Hallo meiden,
Is er iemand hier die de overstap van vmbo-t naar havo heeft gemaakt?
Ik wil dit misschien gaan doen alleen ik kan maar niet kiezen of mbo of havo. Wat zijn jullie ervaringen en is dit een slimme of betere overstap dan mbo?
xx
Hallo meiden,
Is er iemand hier die de overstap van vmbo-t naar havo heeft gemaakt?
Ik wil dit misschien gaan doen alleen ik kan maar niet kiezen of mbo of havo. Wat zijn jullie ervaringen en is dit een slimme of betere overstap dan mbo?
xx
Mijn broer heeft dat gedaan. Hij vond het erg moeilijk en gaat naar dit schooljaar toch weer mbo doen. Het lijkt me erg lastig.
ik twijfel echt heel erg erover want het lijkt me ook heel moeilijk alleen aan de andere kant miss met hard werken lukt het en dan bereik ik wel wat ik graag wil worden:$ moeilijk haha
Ik heb dit ook gedaan. Maar op onze school moet je aan bepaalde eisen voldoen, zoals dat je eindgemiddelde een 6,5 tot 7 moest zijn om naar havo te mogen. Voor de rest hebben ze gezegd dat het super moeilijk is, en daardoor ging ik heel hard werken en leren. Nu sta ik geen onvoldoendes en 2 zessen, een 8, en voor de rest zevens. Voor mij viel het wel mee en ik ben echt heel blij dat ik het heb gedaan.
Het staat trouwens voor later ook goed op je CV, het toont doorzettingsvermogen dat je na je vmbo nog havo hebt gedaan.
Hee, ik heb zelf in een tl/havo brugklas gezeten, en heb dus als het ware maar 1 jaar echt vmbo gehad ( en dat was al een beetje gemengd ) en ik ben daarna naar havo gegaan, omdat vmbo echt te makkelijk was. Nu kan ik wel zeggen dat het vmbo écht een stuk makkelijker is dan havo. Het inzicht is veel lager en de theorie minder complex. Maargoed, dat zal je ongetwijfeld zelf ook wel weten
Maar de moeilijkheidsgraag ligt er ook ( denk ik ) aan welk profiel je kiest. Zo zijn vakken zoals biologie en scheikunde echt ingewikkelder, en ook wiskunde is gewoon lastig ( behalve als je er heel goed in bent natuurlijk haha ). Maar onthoudt vooral: Als je iets echt wil, moet je er gewoon voor gaan. Ja, het wordt misschien moeilijk en je zal af en toe hard moeten werken, maar het is in principe te doen, je hebt je vmbo diploma en moet dan voorbereid zijn op 4 havo.
Een tip is misschien om op examenblad.nl ( of zoiets ) te kijken naar de examens van vmbo en die vergelijken met havo. Dan weet je waar je aan toe bent ( veel van de examenstof, bijna alles eigenlijk, krijg je al in de 4e, in de 5e wordt je eigenlijk meer klaargestoomt voor het echte examen. )
Wat je ook gaat doen, succes!
xxx
Ik zit in havo 4, en er zijn heel wat mensen die vanaf mavo 4 komen. En over 't algemeen vidnen ze het erg lastig, grootste deel gaat alsng naar mbo. Maar dan heb je het tenminste geprobeerd toch? en hetis ook een handig uitstel als je niet weet welke studie je wil doen
ik heb het wel gedaan, en ik heb in een keer mijn havo diploma gehaald. Op het vmbo hoefde ik dan ook echt niks te doen en kreeg ik wel goede cijfers. Als je al veel moet leren op het vmbo dan zal ik gewoon mbo gaan doen, maar als je dat niet doet kan je met havo toch wel hoger opgeleid worden. (Je moet wel gemiddeld 7 hebben ofzoiets)
Ik heb de hele middelbare schoolperiode Havo gedaan, en ik vond de overstap van Havo 3 naar Havo 4 en 5 al moeilijk… Tenminste, het is opeens veel dieper op de stof ingaan enzo en bij de talen niet meer alleen woordjes leren maar ook dikke teksten met grammatica enzo en veel meer inzicht nodig hebben in alles, moeeeilijk hoor! Ik heb Havo 5 dan ook 2x moeten doen, maar heb gelukkig nu wel mn Havo-diploma
dit!
De overstap van havo3 naar havo 4 is moeilijker dan de overstap van vmbo- tl 4 naar havo4
Overstap van mavo naar havo is gróót. Ik heb het echt onderschat.
Ik twijfelde hier ook tussen maar ik denk dat ik toch maar voor MBO ga. Ik heb op mijn examen alleen maar 6.5, 6.4, 6.7, 6.0 en nog meer van zulke cijfers gehaald. Ik denk niet dat ik de havo ga redden ook al had ik wel dit advies op de basisschool
Ik ga dit doen. Ik ben nu geslaagd voor vmbo-t en volgend jaar ga ik naar havo. In de tussentijd mag ik wiskunde lessen volgen…
Bij mij op school zeggen ze dat het hard werken en zwaar is. Ik zou het wel proberen en er dan echt voor gaan, en anders gewoon mbo gaan doen, en daarna kun je ook nog hbo gaan doen.
Ik heb dat ook gedaan, als je het ECHT wilt moet je het doen meid. Maar je moet het absoluut niet onderschatten, het is echt hard werken anders kom je echt niet ver. Toen ik overstapte van VMBO-tl naar HAVO4, waren er ook super veel VMBOers, maar alleen de helft heeft HAVO5 gehaald. Dus het is niet makkelijk. Ik heb afgelopen donderdag te horen gekregen dat ik geslaagd ben, JEEJ! Echt blij dat ik toch naar HAVO ben gegaan.
Dus als je cijfers goed zijn (gemiddeld 7 of hoger) dan ben je toelaatbaar. Je moet wel goed gemotiveerd zijn en doorzettingsvermogen hebben. Het wordt niet makkelijk maar is zeker niet onhaalbaar! Dus ga er voor zou ik zeggen.
aaah heel erg bedankt voor jullie reacties
ik denk dat ik het toch ga proberen het kan alleen maar goed uitpakken denk ik en als het fout gaat dan kan ik alsnog een mbo gaan doen:)
Ik sta er echt achter en ik weet dat het wel hard werken word maar uiteindelijk heb ik wel iets bereikt wat ik al heel lang wil!
x
Vriendin van mij heeft het gedaan en is meteen geslaagd. Maargoed, op vmbo had zij dan ook supercijfers en vond ze het vaak te saai/makkelijk.
Je kan het altijd proberen en zoals je zelf zegt, als het niet lukt kan je altijd nog naar mbo! Of nog een jaartje havo
Het verschilt natuurlijk ook per persoon hoe moeilijk die overstap is.
je moet echt willen leren, want je krijg in h4 vier toetsweken en h5 natuurlijk de tentamen weken uiteindelijk je examen en dat is een zwaar jaar. sommige vakken vond ik wel moeilijker en als het niet moeilijker was dan was het wel weer veel meer dan op de mavo. eco bv is veel moeilijker en heel anders. ook krijg je in h4 voor elke periode (vier in totaal daarom ook vier rep. weken) telkens werkstukken voor bijna elke vak wel tenzij jij net die vakken heb die dat niet hebben. en ja als je echt al weet wat je wilt en een mbo opl zou dan mooi aansluiten op het hbo is dat ook handig tenzij je zo snel mogelijk die op opl. het hbo wilt doen. maar je moet dan wel bedenken dat je niet moet blijven zitten en in een keer moet slagen anders ben je bijna net zo lang bezig als met een mbo opl. dat bedacht ik me laatst toen ik op me examenuitslag aan het wachten was je kan dan wel denken ik doe snel havo om naar hbo te kunnen maar het is ook best wel een gok gelukkig ben ik wel geslaagd. maar je moet echt de discipline hebben om dus echt te plannen op de mavo kon ik dat woord amper op de havo zeker wel.
Het hangt er van af hoe je er nu voor staat. Ik merkte weinig verschil van mavo naar havo, op mavo deed ik niets en op havo weinig. Maar als je al hard hebt moeten werken op mavo om sowieso de overstap te kunnen maken naar havo zou ik het niet doen.