Overeating

Geen idee of deze topic al bestaat maar hier komt ie:

Ik wil graag wat gezonder eten en meestal lukt het me wel, maar ik vergrijp me TE vaak naar ongezond eten en dan blijf ik maar eten tot ik me rot voel. Ik houd het gewoon niet eens een dag vol om wat gezonder te eten. Cheatdays heb ik geprobeerd maar uiteindelijk cheat ik elke dag wel.
Heeft iemand tips…? Zelfs als ik een appel eet als ik trek heb vergrijp ik me weer aan ongezond voedsel.

Uiteindelijk draait het om zelfdiscipline.
Ik weet niet of je verder genoeg eet? Je ontbijt, lunch, avondeten etc.
Als je gewoon goede hoeveelheden eet blijft er weinig trek over voor de “ongezonde” dingen. Ik ben trouwens van mening dat je elke dag wel een “cheatmomentje” mag hebben. Je kan prima een schaaltje chips of wat stukjes chocola nemen, maar met mate. Dus niet meteen de hele zak chips eten bijv.

Als ik zo je lijstje zie in het ‘wat heb jij vandaag gegeten’’ topic vindt ik het niet raar.
Je eet nauwelijks iets in een dag, daar krijg je vervolgens eetbuien/ trek naar ongezond eten van

Eet veel dingen met vezels (volkorenbrood of bruin roggebrood) en meer eiwitten i.p.v. suikers en andere kortdurende koolhydraten.
Je hoeft niet iedere dag supergezond te eten, dat kan bijna niemand en is ook moeilijk vol te houden. Pak af en toe wel bepaalde dingetjes die je lekker vindt, maar doe dat met mate.

Ik vond dit artikel eigenlijk wel interessant:

[b]Als je snakt naar fastfood, dan is dat eigenlijk een signaal van je lichaam dat het een tekort heeft aan bepaalde voedingsstoffen. Daarom hierbij een lijstje van enkele gezonde alternatieven die zin in deze ongezonde voeding verminderen.[/b] [b] Je hebt zin in:[/b] patat, hamburgers en ander fastfood [b]Je lichaam heeft behoefte aan:[/b] zout Wanneer je lichaam hard werkt door bijvoorbeeld [url=http://www.happynews.nl/tag/sport/]sport[/url], stress of zelfs door de hele dag in airconditioning te zitten, verliest het zout. Fastfood is een snelle manier om dit op te nemen, maar zo krijg je wel meer binnen dan je nodig hebt. Hieroor vernauwen je bloedvaten en stijgt je bloeddruk en krijg je te veel calorieën binnen. [b]Alternatief:[/b] Sushi is een bron rijk aan natriumrijke producten netzoals zeewier en vis.

Je hebt zin in: chips en brood
Je lichaam heeft behoefte aan: proteïne
Wanneer je een snel metabolisme hebt, verbrandt je lichaam sneller voeding waardoor je meer zin hebt in koolydraten die een vol gevoel geven. Maar nadien ben je snel weer hongerig. Omdat het langer duurt om proteïnes te verteren, geeft deze stof langer een verzadigd gevoel.”
Alternatief: soja, vlees, vis, kip quorn, peulvruchten, seitan, tempeh of eieren. Zorg dat deze ingrediënten aanwezig zijn in elke maaltijd.

Je hebt zin in: chocolade
Je lichaam heeft behoefte aan: magnesium
Magnesium helpt het metabolische systeem van je lichaam je energie te geven. Als je moe bent is het verleidelijk om naar chocolade te grijpen, omdat het magnesium bevat. Maar de suiker maakt je nog meer moe, je vermijdt dit dus beter. Of kies voor minimaal 70% pure chocolade, want dat is dan wel weer gezond.
Alternatief: noten, zaden en volkorenproducten.

Je hebt zin in: cafeïne
Je lichaam heeft behoefte aan: ijzer
Vrouwen verliezen veel ijzer tijdens hun menstruele cyclus. Als je dit niet snel aanvult, zul je je moe voelen omdat deze stof helpt zuurstof te vervoeren in je lichaam. Doordat je moe bent, heb je zin in koffie, maar wanneer de cafeïne is uitgewerkt, zul je je weer moe voelen.
Alternatief: rauwkost als broccoli of gedroogd fruit als abrikozen en vijgen.

Je hebt zin in: suiker
Je lichaam heeft behoeft aan: glucose
Ons lichaam, en vooral ons brein, heeft enorm veel behoefte aan glucose, want die stof wordt gebruikt als bron van energie. Daarom moet het niveau voortdurend op peil gehouden worden. Het is echter niet handig om daarvoor naar suiker te grijpen, aangezien je hier juist weer moe van wordt. Beter kan je dan voor fruit kiezen, dit is een ideale leverancier van glucose, welke het lichaam ook beter om kan zetten in energie.
Alternatief:
fruit als sinaasappels, bessen, kiwi en aardbeien

Bron: http://www.happynews.nl/2012/02/22/zin-in-snoep-verklapt-wat-je-lichaam-nodig-heeft/#.U9ivVMFBuM8

handig!

Misschien heb je hier iets aan?