Overgang vmbo-t havo

Wie o wie?
Ik weet bijna zeker dat ik het wel haal. Ik heb nu voor het profiel E&M gekozen maar ik ben wel echt slecht in wiskunde. Echt een ramp.
Nou vroeg ik mij af aan de mensen die van 4T naar 4Havo zijn gegaan of het een erg groot verschil is? Vond je de overgang moeilijk?
En zijn er andere vakken waar je nu moeite mee hebt en in 4T helemaal niet?

Don’t know. maar het lijkt me best een overgang.
Ik zit op VWO, en heb wel eens een havo-toets gemaakt, dat is echt een heel ander denkniveau…

hee, ik heb vorig jaar mijn vmbo diploma gehaald en ben daarna dus naar de HAVO gegaan. opzich is het verschil niet zo heel groot aangezien je nog steeds moet leren voor alle vakken op dezelfde manier als op het VMBO. Het is alleen anders omdat het veel zelfstandiger is en meer van ‘zoek het maar uit’ en dat is voor mij heel lastig geweest, want daardoor ben ik ook veel minder uit gaan voeren omdat toch niemand daar echt moeilijk over deed (huiswerk controleren, streng optreden) enz.
ik sta nu op het moment ook nog net op overgaan en moet de laatste weken dus écht gaan werken, maar dat is niet omdat ik het niet kan, maar omdat ik gewoon niet aangespoord werd om te werken. Dat was voor mij dit jaar het grootste zwakke punt, niet zozeer de moeilijkheidsgraad van de stof of de hoeveelheid verslagen enz.

Ik ga dit jaar ook van vmbo naar havo :slightly_smiling_face: Moet wel nog wiskunde lessen volgen? en dan voldoende afsluiten met een toets. Ga je op dezelfde school verder?

Mijn zus heeft dat gedaan, en ze heeft het prima gered.
Het is opzich wel een overgang ja, maar meer qua zelfstandigheid enzo.
Het moeilijkste is denk ik het verschil op gebied van wiskunde tussen VMBO en havo (voor zover ik dit van me zus weet dan).
verder weet ik er zelf niks van want k doe vwo

Dit heb ik ook! Op het vmbo voerde ik eigenlijk niks uit, ik redde het wel zonder te leren enzo. En nu op havo merk ik wel dat ik nog een vmbo-instelling heb en niet de motivatie heb om te leren, terwijl dat wel nodig is. En inderdaad dat het heel zelfstandig is , veel zelf regelen.

In de eerste deed ik vmbo-t, daarna ben ik in de tweede havo gaan doen. Voor mij is het nu wel een tijd geleden dat ik die overstap heb gemaakt(zit nu 5havo,examens), maar wat ik nog wel weet is dat ik op het vmbo met gemak 9ens haalde(behalve voor engels) en toen ik naar de havo ging werden dat 6/7ens. Op de havo moet je er gewoon voor gaan meteen het eerste moment en de leraren zitten niet echt achter je aan als je je hw niet maakt(ligt eraan welke leraar), maar het is wel gewoon te doen. Wel meot je er rekening mee houden dat je op de havo harder moet gaan werken.

Als je veel moeite hebt met wiskunde kan je ook vragen of je leraar je nog uurtje na school bijles wilt geven, want vaak bestaan er wel van die bijles uurtjes! Maar je moet wel zelf inzet tonen dat jij dat wilt!

Ik vond de overgang niet echt groot het is wel ff wennen qua taalgebruik etc.
het probleem bij mij is dat ik niet bepaald discipline heb om aan school te werken en dus altijd alles laatste moment doe -.-" ik zou geen wiskunde kiezen hahaha !:stuck_out_tongue:
ik heb daar echt spijt van en GEEN M&O dat zijn mijn adviezen xD

-

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben wel bereid om hard te werken en ik maak ook altijd netjes mijn huiswerk dus dat zit wel goed. Eigenlijk is wiskunde mijn enige struikelblok, voor zover ik het weet. Ik weet van mijn decaan dat ik volgend jaar tot de herfstvakantie nog mijn profiel kan veranderen maar dan moet ik wel veel inhalen (+ heb ik voor niks een grafische rekenmachine gekocht :stuck_out_tongue:).

Waar krijg je veel mee te maken met wiskunde op havo??

Gelukkig hoef ik dat niet te doen!
Ik ga op dezelfde school verder ja :wink:

Ik zat eerst op vmbo tl, daarna stapte ik over naar havo met profiel E&M.
Stoffen zijn veeel dieper en meer logica denken dan vmbo tl.
Met wiskunde krijg je soort taalvragen, daarna kun je pas berekenen. Maar ik vind het niet lastig, maar ben redelijk goed in wiskunde. Nou… met economie is eigenlijk nog lastiger dan tl, moet echt wennen met taalgebruik en andere opdrachten, enz…

Leanne; op die andere school ja :slightly_smiling_face: Ik heb E&M gekozen met dus; Nederlands, Engels, Economie, Geschiedenis, M&O, Wiskunde A, Aardrijkskunde…

Shopperella; welke wiskunde heb je gekozen? heb je voor wiskunde A ook een grafische nodig?

Wiskunde A ja, lijkt me wel toch?
Een vriendin van mij op de havo gebruikt het ook.

ik heb vorig jaar mijn vmbo diploma gehaald en doe nu examen voor havo.
ik doe het dus in 1 jaar i.p.v dus gaat het 2 keer zo snel en veel… alleen dan nog vond ik het reuze mee vallen…
maar ik ken ook mensen die het er erg moeilijk mee hebben, dat ligt dus echt aan jezelf.

Wiskunde A valt opzich wel mee, maar ik weet niet hoe jij in het algemeen met wiskunde bent

voor wiskunde A heb je inderdaad een grafische rekenmachine nodig

Ik zit in 3vmbo-t/g en wil daarna ook naar havo. Ga volgend jaar TL+ doen, ik moet daarvoor ook nog intake doen en gemiddeld een 7 blijven staan.

Ik moet van de decaan strategisch kiezen voor havo, en ik wil daar denk ik E&M gaan doen dus ik heb nu Nederlands, Engels, Wiskunde, Economie, Biologie en Duits. Wiskunde word alleen een probleem denk ik, voor de rest zit ik er niet zo mee.

Maargoed, ik denk dat havo wel een grote overstap is, zoals mij verteld is. Het niveau is sneller en hoger.

Ik zou trouwens economie óf M&O kiezen, niet allebei. Ik heb gehoord dat M&O moeilijk en een kutvak is maar anderen vinden het wel interessant en het is handig als je later de economische kant op wilt gaan.

Wow, jouw school is daar wel streng mee zeg.
Ik hoef alleen gemiddeld een 7 staan met examens en een positief advies van leraren hebben.