overleden moeder

Ik heb al bijna 8 maanden verkering met mn super lieve vriend!

Vorig jaar op 8 november is zijn moeder overleden aan darmkanker,
zondag is dat dus precies een jaar geleden. Ik heb haar verder niet gekend maar Hij heeft het er heel moeilijk mee, en dat snap ik best! Ik wil hem alleen zo graag helpen, hij is geen prater en praat er heel weinig over, en ik ben bang het verkeerde te zeggen en hem nog verdrietiger te maken. Ook wil hij dat ik zondag langs kom, en natuurlijk wil ik dat! Ik wil er voor hem zijn! Alleen… ik weet niet precies hoe, ik heb nog nooit een overleden iemand meegemaakt en ik zou echt heel graag GOED willen helpen!
Het is een beetje raar om om tips te vragen, maar is er misschien iemand die ook zoiets heeft meegemaakt ( met vrienden of je vriend ) en hoe gingen jullie daar dan mee om?
x

Als hij er niet graag over praat, zou ik er zelf ook niet over beginnen. Ga lekker met hem liggen op bed, gewoon knuffelen enzo. En als hij de behoefte heeft om erover te praten, dan hoor je hem vanzelf wel. Laat zien dat je er voor hem bent. :slightly_smiling_face:

Ik denk dat je er juist niet over moet beginnen. Op mijn moeders sterfdag en verjaardag heb ik behoefde aan gezelschap en afleiding. Het praten erover zit ik op die dag niet op te wachten. Maar dat is natuurlijk persoonlijk, iedereen gaat anders om met de dood en rouw.

Ik weet het eigenlijk ook niet zo goed.
Up

UP!

Up

Niet zelf meegemaakt of iets, maar misschien kun je voorstellen om iets gezelligs te gaan doen? Zorgt misschien voor wat afleiding. En ik denk niet dat je erover moet beginnen, maar gewoon op je eigen manier laten merken dat je aan 'm denkt en er voor 'm bent.

Ik zou er dan ook maar niet over beginnen eigenlijk,
zorg ervoor dat hij merkt dat je hem steunt.

mijn pap is overleden, en op de sterfdag krijg ik vaak van die lieve steunende smsjes enzo, dat vind ik zo lief! laat hem dus gewoon echt merken dat je hem steunt!
verder moet je denkik gewoon afwachten wat hij doet, gewoon net als anders? langsgaan bij het graf/plek? er over praten?

succes iig!

Ze is gecremeerd en uitgestrooid over Curaçao omdat dat echt haar vakantie land was, en natuurlijk ben ik er voor hem! ik ben alleen bang dat ik de verkeerde dingen zeg, of doe.

Mijn moeder is ook overleden, maar het is nog geen jaar geleden en dus weet ik niet precies hoe ik er mee om zou (willen) gaan. Maar tot nu toe heb ik het meest aan afleiding en leuke dingen doen. Tuurlijk er af en toe over praten…maar het helpt meeste denk ik om hem af te leiden met leuke dingen. Maar niet zo op een manier dat het erg opvalt dat het daarom is.

Ik denk dat je op dat moment wel kan aanvoelen of hij het er juist over wil hebben, of dat je ziet dat hij toe is aan iets leuks.

Succes! X

Ik denk niet dat je echt iets verkeerds kunt doen. Mijn pa is dood en ik praat daar ook niet zo graag over. En op een dag toen mijn vriend en ik een serieus gesprek hadden, vroeg hij ernaar. En toen hebben we er wel over gepraat.
Dus er komt vast wel een moment dat hij klaar is om erover te praten en zo lang dat niet zo is, gewoon er zijn voor hem.