Overdreven jaloezie

Hoi meiden !
Ik heb even een ander account gemaakt, omdat ik graag anoniem wil blijven. Ik wil graag mijn probleem kwijt want ik weet niet meer wat ik moet doen.
Ik heb al een jaar een vriendje en ik hou heel veel van hem. We hadden eerder een 1,5 jaar maar toen is het een jaar uitgegaan door dat ik altijd jaloers was, we veel ruzie hebben enzo… En veel mensen zeggen dat dat met de tijd dat we samen zijn weggaat maar dat gebeurd niet. Ik weet dat hij van me houd en me trouw is, maar ik ben zo jaloers en ik schaam me er dood om. Ik heb sowieso een gebrek aan zelfvertrouwen, en ik heb het een en ander op internet opgezocht ook op girlscene. Daar gaven ze aantal voorbeelden van bv: ‘mijn vriendje zei tegen een meisje dat ze mooi was en knuffelt dr’. Maar… bij mij is het nog erger. Als we een film kijken met een mooie meid erin word ik gelijk verdrietig en ga ik snauwen en chagerijnig doen, en als hij naar n meisje perongeluk kijkt of even iets zegt tegen een meisje ga ik door t lint. Dan krijg ik een aanval en kan ik me niet beheersen, terwijl ik weet dat hij dit niet verdient. Onze relatie gaat er kapot aan want ik heb altijd wel dingen om jaloers op te worden. en dan krijg ik een heel raar gevoel in me buik en me hart gaat dan kloppen Ik baal er echt van. En soms lukt t tegenhouden maar de laatste tijd ook niet en ik heb er echt last van. en t maakt me nog onzekerder dan ik al ben. Herkend iemand zich in dit? Asjeblieft geen reactie’s dat ik me overdreven gedraag en dat ik normaal moet doen want dat weet ik allang… Ik hoop dat iemand weet hoe je er een beetje mee om moet gaan. Ik ga na de zomer ook weer naar een psycholoog, maar dat is dan pas. Bedankt voor het lezen xx

Ik heb zelf ook last van jaloezie, maar niet zo’n extreme vorm als dat jij hebt. Ik begrijp dat je er veel last van hebt en ik vind het heel goed van je dat je naar een psycholoog gaat! Ik denk dat dat sowieso al een hele goede stap is naar verbetering. Ik denk dat jouw jaloezie ook voorkomt uit je gebrek aan zelfvertrouwen, en daarom is dat ook een goede stap als je daar iets aan probeert te doen. Dit is heel lastig. Ik weet niet waarom jij gebrek hebt aan zelfvertrouwen maar ik geef even een voorbeeld: Stel je hebt een beetje een buikje en daar voel je je rot over. Ga sporten, hierdoor voel je je dan achteraf heel voldaan en dit geeft weer een boost voor je zelfvertrouwen. Ook bestaat er ergens hier in het forum (Beauty, Health & Hair) een topic over meer zelfvertrouwen, neem daar eens een kijkje! Misschien heb je wat aan dat topic.

ik herken dit eigenlijk best wel… maar bij mij waren er wel dingen gebeurt & kwam het ook van zijn kant. hier heb je vrij weinig aan, maarja…

veel succes ermee, hopelijk gaat het snel beter na je afspraken met de psycholoog. :sob::muscle:

Bedankt allebij. Ja ik loop al een tijdje bij een psycholoog. Maar inderdaad ik wil ook iets doen om mijn zelfvertrouwen te vergroten en daar ga ik aan werken maar dat heeft natuurlijk tijd nodig. En ik weet niet

wat ik moet doen op het moment wanneer ik zo’n aanval krijg dat ik helemaal hysterisch word. (sorry ging perongeluk op enter)

up :flushed:

.

Zo herkenbaar, echt. Ik probeer altijd maar aan wat anders te denken anders maak ik mezelf helemaal gek haha.

Ik heb ook last van jaloezie … Een keertje bij het tiki bad ik nam m’n Bff mee . M’n vriendje en m’n Bff waren vaak samen en praatte veel tegen elkaar . In kreeg een lullig gevoel. Ik dacht toen dat hij haar leuker zou vonden dan mij dus ik ging door het lint. Miss is dat hetzelfde bij jou dat je hem liever niet bij een meisje wilt omdat je denkt dat hij haar leuk zou vinden ?? ( ik zeg maar wat ik ben geen waarzegger ) :slight_smile:

Bedenk: je wordt zo jaloers omdat je wilt dat hij van je houdt en je perfect vindt. Door je jaloezie zo te uiten bereik je het tegenovergestelde. Jaloers zijn is trouwens niet erg, maar probeer het voor je te houden. Heb iets van ‘dan word ik maar opgegeten door het nare gevoel, ik ga er niet dood van’.

Dankjulliewel ! ik ben wel blij dat ik niet de enige ben die er last van heb, want ik begon te denken dat ik niet helemaal spoorde?!

Herkenbaar, ik denk niet alleen voor mij, maar voor héél veel meiden …

Een cliché antwoord, maar praat er met hem over ! Praten is zó, zó, zó belangrijk in een relatie. Vertel hem wat je dwars zit en op welke momenten je die frustraties voelt. Vertel het vanuit jóúw gevoel en niet vanuit wat hij allemaal doet wat jou zo boos maakt. Zeg eerder dingen als ‘ik voel me er niet prettig bij’, in plaats van ‘als jij dit of dat doet, dan word ik gek’.

Hoe meer je open over jouw gevoel durft te zijn, hoe meer begrip de ander waarschijnlijk toont. Als je punten van de ander benoemt, dan voelt hij zich aangevallen en gaat hij in de verdediging.

Zodra hij meer begrip voor je toont, kan hij ook rekening met je houden en zal hij dat ook doen, als jullie relatie inderdaad zo goed is als je hier boven zegt.

In een relatie hoor je je een beetje aan elkaar aan te passen, het is een beetje geven en een beetje nemen.

Ik snap je héél goed, het is moeilijk, heb er zelf ook ongelofelijke last van, maar ik hoop dat ik je hier een beetje mee op weg heb geholpen :flushed:

Good luck en maak je niet te veel zorgen.

@Jamie ik wil ook zo graag praten maar hij heeft er soms geen zin in en dan krijgen we alleen maar meer ruzie en gezeur van. ik heb er vaak over ngedacht om het gewoon uit te maken, maar dat kan ik echt niet… maar bedankt! ik zal het nog eens proberen morgen ofzo…

Zeg hem hoe dringend een goed gesprek voor jou nu is, dat je even helemaal met jezelf in de knoop zit en anders bang bent dat jullie relatie stuk loopt. Wees eerlijk ! Als hij echt om je geeft, zal die tijd voor je vrij maken voor een goed gesprek.

Bedenk bij jezelf elke keer wanneer je zo’n aanval (zoals je het zelf noemt) krijgt: ‘Ik hoef niet bang te zijn, want hij is bij mij.’
Als hij andere meiden belangrijker vond, of leuker, of liever, of mooier o.i.d. had hij dat vast wel laten merken.

Omg ik heb echt precies hetzelfde, als we een film kijken en er zitten knappe vrouwen in wil ik het al niet meer zien. Hij snapt wel dat ik het vervelend vind en als ik dan het scherm wegdraai vind hij het ook niet erg. Maar ik kan het ook echt niet hebben. Als er knappe meiden langs m’ lopen en hij kijkt naar ze word ik al gek. Hij krijgt veel aandacht van meiden, dus zie ik erg op tegen de zomer. Ik probeer m’n jaloezie tegen te houden maar ik ben zelf ook heel onzeker en als ik dan bijv. Met hem over het strand loop in bikini en ik zie andere meiden die zo’n perfect figuur hebben ben ik er al snel klaar mee. Het liefst zou ik hem gewoon opsluiten in de kelder dat hij echt alleen van mij is ! :slightly_smiling_face:
Hij is zelf ook wel erg jaloers, dus dat is eigenlijk wel fijn, dan snapt ie wat ik bedoel. Maar hij is jaloers op een andere manier. Hij kan er niet tegen als andere jongens naar me kijken. (Ik ook niet als meiden naar m’ kijken) maar al helemaal niet als ie naar andere meiden kijkt.
Ik snap echt precies wat je bedoelt.

Uh…

Oud topic, slotje