Overstap havo-hbo

Ik doe maandag mijn eindexamen en hopelijk slaag ik zodat ik naar de HBO kan alleen om heel eerlijk te zijn kijk ik er wel een beetje tegenop… Vooral omdat ik niet meer met mijn vrienden kan zijn waarmee ik al heel lang zo een super leuke tijd mee heb gehad. Ik hoor van veel mensen dat je heel zelfstandig bent (wat natuurlijk wel vanzelfsprekend is) maar ook dat je niet echt grote vriendengroepen hebt maar vooral met z’n tweetjes optrekt of soms zelfs in je eentje. Ik ben een persoon die echt van gezelschap houdt en het liefst met heel veel personen tegelijkertijd is. Ik weet nog dat ik dagenlang na de musical van groep 8 moest huilen, omdat ik wist dat we elkaar nooit meer zouden zien (ookal zeiden we van wel…). Er zijn altijd in de klas mensen waarmee je helemaal niet goed kan opschieten en je wil het liefst niet met ze praten maar zelfs dat mis ik nog van de basisschool, dat we allemaal bij elkaar waren en dat we een groep waren. Dat terwijl ik maar 4 jaar op die basisschool zat. Op de middelbare school heb ik echt nog hechtere vriendschappen gemaakt en ik weet niet hoe ik dit rot gevoel moet beschrijven… Iedereen zal volgend jaar nieuwe vrienden maken en elkaar ook uiteindelijk maar om de maand bellen misschien. Niet alleen mijn vriendengroep maar zoals ik ook al eerder zei zal ik ook de andere mensen missen dat sfeer op de school alle leuke en minder leuke dingen die we hebben meegemaakt zal ik zo erg missen…
Weten jullie hoe ik hiermee moet omgaan, misschien klinkt het voor sommigen heel raar maar ik ben echt iemand die totaal niet tegen veranderingen of afscheid kan, ik voel me er zo vreselijk rot over :frowning_face:

Een troost: er is bijna niemand op het hbo/op de universiteit die zonder vrienden/vriendinnen overblijft, dus jij vast ook niet! Juist op het vervolgonderwijs ontstaan er vriendschappen die voor een langere tijd blijven bestaan. Je gaat waarschijnlijk optrekken met mensen die dezelfde studie doen, dus die zullen ook sneller om je heen blijven staan als je later aan het werk bent. Hoeft natuurlijk niet, maar die kans is wel groter.

Ik heb nu op het hbo een leuke vriendinnenclub (we zijn met z’n vijven) en ik weet zeker dat wij elkaar na de opleiding nog regelmatig gaan zien. Je zit veel meer op 1 golflengte met elkaar en dat vind ik wel heel tof.

Tsjaa, en de kans is groot dat je weinig mensen van je middelbare school meer zult zien, daar zul je echt mee om moeten gaan. Ik denk echter dat je dat snel vergeten bent als je leuke vrienden hebt gemaakt op je nieuwe opleiding.

Het lijkt nu allemaal heel eng, maar het valt echt allemaal reuze mee.
Ik had ook een ontzettend hechte groep op de middelbare school en nu op het HBO heb ik wel vrienden alleen niet waarmee ik ook echt na school nog dingen ga doen. En toch heb ik niet het idee dat ik zonder vrienden over gebleven ben. Met sommige mensen van de middelbare heb ik nog regelmatig contact en andere wat minder.

Vergeet niet dat je het ook zelf erg in de hand hebt he. Probeer zelf het contact gewoon te onderhouden.

Zo gaat dat nou eenmaal. En je leert vast weer allemaal andere leuke mensen kennen! Zo niet; dan jammer, je bent er om te leren.

Dit heb ik inderdaad ook.

De overstap van de middelbare school naar studeren is gewoon enorm spannend. En als je de overstap maakt, maken alle nieuwe studenten deze nieuwe stap. Of dat nu van de havo of het mbo is, iedereen zit in hetzelfde schuitje. Ga er moet frisse moed tegenaan en zie het als nieuwe ronde, nieuwe kansen

Op de decentrale selectie heb ik wel kennis gemaakt met een heel lief meisje waarmee het echt goed klikte maar zij had er helemaal niet voor geleerd en bij haar ging het niet erg goed. Als we allebei worden ingeloot heb ik nog wel een troost en plus het is ook waar dat we in hetzelfde schuitje zitten dat is ook een troost. Ik kan op zich snel contacten leggen het enige wat ik heel jammer vind is dat er niet zo een sfeer gaat zijn met een bepaalde groep mensen in de klas bijvoorbeeld, nu krijgen we grotere klassen met steeds verschillende mensen wat ik best jammer vind :frowning_face:

Die sfeer kan er wel degelijk zijn hoor. In mijn 2e jaar hbo had ik een geweldige en hechte klas. Zelfs nu we allemaal zijn afgestudeerd, spreken we nog een aantal keer per jaar af.

Oef. zo fijn dat je dit zegt… ik was ook een beetje bang :’)

Het leuke van studeren is dat je die hechte vriendschappen dus ook juist op andere plekken kunt gaan opzoeken, zoals bij een studentenvereniging, studievereniging en sportvereniging. Juist voor iemand zoals jij die heel fijn vindt om met veel mensen op te trekken in een hechte groep is het een goed idee om dat maar eens te overwegen!!

Op het hbo wordt er veel gewerkt met klassen waar je vooral in het eerste jaar veel samen les mee hebt. Ik spreek 5 meisjes uit die klas nog elke dag terwijl we niet meer bij elkaar in de klas zitten, we zijn echt goede vriendinnen en ik ben inmiddels vierdejaars.
Ook ben ik met de rest van die klas van het eerste jaar nog goed bevriend, we organiseren elk jaar een uitje en spreken elkaar regelmatig.
Dus wat jij zegt dat je geen vriendinnen meer maakt en geen hechte klas hebt, daar kan ik me echt niet in vinden hoor! :slightly_smiling_face:
Bovendien ben ik ook nog steeds bevriend met mensen van de middelbare. Tuurlijk zie je ze wat minder maar als de vriendschap hecht is maakt dat toch niet uit? Sommige vriendinnen van me zien hun vrienden van de middelbare nog steeds elk weekend. Dus geen stress, komt echt wel goed.
En verder ook wat Isfet zegt!

Ik denk dat ik nog nooit zo’n hechte klas heb gehad als dat ik nu heb in m’n eerste jaar HBO. Het betekent dus echt niet zodra je naar het HBO gaat je geen vrienden meer maakt en geen hechte klas kan hebben. De ene klas zal hechter zijn dan de ander, maar het is niet zo dat het helemaal niet meer kan. Daarnaast ontmoet je echt wel weer leuke meiden waar je vast een klik mee zult hebben. Je hebt immers al een deel gemeen, anders zouden jullie dezelfde opleiding niet doen. :slightly_smiling_face:

Dit.
Vooral mijn laatste projectgroepje was één groot feest. Het duurde bij onze klas wel aardig lang aangezien we geen introductiekamp oid hadden, maar toch is het een hele leuke klas :slightly_smiling_face:

Daarvoor is de introductie juist zo goed!

Ik herken me in je verhaal hoor. Nadat ik geslaagd was lag ik huilend in de armen van mijn vriendje: ‘IK WIL NIET NAAR HBOOO’. Uiteindelijk viel het allemaal wel mee. Wel zijn mijn vrienden van de middelbare school in het begin wat weggevaagd omdat iedereen zijn draai dan nog moet vinden en dat kost tijd. Het eerste jaar is enorm druk en er is veel nieuw. Toevallig hebben we afgelopen maand weer een aantal keer afgesproken en we gaan nu weer met elkaar op vakantie. Het kan dus ook heel goed gaan :slightly_smiling_face: en het is inderdaad voor iedereen nieuw dus iedereen is op zoek naar vriendinnen want niemand wil alleen zitten. Als je gewoon naast iemand gaat zitten en begint met kletsen dan komt de rest vanzelf wel :wink:

Ik zou je wel aanraden om alleen naar de introductie van je eigen opleiding te gaan en niet naar die van de stad zelf, TENZIJ je op kamers gaat. Dan wordt het een ander verhaal en zou ik zo’n hele week wel meepakken.

Ik kijk juist enorm uit naar het HBO! Die verandering en nieuwe mensen ontmoeten spreekt mij juist enorm aan. Mede ook omdat ik nu ook niet zo’n hecht vriendengroepje heb, ik hoop die de komende jaren wel te vinden. Daarnaast lijkt het me ook heerlijk om mijn eigen gang te kunnen gaan en zelfstandig te werk te gaan. Oh en mijn studie is echt enorm vet vind ik zelf, als ze me aannemen :upside_down_face: