Overgestapt naar een christelijke school

Hey allemaal,
Eerst even wat achtergrond informatie. Vorig jaar zat ik in de tweede klas theoretisch/havo. Een dakpanklas dus. Ik had het er ontzettend naar mijn zin, had een super leuke vriendinnengroep van 9 personen, haalde goede cijfers en alle docenten op onze locatie waren altijd eerlijk,aardig en begripvol naar leerlingen toe. Maar omdat wij een dakpan klas waren moest er aan het einde van het schooljaar een keuze worden gemaakt om theoretische leerweg te gaan doen of om naar de havo te gaan. Helaas werden beide opleidingen op verschillende locaties gegeven wat betekende dat onze vriendengroep helemaal uit elkaar werd getrokken. 7 vrienden gingen theoretisch doen en de andere 2 havo waarvan ik er één ben.
Het andere meisje ging toen helaas naar een andere school omdat die school dichter in de buurt was van haar huis. Dat betekende dus dat ik in mijn eentje naar de havo ging op die andere locatie. Vanaf daar ging het compleet mis ik kwam in een klas met allemaal kinderen die waren blijven zitten of die (meerdere) niveau’s zijn afgestroomd. De motivatie bij deze kinderen was helemaal weg en het enige wat deze kinderen deden was roken,drinken en spijbelen. Ik had het hier totaal niet naar mijn zin en werd ontzettend gepest. Meerdere gesprekken gehad maar de school wou niks voor mij doen en op een gegeven moment was het beter voor mijn eigen veiligheid om over te stappen naar een andere school.

Die school is een (zwaar) christelijke school bij ons in het dorp. Ik was dus overgestapt van een openbare naar een christelijke school. De mensen op die school vonden mij maar niks een kind van die openbare school die niet gelooft. Nu zoveel maanden later heb ik nog steeds dat stempel en kom ik er gewoon niet tussen in de groep. Voor mij voelt dit echt als een grote terleurstelling ik doe altijd zo erg mijn best om vriendinnen te maken in de klas en leuke gesprekken te houden met anderen maar het voelt gewoon of ik er helemaal niks voor terug krijg. Ook moest ik toen ik op deze school kwam 21 toetsen inhalen omdat ik nog niet op deze school zat toen deze toetsen werden afgenomen. Dit is dan nog steeds een enorme last op mijn schouders omdat ik dit er allemaal nog eens extra bij moet doen en wat mij veel stress op levert. Op een gegeven moment ben ik hier dus echt ziek van geweest omdat het heel veel stof is om er nog allemaal ‘‘even’’ bij te doen. Wat bij mij nog eens in mijn nadeel werktte is dat ik longpatiënt ben en dus in de herfst en in de winter vaak ziek ben en op zijn ergst zware longontstekingen heb waardoor ik in het ziekenhuis word opgenomen. Door dit soort zaken komen er dus steeds meer toetsen bij waardoor het ook niet meer haalbaar is om het er allemaal extra bij te doen.

Eind november kwam er een enorm trieste mededeling voor mij en alle kinderen uit mijn oude 2e klas. Één van mijn beste vriendinnen had de beslissing gemaakt om een einde aan haar leven te maken en is voor de trein gesprongen. We hadden het allemaal enorm zwaar en vonden veel troost bij elkaar. Op onze oude locatie is een herdenking geweest waar we met z’n allen heen zijn geweest. Nu wist ik dat de bijbel een bepaalde kijk heeft op zelfmoord maar dat de reacties bij mij in de klas zo heftig zouden zijn had ik niet gedacht. Zo werd er gezegt dat ik al die tijd bevriend was met een slecht/zondig mens. Dat ik niet om haar moest treuren omdat ze zichzelf liever lief had dan dat ze god lief had. Dit deed mij echt ongelooflijk pijn. Ook werd ik heel ‘‘toevallig’’ uit de groepsapp gegooid en kwam er ook niet meer in. Iedereen had zijn/haar mening er al over klaar terwijl ze haar nooit gekent hebben en dat maaktte me gek. Ik kon bij niemand mijn verhaal kwijt en mijn mentor wilde helemaal van niks weten en ontliep me gewoon. Ik miste mijn vriendinnen die theoretisch zijn gaan heel erg vooral als ik zag dat zij het zo leuk hadden met mekaar. Nu weken later is er nog niks veranderd ik begin me steeds meer aan bepaalde (christelijke) denkwijzen te irriteren omdat ik het er gewoon niet mee eens kan zijn. Ook ben ik de laatste tijd heel veel ziek waarvan iedereen zegt dat het een overspannen reactie is omdat er zo veel is gebeurt is een korte tijd.

Nu zit ik er na al deze gebeurtenissen dus sterk over na te denken om volgend schooljaar naar een andere openbare school te gaan omdat ik hier gewoon echt niet meer tegen kan. Het nadeel is dan wel dat ik moet gaan reizen als ik havo wil blijven doen. Nu is mijn vraag wat zouden jullie doen? Dan overstappen naar havo 4? Of theoretisch 4? Of is er iemand die hier ervaring mee heeft? Ik heb geen idee waar ik goed aan doe en vind een keuze maken moeilijk ookal weet ik dat de keuze altijd bij mezelf ligt. Ik ben benieuwd naar jullie reacties! :slightly_smiling_face:

Ik zou terug gaan naar je vorige school en 4 havo gaan doen dan. Niet onder je niveau gaan doen omdat daar je vriendinnen zitten! Wie weet zijn de mensen op havo nu wel veel leuker en maak je snel leuke vrienden :slightly_smiling_face:

Ik zou gaan praten met een afdelingsleider van de openbare school, of je daar terug kan komen maar vooral ook: of je deze keer in een klas geplaatst kan worden met mensen die wat meer bij jou passen. De leraren kennen de “types” meestal wel en kunnen daar rekening mee houden. Ik ben zelf ook van school gewisseld in een periode dat ik het moeilijk had, en toen ik naar mijn nieuwe school ging heeft de afdelingsleider mij bewust in een klas geplaatst met meisjes waarvan hij dacht dat die mij wel zouden liggen - dat bleek ook zo, dat werden mijn vriendinnen voor de rest van de middelbare.
Daarnaast denk ik dat de meeste ongemotiveerde spijbelaars en dergelijke die je in de onderbouw nog hebt inmiddels wel zullen zijn afgestroomd, dat was bij mij in ieder geval wel zo.

Om te beginnen: ik kan mijn ogen bijna niet geloven. Die christelijke school met die nare mensen en die opmerkingen, dit kan gewoon in Nederland? O__o
Zijn je ouders al naar de vertrouwenspersoon van school of de inspectie gestapt?

Ik zou proberen om in ieder geval een overgangsbewijs naar 4havo te halen! Als je voor het begin van het schooljaar 16 bent zou je naar een vavo kunnen gaan? Een andere oplossing is misschien kijken of je naar een vrije school, dalton, montessori etc kan gaan. Ik ken heel veel mensen die echt op zijn geknapt op zo een school. (Met bij de vrije school de kanttekening dat je periodeles hebt aan het begin van de dag waar je dus ook extra huiswerk voor krijgt en meestal een schrift goed voor bij moet houden)
Naar theoretisch gaan Tsja als je op mavo/havo zulke hoge cijfers haalde denk ik dat je je gaat vervelen dus tenzij havo nergens een optie is zou ik dat niet doen. (Een overgangsbewijs naar 4havo geeft toegang tot mbo niveau 4 en is dus een soort vmbo-t diploma)

Goed dat je zelf inziet dat nog 2,5 jaar naar die christelijke school gaan voor jou niet fijn is. Het gaat om jouw toekomst en als je denkt dat een openbare school beter is zou ik daar kijken. Gewoon op gesprek gaan en vragen of je mee kan draaien voor een dag.