overgaan of niet... (help!!)

hi merel hier,
ik heb een soort van een probleem. en vraag me af of iemand me kan helpen met dit.

ik zit nu in de 2de van de middelbare school. ik heb echt de leukste en gezelligste klas. maar nu dadelijk gaan we allemaal naar de 3de en gaat bijna iedereen naar HAVO (we hebben een HAVO/VWO klas.), behalve ik. als ik zo doorga dan blijf ik zitten. en dat wil ik echt niet. we hebben het net zo gezellig!! en ik kan ook wel naar een VMBO-T klas gaan, maar mijn moeder vind dat geen goed plan. ze wil niet zeggen waarom, maar ja. ze denkt zelf dat ik misschien nog mijn punten omhoog kan halen. ja, zeker nog in 1 maand of zo.

hebben jullie misschien nog een paar tips om beter te leren of goede punten te halen? dat ik misschien nog een kleine kans heb om over te gaan?(ik sta alleen voor duits en frans onvoldoende, de rest allemaal 5en/6en. dus ik zou het misschien nog opkunnen halen.)

help!!! (pleas…)

xxxxjes merel

van girlscene af gaan en leren.

klinkt stom, maar zo simpel is het

Leo heeft gesproken.

+1

Als die voldoendes niet eens zo heel zwaar zijn moet je je niet aanstellen. Is zo opgehaald.

Maak een goede planning (lees: veel leren, maar ook veel pauze). Zet je hobby’s nu eventjes aan de kant.

Het is je eigen domme schuld dat je nu je gezellige klas verpest hebt, dus schouders eronder en leren he.

Als je nu helemaal je best doet en het bijna niet red, ga je volgend jaar misschien ook niet redden. Het klinkt hard, maar de 3de is wel iets moeilijker. En in de 4e heb je toch een eigen vakkenpakket. Grote kans dat jullie dan ook niet meer bij elkaar zitten. Maargoed als je het kan, moet je vooral goed je best doen! :slightly_smiling_face:

Je kunt om extra opdrachten vragen voor de vakken waar je onvoldoende voor staat, om je cijfer op te halen (:

En inderdaad, wat summerloove zegt. De 3e is echt een goed verschil vergelijkend met de 2e klas. En in de 4e ga je toch eigen vakken pakketten kiezen, en een andere klas kan ook hartstikke gezellig zijn (:

edit; en ik denk dat ik je moeder wel snap. Als je een HAVO diploma kàn halen, moet je dat echt doen. Hoe hoger je diploma is hoe meer keuze aan werk in de toekomst (:

Ik denk dat je inderdaad het beste gewoon moet leren. Als je dan uiteindelijk toch niet mocht overgaan, heb je het wel geprobeerd.
Maak elke dag een lijstje wat je die dag af wil hebben. niet alleen leren en maken, maar ook een pauze, en iets doen wat je leuk vindt.

Ik had zoiets ook. ik wou in de eerste alleen 8en staan, zodat ik naar vwo zou gaan. dat lukte niet en ik ging naar havo-vwo 2. ik vond dat eerst echt verschrikkelijk, maar ik kreeg écht de leukste klas die er bestaat. wat ik bedoel te zeggen is: het is niet het einde van de wereld.

Doe je best, en het lukt je vast wel. je zit niet voor niks op havo-vwo! (=

succes!

Tuurlijk, kan je dat nog ophalen. Het klinkt stom, maar gooi je pc uit en spreek even niet af na schooltijd enzoo… Doe des noods je mobiel uit én oja let op in de les… Neem des noods een tutor…

Ik zie trouwens zelf ook dat sommige mensen heel hard en heel veel leren, maar ze letten niet bepaald goed op in de les en dan krijgen ze alsnog slechte cijfers, dus ook dat is een tip (: