni ook (mits het hbo veel te makkelijk is en je daarom laks bent, maar daar ga ik even niet vanuit) en dan is het allesbehalve een goed idee om lastigere en grotere hoeveelheden stof op je te gaan halen lijkt me. Als je je goed beseft dat de stof écht lastiger is, veel meer is, en dat je veel vrijheid hebt (wat dus in je nadeel gaat werken als je laks bent), en je wilt het alsnog, dan kun je het altijd proberen. Mijn ervaring is dat ik vaak hbo’ers met een propedeuse zie falen op de UvT, maar op girlscene lees ik genoeg verhalen over meiden die het wel is gelukt. Kwestie van motivatie en leervermogen denk ik, dat verschilt dus per persoon en alleen jij kunt weten of je het aankunt of niet.

Aan je bericht af te lezen zijn het vooral omgevingsfactoren waardoor je JHS minder vindt, niet zozeer inhoudelijk. Je moet goed beseffen dat universiteit een heel andere vorm van leren is dan hbo en dat je er zelfstandig en gedisciplineerd voor aan de slag zal moeten. Als jij zelf aangeeft laks te zijn, zou ik goed nadenken of een overstap naar de universiteit wel slim is

Ik studeer zelf aan de EUR waar door een dubieus systeem veel mensen na het eerste jaar moeten vertrekken. Een aantal van hen is naar Tilburg gegaan. Wat mij opvalt is dat het niveau in Tilburg veel hoger is. Terwijl je aan de EUR in de tentamens vaak oefenvragen hebt in het eerste jaar (geen typefout, zo dom zijn ze daar echt), kom je er in Tilburg niet met alleen een paar oefententamens maken. Ook zeggen de oud-studenten van de EUR dat het niveau in Tilburg veel hoger is. Aan de EUR is de stof meer oppervlakkig.

Houd er dus rekening mee dat het niveau in Tilburg hoger is dan aan Nederlandse universiteiten! (Zie je ook op http://www.intostudies.nl/bacheloropleidingen/rechtsgeleerdheid/tilburg-university/item17296 )

Ik vind trouwens dat jouw redenen om naar de universiteit te gaan heel goed zijn hoor. Hbo ligt gewoon niet iedereen. De universiteit in Rotterdam zit ook vol met mensen die de werkwijze daar verschrikkelijk vonden, niet genoeg uitgedaagd werden op de hogeschool (en daardoor op de universiteit ineens hogere cijfers halen dan op het hbo) etc. Ik ken zelf mensen van andere hbo-opleidingen die door de hogeschool geadviseerd worden om over te stappen naar de universiteit, omdat die mensen niet op het hbo “passen”. (Hbo wat ik beschreef was er eentje met mensen die dierengeluiden maken in de klas e.d. en die persoon is naar de universiteit gegaan omdat je daar dit soort dingen minder hebt)

Oké super raar maar houd er rekening mee dat het per universiteit verschilt of je ook een certificaat Nederlands vwo moet hebben… Bij de UU, UL, VU en UvA moet dat iig wel. EUR zeker niet, Tilburg zie ik het ook niet op de site staan dus wrs is een hbo-p genoeg maar dat kan ik niet 100% zeker zeggen. Misschien veranderen ze dat ook dit jaar.

Dat certificaat kan je halen door je voor 31 december aan te melden voor het staatsexamen vwo Nederlands en dan moet je dus meedoen aan het eindexamen en minimaal een 6 halen.

Oh trouwens ik kreeg een DM van iemand (anoniem) met of de theorie van de studie lastig is.
Geen idee of dit over Rechten aan de EUR gaat of Rechten algemeen, maar ik zal het proberen te beschrijven:
(Voldoendes herkansen mag sowieso niet)

Eerste jaar heb je aan de EUR een systeem dat je zoveel vijven mag halen als je wilt, maar je moet wel een 6,0 gemiddeld staan. Een 4 en voor de rest allemaal 8’n = Eruit.

Je hebt 8 blokken. Eerste twee blokken zijn Inleiding Rechtswetenschap en Privaatrecht. Niet echt heel moeilijk. Ze gebruiken in de echte tentamens ook delen van het oefententamen, heel lomp…
Je begint het jaar met Rechtswetenschap en ik dacht echt “wtf waar gaat dit over?” maar het valt uiteindelijk mee. Je leert gewoon heel oppervlakkig wat het recht is. Als je gewoon de practica serieus maakt en goed oplet haal je heus wel een voldoende. Ik begreep er niet veel van maar had toch een 7 en zat in de top 20% beste studenten.
Privaatrecht wordt gepresenteerd als “het moeilijkste vak” maar als je het mij vraagt is dat onzin. Ik vond het zelf vooral een heel leuk vak waar je al gaat oefenen met het recht toepassen op de casus. Je gaat nu ook echt leren hoe je de wettenbundel moet gebruiken. Eigenlijk moet je gewoon leren hoe je slim om gaat met die wettenbundel en moet je weten hoe wetten geinterpreteerd moeten worden. (Wat een kwestie is van oefenen, op navigator.nl informatie zoeken, opletten tijdens college, goed in je literatuur kijken, arresten goed kennen etc. Klinkt makkelijk maar om de een of andere reden valt toch landelijk tot 50% van alle rechtenstudenten al af in het eerste jaar, en ook in het tweede jaar zijn er nog afvallers.)
Van deze twee blokken mag je één onvoldoende herkansen.

Daarna heb je zes vakken: Rechtsgeschiedenis, Strafrecht, Staats/Bestuursrecht, Int/Eur Recht, Fiscaal en Rechtssociologie.
Toen ik begon waren Rechtsgeschiedenis en Staats/Bestuursrecht “omgewisseld” en ik had dus eerst Staats/Bestuursrecht. Vanaf dit jaar is het anders.
Rechtsgeschiedenis is stampen-stampen-stampen en ik vond het heel moeilijk en theoretisch. Uiteindelijk toch een 7 weten te behalen. Ik begreep echter dat vorig jaar de resultaten minder goed waren. Echter, als je het heel moeilijk vindt, kan je een cursus ervoor gaan volgen en je mag nog altijd een 5 (4,5) compenseren.
Strafrecht is easy. De sectie is zo slim om oude oefenvragen in de tentamens te stoppen. Helaas vond ik dat de begeleiding voor het schrijven van een pleitnota erg slecht is. Je moest één keer een oefenpleitnota inleveren als practicum, en de docenten kijken alleen naar wat hen opvalt en bespreken dat. Gevolg: mensen van hbo halen allemaal mooie cijfers voor Strafrecht omdat zij er echt mee hebben geoefend, mensen die van vwo komen halen voornamelijk iets meer dan de helft van de punten. Maar het is wel lastig om voor dit vak een onvoldoende te halen.
Staats/Bestuurs is ook prima te doen. Int/Eur was in mijn jaar niet zo goed gemaakt wat vooral komt omdat de practica niet zo goed waren. Er was niet zoveel goed oefenmateriaal en wat er in de practica stond bevatte ook veel fouten. Fiscaal recht is vergeleken met de andere vakken vrij oppervlakkig, het is in het begin heel moeilijk maar uiteindelijk maakt bijna iedereen ontspannen het tentamen. Rechtssociologie aan de EUR is een drama. Aan de onderwijsgroepen en colleges heb ik niks gehad. Je moest artikelen bestuderen en daar gingen ze vragen stellen over de details van die artikelen. Zelfs mensen die hele boekwerken hebben gemaakt voor het leren over die artikelen klagen over dat dit een tentamen gokken is. Ook moest je voor rechtssociologie een werkstuk maken waar niemand van snapt hoe het nou is nagekeken.
Van deze zes vakken mag je er een herkansen. (Je mag dus Privaatrecht en Strafrecht herkansen, maar niet Strafrecht en Rechtsgeschiedenis)

In het tweede jaar heb je een blok “Publiek” met Staatsrecht, Europees Recht (vanaf dit jaar in het Engels) en Materieel strafrecht. Strafrecht moet een 6 zijn, van Staatsrecht of Europees recht mag je een 5 hebben maar die moet dan wel door het andere vak of door strafrecht gecompenseerd worden.
Staatsrecht vond ik niet moeilijk, maar wordt aan de EUR om onduidelijke redenen erg slecht gemaakt. Ik had gelukkig wel een 6, maar ik had echt hoger verwacht.
Europees Recht is vorig jaar heel slecht gemaakt. Vanaf dit jaar is het vak in het Engels, en volgens mij is het op andere Universiteiten ook zo.
Materieel Strafrecht is een grote grap. Het is vooral een theoretisch vak, maar het is niet de moeilijkste theorie.
Na Publiek heb je het blok Privaat met Verbintenissenrecht, Goederen/Insolventierecht, Handelsrecht, Arbeidsrecht en Ondernemingsrecht.
Van deze vakken is Handelsrecht duidelijk het makkelijkste. Je moet daar een pleitnota inleveren die gedeeltelijk meetelt voor je cijfer, en het tentamen is heel oppervlakkig. Verbintenissenrecht is vooral heel veel en daardoor een struikelvak, maar zeker te doen. Goederen/Insolventie, Arbeidsrecht en Ondernemingsrecht worden (Meestal) niet heel goed gemaakt (60% geslaagd) maar als je ervoor leert en oplet haal je vast een voldoende.
In dit blok mag je een 5 hebben, maar een ander vak in dit blok moet dan een 7 of hoger zijn.
Je hebt aan het eind van het tweede jaar aan de EUR ook Moot Court. Dat is een oefenrechtbank waar je een voldoende voor moet halen. Die vond dit jaar plaats op maandag. En als je een onvoldoende haalt is je op zaterdag gemaakte tentamen ongeldig en mag je pas volgend jaar een nieuwe poging wagen.
Moot Court stelt niet veel voor. Helaas is het met zijn tweeën, dus je hebt kans dat je met iemand moet samenwerken die gewoon geen inzet wil tonen. Volgens mij haal je alleen een onvoldoende als je écht als een idioot overkomt. En je wilt niet weten hoe mijn moot court ging, dus maak je vooral niet druk.

In het derde jaar heb je de minor (die kan je ook volgen aan een andere universiteit), bestuurskunde, formeel strafrecht, internationaal publiekrecht (Engels!), rechtsfilosofie, burgerlijk procesrecht en je scriptie. Als je klaar bent met al die mensen van je bachelor heb je geluk, want tijdens je minor en scriptie (drie blokken) heb je geen les in de standaard onderwijsgroepen.
Ik zit nu in het derde jaar en vind het zelf heel fijn dat ik nu een minor doe in een gebied dat mij interesseert en dat ik met de scriptie ook weer kan kiezen voor iets waar mijn interesses liggen. Ik heb de overige vakken nog niet gevolgd en kan daar geen uitspraken over doen. Het zal wel weer vooral zo zijn dat je moet begrijpen hoe je de wet leest en dat je je arresten goed moet kennen.
Ze zeggen dat als je het tweede jaar hebt gehaald dat het derde dan easy wordt.

Is de studie dan moeilijk? Nou, als ik heel eerlijk ben, denk ik dat het niveau aan de EUR best wel laag is, en dan zeker in het eerste jaar. In Utrecht moet je bijvoorbeeld ook papers schrijven. Aan de EUR is het meer “kom maar college lopen als je zin hebt, je moet wel naar de werkgroepen toe, en elke 5 weken heb je een tentamen”
Ik begrijp van mijn oud-medestudenten dat de studie Rechtsgeleerdheid in Tilburg echt véél moeilijker is dan aan de EUR. In Tilburg moet je veel dieper op de stof in gaan dan op de EUR. Maar dat hoeft niet te betekenen dat Tilburg Rechten heel moeilijk is. Er bestaan helaas toch duidelijke niveauverschillen tussen rechtenstudies in Nederland, ik kan helaas alleen aangeven dat de EUR echt geen topuniversiteit rechten is. Of Tilburg dat dan wel is, weet ik niet, ik weet alleen dat ze daar meer van je verwachten als student maar misschien is dat op de meeste universiteiten wel zo en valt het aan de EUR gewoon meer op.

Overigens, als je kijkt naar waar de topadvocaten vandaan komen, is dat vooral de UvA, Utrecht, Groningen en ook nog wel Leiden en de VU. In mindere mate zie ik de EUR en Radboud staan, enkele keer Tilburg, en tot op heden heb ik Maastricht nog niet gezien. Dat hoeft niet te betekenen dat bv Tilburg niet gewaardeerd wordt in het bedrijfsleven. Sowieso denk ik dat je als bachelorstudent geen rekening daarmee hoeft te houden, het is meer met de master dat het dan uit gaat maken waar je studeert.

Hoi, ik zit ook op de JHS. Het is een hele goede school, met inderdaad een iets steriele sfeer, die echter wel bij de opleiding past. De mensen zijn in het algemeen serieuzer, gedisciplineerder dan bij andere opleidingen. Alhoewel er ook veel mensen op zitten die de opleiding niet al te serieus nemen. Van hen hoor je alleen niet zo veel. Ik doe zelf de premaster aan de universiteit van Tilburg erbij, naast de studie op de JHS, zodat ik wellicht na de studie van de JHS al klaar ben met de premaster en gelijk met de master kan beginnen. Mijn ervaring is dat de studie op de JHS zeer vergelijkbaar is met die op de UvT. Anderen delen deze mening niet per se, maar goed. Ik vind de stof op de uni vergelijkbaar met die van de hogeschool. Het verschil zit hem in de vragen die vaak moeilijker gesteld worden en de extra wetenschappelijke leerstukken waar je op het HBO minder mee te maken krijgt. Echter, als je de literatuur van beide opleidingen vergelijkt, zie je veel overlap. Je leest dus op het HBO (onbewust) ook over alerlei wetenschappelijke leerstukken die voor de praktijk, naar mijn idee niet heel veel toegevoegde waarde hebben. Ik raad het je zeker aan om naar de universiteit te gaan mits je gemotiveerd bent. Realiseer je alleen wel dat je heel veel praktijkervaring gaat missen op de uni waar je later misschien spijt van krijgt. Te meer ook omdat werkgevers vaak om ervaring vragen en je op het HBO verplicht bent om dit op te doen middels stages anders dan op de uni waar dit niet automatisch in het programma zit. Een bachelor HBO-Rechten met aansluitende master op het WO is zeker geen slechte combinatie! Je profiteert dan van beide onderwijsvormen. Over de sfeer op de uni kan ik je vertellen dat die anders is dan op de JHS, mede vanwege de grootschaligheid van de uni t.o.v. de JHS in Tilburg. Misschien ligt de sfeer je op de UvT beter. Dan tot slot over de studielast: dit verschilt per persoon, sommige mensen leren alles en zijn de meeste tijd van hun week bezig met leren, waar anderen liever wachten met leren tot de tentamens er bijna aankomen. Op het WO kom je ook beide typen studenten tegen. Ik adviseer je als je overstapt om zeker in het begin zo mogelijk alles bij te houden en pas als jij voor jezelf hebt ontdekt hoe je het beste leert op het WO gaat kijken waar jij wat minder aandacht aan hoeft te besteden, zodat je wat minder stress ervaart van het studeren. Het is overigens mijn tweede jaar dat ik de uni erbij doe, ik ben begonnen met het volgen van vakken aan de uni aan het begin van het tweede jaar op de JHS en het is te combineren met de nodige inspanning, Groetjes!