overstap vmbo Tl naar Havo tips

heey meiden,
ik wil dit jaar na mijn eindexamens de overstap naar havo doen. Alleen ik heb mijn laatste toetsweek behoorlijk verkloot en voldoe niet meer aan de eisen. Is er iemand die tips heeft om het nu in de laatste periode omhoog te krijgen? Alle tips zijn welkom. Iedereen uit mijn omgeving denkt nu dat ik het niet kan maar ik wil hun het tegendeel bewijzen.

liefs,

Zoe

omg literally same, ik stond een 7,7 gemiddeld maar het is naar een 7.4 gegaan :’(

Ik kan je wel nu vast zeggen de stap van vmbo naar havo is Gigantisch. Je wordt echt in het diepe gegooid zeg maar. Zijn er geen extra opdrachten of herkansingen die je kunt doen?

De stap is groot, ik heb het zelf ook gedaan maar als je er eenmaal zit en je leert hard en doet goed je best, dan kan je er verder weinig aan doen als het niet zou lukken. Het is heel anders qua leren want vmbo is puur begrippen stampen en dan haalde ik gemakkelijk een 8, op de havo komt er veel meer inzicht bij kijken. Het is niet onmogelijk, ik stond na mijn eindexamens op het vmbo gemiddeld rond een 7.5 en ik sta nu net voor mijn laatste toetsweek ongeveer een 7 denk ik dus je zakt natuurlijk wel wat gemiddeld.
Extra opdrachten en herkansingen zullen wel wat schelen denk ik ja :slightly_smiling_face:

dit.
ik heb het andersom gedaan
ik stond op havo gemiddeld een 4
en op vmbo/mavo gemiddeld een 8,5

mijn zusje doet het nu van mavo/vmbo naar havo en ze staat dikke onvoldoendes

Hoe hard werk je er nu voor en ben je bereid vooral in het begin bijles/huiswerkklas/extra veel tijd te besteden?

Het gaat zelf ook niet echt goed met mij maar ik geef wel tips die ik hoop dat je kan gebruiken want het hielp mij zelf ook erg. Ik weet natuurlijk niet hoe moeilijk havo is want ik ga het zelf ook doen maar iedereen om me heen blijft me vertellen dat het heeeel moeilijk is blablabla, het kan misschien wel moeilijk zijn maar dat betekent niet dat je het niet kunt halen. Je moet gemiddeld een 6,8 staan om naar havo te gaan, ik weet niet of dat ook bij jou zo is. Maar ga eerst kijken waar je echt moeite mee hebt en daarvan ga je sowieso huiswerk maken en als je iets niet snapt altijd vragen! Tijdens de uitleg 24/7 opletten, je kan het gezellig hebben als die klaar is maar als die praat keep your eyes open no matter what. Plannen Plannen Plannen! Nooit 1/2 dagen van te voren leren voor een toets je kan soms wel geluk hebben met een goed cijfer maar het blijft in je korte geheugentermijn en als je examens hebt ga je op je bek, altijd een ruime tijd van te voren leren en tenminste snappen waar het over gaat. Ik meen het niet gwn in je hoofd stampen maar het ook echt snappen waarom het zo is etc. Als je docent bijles gaat geven, altijd gaan, vooral voor de vakken waar je slecht voor staat. Van alle vakken waarmee je goed staat moet je niet denken ik ben er toch goed in hoef er niks voor te doen, zo denk ik lol. Maar het is beter om toch op te letten tijdens de uitleg, dat probeer ik en probeer ook je huiswerk te maken maar ik doe het nooit xp. Maak aantekeningen vooral van de dingen die je moeilijk vind, ik maak altijd foto’s met mijn mobiel als er iets helemaal op de bord is uitgelegd kan ik het later terugkijken hahah. Uhmm voor de rest is dat het wel, vroeg slapen is eigenlijk ook belangrijk kan je beter focussen in de les. Ik hoop dat je het gaat halen, succes! < hahah dat rijmt lol.

Ik kom zelf van het VMBO en zit nu in 4 Havo en het is keihard werken, maar dan heb je ook wat. Als je nu al moeite hebt, zal ik het zeker niet aanraden.

Ten eerste: geen stress, je hebt ook nog je eindexamen nog.
Ten tweede: zorg dat je alles zelf kunt uitleggen en doe dit ook bij bijv. je moeder. Maak veel opgaven (weet niet welke vakken je hebt), en zorg ervoor dat je alles wat je niet snapt meteen aan je leraar vraagt.

Ik heb zelf ook de overstap gemaakt, met gemak. Maar het ligt er echt aan per persoon. Denk er dus goed over na of je echt oprecht denkt dit aan te kunnen of dat je het liever heel graag wil, ipv dat je denkt dat je het kunt. Succes!

Ik sta nu gemiddeld een 6,5 … en ik moet er echt weer voor gaan en ik baal gewoon van mezelf dat het nu zo slecht gaat :frowning_face:

Hoi, ik heb zelf ook de overstap gedaan van mavo naar havo en het is echt aanpoten… Op de mavo stond ik gemiddeld een 8,2 en nu op de havo sta ik 2 tekorten. Heb me ook een tijdje echt niet fijn gevoeld omdat de stof gewoon net iets anders is en je werd echt overspoeld met huiswerk. Je moet je goed afvragen of je deze stap wel wilt. Kun je niet beter eerst naar het mbo gaan en daarna alsnog naar het hbo? Als je omgeving zegt dat het lastig voor je wordt, dan zou ik daar naar luisteren. De stap is echt niet makkelijk. Vraag een gesprek aan met je mentor, hij of zij kan je het beste helpen met hoe jij je cijfers kunt ophalen en je adviseren of hij of zij je geschikt vind voor de havo. Het is een lastige keuze en eerlijk gezegd heb ik er een beetje spijt van omdat ik er echt super veel voor moet doen om een 6 te halen. Ik was liever naar t mbo gegaan en daar nog 4 jaar een gezellige tijd kunnen hebben waar ik niet zo hard aan het werk moest, dan dat ik nu echt alles eraan moet doen…

Ik heb de overstap zelf ook gedaan, ik zit op dit moment in 4 HAVO. Ik heb het profiel NG (wiskunde A). Eerlijk gezegd vind ik het best wel makkelijk, maar het is wel echt heel hard werken. Ik kan je zeggen dat de eerste periode altijd een beetje tegenvalt, het is heel anders dan VMBO. Maar als je je echt inzet in de eersste periode, heb je het voor de volgende 2 periodes een stuk makkelijker. Het is echt een aanrader om bijles erbij te nemen en echt heel erg belangrijk is PLANNEN! Dit kan je zoveel tijd en moeite besparen en niet teveel uitstellen!! Daarnaast maak altijd je huiswerk, als je even niks doet heb je een hele grote kans dat je achter gaat lopen. Ik heb tot nu toe geen tekortpunten en sta een 7,3 gemiddeld (8 vakken).