Overstap:vwo->havo.Is economie veel makkelijker op havo in vergelijking met vwo?

Hoi, ik wil heel graag van vwo naar havo gaan met vakkenpakket EM.

Ik wil vooral naar havo vanwege economie.

Weet iemand of economie op havo veel makkelijker is/heeft iemand ervaring hiermee?

P.S. Ik zit trouwens in de 4e en ik kan nog in de maand januari de overstap maken.

Ja. ik vond economie eigenlijk het grootste verschil tussen havo en vwo.
Maar dit verschil merkte ik pas echt in de vijfde… (ben van havo naar vwo gegaan) dus met andere woorden: ik denk dat het verschil nog groter gaat worden.

Waarom op 1 vak zo’n beslissing maken? Is bijles (en dan echt 4 uur per week ofzo) geen optie?

Ik heb de afgelopen jaren ook veel met ziektes enzo te maken gehad, vervolgens ging ik de longen uit mijn lijf werken op school. Het gevolg is dat ik nu een beetje op ben.

Daarnaast wil ik ook niet naar de universiteit (is echt NIKS voor mij), dus ik heb het ook niet nodig ofzo…

Ik ben van vwo5 naar havo5 gegaan. Economie was best een stuk eenvoudiger. Ik vond het verschil sterker te merken op de beta vakken dan op de alfa vakken eigenlijk. Wiskunde was voor mij het grootste verschil. Over je ziekte: ik vond het zelf gewoon een stuk minder hard werken op alle vlakken, dus het zal je lichamelijk denk ik wel goed doen. En een anekdote: Een vriendin zat met mij in de onderbouw vwo en was chronisch ziek. Ze had vwo denk niveau, maar is uiteindelijk havo gaan doen en haar gezondheid ging met sprongen vooruit omdat ze niet continue uitgeput was.

Klinkt als een verstandige beslissing <3
Is het qua formules en vraagstelling ook makkelijker?

Ik ben van vwo 3 naar havo 3 gegaan en zit nu in de vierde. Ik vond het grootste verschil de vraagstelling en als ik nu leer heb ik (meestal) een voldoende en op vwo niet. Hoop dat dit je helpt ik vond het namelijk ook een hele moeilijke keuze toen maar ik ben wel heel blij dat ik dit gedaan heb.

Ik vond met name de beoordeling gewoon veel soepeler met alles. Voorbeeldje: in VWO5 kreeg ik voor mijn betoog een 6 en heel veel kritische vragen, ook van mijn klagenoten. HAVO5 stelde praktisch niemand een vraag en kreeg ik voor een betoog van hetzelfde niveau een 9. Er werd nog steeds van me gevraagd dat ik een betoog van 6min oid deed, maar het ging me een stuk makkelijker af op de havo.